13 December 2009

Penghasilan Bahas, Satu Nilai Penulisan Yang Berharga

Baru pagi tadi, isteri yang saya sayangi, selesai menghantar bahas yang dibuat bersama.. selama seminggu lebih kami bertungkus lumus menyiapkan sebuah bahas yang sangat bernilai pada pandangan kami.

Tajuk Bahas yang menceritakan tentang Imam Abu Hanifah. Fikir punya fikir, saya berusaha mendapatkan sumber-sumber rujukan dari maktabah Rumah Perak yang belum pun siap dikemaskini dan meminjam dari Us Asyraf, Yang Dipertua KPIPM. Kitab miliknya sudah hampir sama dengan Maktabah... Antara kitab yang dijadikan sumber :

1. Siar A’lam Nubala karangan Imam Zahabi
2. Tarikh Thabari karangan Imam Thabari
3. Wafayatul A’yan karangan Ibnu Halkan
4. Al Jarhu Wat Ta’dil karangan Ibnu Hajar al Asqolani
5. Al Kamil Fit Tarikh karangan Ibnu Athir
6. Fiqhul Islami Wa Adillatuhu karangan Dr Wahbah Zuhaili

Setelah menghimpun 6 kitab ini yang dijadikan sebagai sumber, kami pula menghimpunkan rujukan-rujukan yang sepatutnya.. Apa beza sumber dan rujukan? Insya Allah akan diterangkan di dalam artikel akan datang.

Sebenarnya, bukanlah niat di hati ini untuk menceritakan tentang penghasilan bahas oleh kami. Tetapi, ingin saya peringatkan kepada semua, bahawa penghasilan sesuatu bahas ini, sebaiknya, buatlah yang terbaik. Selama ini saya begitu menginginkan untuk ditaklifkan membuat satu bahas. Tetapi, di sepanjang pengajian saya di Universiti al Azhar, baru sekali saya ditaklifkan untuk membuat bahas, iaitu pada Tahun 4.. Subjek Tauhid.

Cuba bayangkan, sekiranya kita sudah mampu untuk menghasilkan sebuah bahas, dalam Bahasa Arab.. maka, takkanlah sebuah kertas kerja dalam Bahasa Melayu kita tidak mampu untuk menghasilkannya? Betapa mudahnya untuk menghasilkan sebuah kertas kerja, bagi mereka yang sudah biasa menghasilkan bahas?

Pernah saya utarakan kepada isteri saya, “Kan cantik kalau bahas yang dihasilkan tersebut ditype semula, dan dicetak, kemudian diterbitkan..”

Memang, bahas perlu dibuat dengan terbaik, dan kita sebenarnya sudah mampu untuk menghasilkan sebuah kertas kerja.. Nak buat artikel semuka? Lagi kacang bukan? Maka, dari sekarang, mulakan penulisan anda!


Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil
Usuluddin, Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal