14 December 2009

Mimpi Yang Mempunyai Rahsia

Mimpi tidak boleh diceritakan kepada orang lain kecuali dua, iaitu penafsir mimpi, dan orang yang disayangi. Itulah sepertimana yang disebutkan oleh Ibnu Sirin di dalam Mukaddimah Kitab Tafsir al Ahlam..

Namun, ingin saya berkongsi dengan semua orang, bertujuan mengambil iktibar dan pengajaran.. Ia cukup bermakna buat diri ini..

Pagi tadi, seteleh selesai solat subuh, saya ternampak Kitab Jami’ Karamtil Auliya (Himpunan Keramat Para Wali) karangan an Nabhani milik sahabat saya..

Sambil-sambil baca, saya terlelap..

Di dalam mimpi tersebut, saya bermimpi sedang membaca sebuah kitab bergambar, yang memaparkan pembinaan Masjidil Aqsa. Bermula dari kawasan asal istana Nabi Sulaiman yang sudah pun tidak kelihatan, sehinggalah terbentuknya masjid tersebut. Terdapat dua jenis gambar, berbentuk lukisan dan gambar sebenar.

Apabila tersedar, saya langsung tidak mengingatinya sehinggalah saya makan tengahari. Ketika makan, tiba-tiba kami membincangkan tentang kitab. Tiba-tiba terpacul di mulut saya untuk menceritakan tentang mimpi tersebut, walaupun sudah terlupa.

Saya masih lagi terfikir tentang mimpi tersebut, dan kaitannya dengan kitab yang saya baca. Saya tidak pula mengatakan saya ini istimewa dengan mimpi tersebut, tetapi cuma membuatkan saya terfikir.. dan berfikir..

Sebelum ini, kerap orang bertanya tentang mimpi kepada saya.. Entah kenapa,.. Saya rasa muka saya ini bukannya muka kuat tidur.. juga ditanya di dalam Kelas Tutorial.. Baru-baru ini, setelah selesai mengajar Falsafah Tahun 2 Iskandariah, saya ditanya soalan yang sama.. WaLlahua’lam.

Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil
Usuluddin, Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal