03 December 2009

Minat Penulisan Atau Perlu Menulis?

Penulisan adalah sebuah medan yang boleh dikatakan wajib bagi seorang penuntut ilmu, dan pejuang Agama Allah SWT. Ia sudah semakin dipandang enteng oleh kebanyakan di kalangan kita. Kesal. Saya masih teringat, bagaimana minat menulis ini berputik di dalam diri ini..

Penulisan pertama saya, ketika berumur 18 tahun, setelah 3 bulan mengajar sementara di Sekolah Rendah Agama Tarbiyah Islamiah. Apabila hampir habis tempoh mengajar di sana, terlintas di fikiran saya untuk meninggalkan sesuatu pada sekolah tersebut. Iaitu, sesuatu yang dapat membantu sekolah tersebut.

Berdasarkan pengalaman yang secebis, saya menulis sebuah kertas kerja yang bertajuk Asas-asas Tamrin. Entah kenapa, tiba-tiba sahaja saya sudah mampu menulis sebuah kertas kerja, yang hanya didasari dengan pengalaman semata-mata.

Akhirnya kertas kerja tersebut saya hadiahkan kepada sekolah tersebut sebagai satu manhaj untuk mentarbiah pelajar-pelajar yang akan mewarisi perjuangan ini. Hampir sebulan sebelum saya bertolak ke Mesir, saya sempat mendengar kuliah di Masjid Sultan Azlan Shah. Menceritakan tentang plot akhir zaman. Namun, cerita menarik tersebut agak ringkas, dan membuatkan saya semakin ingin tahu tentang Hari Kiamat.

Dengan berbekalkan cita-cita ingin mengkaji dan menulis tentang Hari Kiamat, saya membawa cita-cita tersebut ke Mesir. Alhamdulillah, bermula pada tahun satu lagi, saya sudah minat menulis, dan banyak belajar tentang penulisan.

Apabila PMRAM menganjurkan Bengkel MANHAL, saya tidak akan lepaskan peluang untuk mengikutinya. Pada ketika itu, saya bercita-cita untuk menjadi salah seorang Fellow MANHAL, dan akhirnya pada sesi ini, cita-cita tersebut telah saya capai. Entah, rasa diri ini masih banyak kekurangan dalam penulisan, namun, perkara yang paling utama ialah belajar dan berlatih.

Hari ini, saya seolah-olah tersentak dengan nilai sebuah penulisan… betapa tingginya nilai sebuah penulisan..


Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil
Usuluddin, Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal