07 March 2010

Dajjal Laknatullah - Siri 7

Peperangan Dan Pembunuhan Dajjal

Sepertimana yang disebutkan di dalam Hadis Nabi SAW, bahawa Dajjal akan dibunuh oleh Nabi Isa AS selepas Baginda AS muncul di Masjid Umawi, di Damsyik, Syria. Hadis Nabi SAW seperti berikut :

وعن عثمان بن أبي العاص رضي الله عنه؛ قال: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ يَكُونُ لِلْمُسْلِمِينَ ثَلَاثَةُ أَمْصَارٍ مِصْرٌ بِمُلْتَقَى الْبَحْرَيْنِ وَمِصْرٌ بِالْحِيرَةِ وَمِصْرٌ بِالشَّامِ فَيَفْزَعُ النَّاسُ ثَلَاثَ فَزَعَاتٍ فَيَخْرُجُ الدَّجَّالُ فِي أَعْرَاضِ النَّاسِ فَيَهْزِمُ مَنْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ فَأَوَّلُ مِصْرٍ يَرِدُهُ الْمِصْرُ الَّذِي بِمُلْتَقَى الْبَحْرَيْنِ فَيَصِيرُ أَهْلُهُ ثَلَاثَ فِرَقٍ فِرْقَةٌ تَقُولُ نُشَامُّهُ نَنْظُرُ مَا هُوَ وَفِرْقَةٌ تَلْحَقُ بالْأَعْرَابِ وَفِرْقَةٌ تَلْحَقُ بِالْمِصْرِ الَّذِي يَلِيهِمْ وَمَعَ الدَّجَّالِ سَبْعُونَ أَلْفًا عَلَيْهِمْ السِّيجَانُ وَأَكْثَرُ تَبَعِهِ الْيَهُودُ وَالنِّسَاءُ ثُمَّ يَأْتِي الْمِصْرَ الَّذِي يَلِيهِ فَيَصِيرُ أَهْلُهُ ثَلَاثَ فِرَقٍ فِرْقَةٌ تَقُولُ نُشَامُّهُ وَنَنْظُرُ مَا هُوَ وَفِرْقَةٌ تَلْحَقُ بالْأَعْرَابِ وَفِرْقَةٌ تَلْحَقُ بِالْمِصْرِ الَّذِي يَلِيهِمْ بِغَرْبِيِّ الشَّامِ وَيَنْحَازُ الْمُسْلِمُونَ إِلَى عَقَبَةِ أَفِيقٍ فَيَبْعَثُونَ سَرْحًا لَهُمْ فَيُصَابُ سَرْحُهُمْ فَيَشْتَدُّ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَتُصِيبُهُمْ مَجَاعَةٌ شَدِيدَةٌ وَجَهْدٌ شَدِيدٌ حَتَّى إِنَّ أَحَدَهُمْ لَيُحْرِقُ وَتَرَ قَوْسِهِ فَيَأْكُلُهُ فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ نَادَى مُنَادٍ مِنْ السَّحَرِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَتَاكُمْ الْغَوْثُ ثَلَاثًا فَيَقُولُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ إِنَّ هَذَا لَصَوْتُ رَجُلٍ شَبْعَانَ وَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلَام عِنْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ فَيَقُولُ لَهُ أَمِيرُهُمْ رُوحَ اللَّهِ تَقَدَّمْ صَلِّ فَيَقُولُ هَذِهِ الْأُمَّةُ أُمَرَاءُ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ فَيَتَقَدَّمُ أَمِيرُهُمْ فَيُصَلِّي فَإِذَا قَضَى صَلَاتَهُ أَخَذَ عِيسَى حَرْبَتَهُ فَيَذْهَبُ نَحْوَ الدَّجَّالِ فَإِذَا رَآهُ الدَّجَّالُ ذَابَ كَمَا يَذُوبُ الرَّصَاصُ فَيَضَعُ حَرْبَتَهُ بَيْنَ ثَنْدُوَتِهِ فَيَقْتُلُهُ وَيَنْهَزِمُ أَصْحَابُهُ فَلَيْسَ يَوْمَئِذٍ شَيْءٌ يُوَارِي مِنْهُمْ أَحَدًا حَتَّى إِنَّ الشَّجَرَةَ لَتَقُولُ يَا مُؤْمِنُ هَذَا كَافِرٌ وَيَقُولُ الْحَجَرُ يَا مُؤْمِنُ هَذَا كَافِرٌ

Daripada Uthman bin Abi al Ash RA, beliau berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : (ketika kemunculan Dajjal), orang-orang Islam terbahagi kepada 3 kelompok. Sekelompok berada di antara pertemuan dua laut, sekelompok lain di Hirah (sebuah kawasan di persisiran pantai 3 batu daripada Kufah), dan sekelompok lagi berada di Syam. Maka, manusia (seluruh dunia) berlindung di bawah 3 perlindungan. Ketika ini muncullah Dajjal di tengah-tengah masyarakat, dan menyerang dari arah timur. Tempat yang mula-mula diserang ialah kelompok yang berada di antara pertemuan dua laut. Lalu berpecahlah manusia di situ kepada 3 kumpulan pula. Sekumpulan berkata : Kita perhatikan dulu apakah tindakannya. Sekumpulan yang lain bergabung dengan bangsa-bangsa Arab. Kumpulan yang ketiga bergabung dengan kelompok yang berada selepas mereka (di tempat lain –Hirah- yang akan dikunjungi oleh Dajjal selepas mereka). Turut bersama dengan Dajjal seramai 70 000 tentera yang berselendang hitam (atau berpakaian serba hitam). Kebanyakan yang mengikutnya (Dajjal) dari kalangan Yahudi dan golongan wanita. Kemdian, Dajjal menyerang pula kelompok yang berada selepas itu (di Hirah) pula. Lalu kelompok yang berada di situ berpecah pula kepada 3 kumpulan. Sekumpulan berkata : Kita perhatikan dulu apakah tindakannya. Sekumpulan yang lain bergabung dengan bangsa-bangsa Arab. Kumpulan yang ketiga bergabung dengan kelompok yang berada selepas mereka di barat Syam. Lalu kesemua orang Islam menuju ke Uqbah Afiq (di Damsyik). Lalu mereka menghantar beberapa tentera untuk berhadapan dengan Dajjal, namun mereka pula diserang, lalu diperhebatkan lagi serangan terhadap mereka (umat Islam di Damsyik). Mereka diuji dengan kelaparan yang teruk dan keperitan. (ia berlarutan) sehinggalah seseorang itu sanggup membakar busur panahnya, lalu memakannya. Ketika dalam keadaan demikian, terdengarlah satu seruan dari arah gurun “Wahai manusia! Akan sampai kepada kamu bantuan sebanyak tiga kali”. Lalu mereka berkata sesama mereka, “Ini adalah suara dari seorang lelaki yang kenyang (mendapat bantuan).. Ketika ini, turunlah Nabi Isa AS ketika mereka baru sahaja ingin mengerjakan Solat Subuh (di Masjid Umawi, Damsyik). Pemimpin umat Islam (Imam Mahdi) ketika itu berkata kepadanya : Persilakanlah wahai kekasih Allah untuk menjadi imam. Nabi Isa menjawab : Umat ini terdapat pimpinan di kalangan mereka.. Lalu pemimpin mereka itu tadi (Imam Mahdi) tampil menjadi imam, dan mengerjakan solat. Setelah selesai solat, Nabi Isa mengambil tombaknya dan menuju ke arah Dajjal (bersama tentera Islam). Apabila Dajjal ternampak Nabi Isa AS, hancurlah mukanya sepertimana cairan timah. Lalu Nabi Isa AS membuat sasaran, lalu membunuhnya. Lalu berkecailah tenteranya, dan pada ketika itu tiada satu pun yang melindungi mereka. Sehinggakan pohon juga akan berkata : Wahai orang beriman, di sini ada seorang kafir.. Batu juga akan berkata : Wahai orang beriman, di sini ada seorang kafir..

Beberapa tempat yang disebutkan di dalam hadis ialah :

1. Masjid Umawi yang terletak di Damsyik
2. Uqbah Afiq, iaitu sebuah daerah di Damsyik
3. Pintu Lud :

a. Disebut oleh as Sanadi di dalam Hasyiah Ala Ibnu Majah bahawa Pintu Lud adalah sebuah bukit, atau sebuah daerah di Syam .
b. Imam Nawawi menyebut bahawa Pintu Lud adalah Daerah yang berhampiran dengan Baitul Maqdis
c. Imam al Munawi berkata bahawa Pintu Lud ialah sebuah bukit di Syam, atau Palestin.
d. Hadis Imam Sayuti 10017 di dalam Jami’ Saghir menyebut bahawa Dajjal dibunuh 17 hasta daripada Pintu Lud

Daripada hadis ini, jelas menyebutkan bahawa Nabi Isa AS akan turun ketika umat Islam dalam keadaan dikepung oleh Dajjal. Umat Islam bertahan di kawasan Damsyik, dan berpusat di Masjid Umawi. Mereka lari ke Uqbah Afiq, sebuah tempat di Damsyik, dan ketika mereka ingin mengerjakan solat Subuh di Masjid Umawi, Nabi Isa AS turun.

Solat Subuh diimamkan oleh Imam Mahdi. Setelah selesai solat, Nabi Isa bersama Imam Mahdi bangun keluar berperang dengan Dajjal bersama 70 000 orang tenteranya yang berpakaian serba hitam. Mereka menyerang Dajjal yang sedang mengepung umat Islam di situ.

Apabila kita melihat kedudukan kawasan-kawasan yang disebutkan, jelas menunjukkan bahawa kawasan terakhir yang akan diserang oleh Dajjal ialah Damsyik. Di sana beliau dibunuh di tempat 17 hasta sebelum Pintu Lud yang terletak di sebuah Daerah Uqbah Afiq, Damsyik.

Setelah Dajjal dibunuh oleh Nabi Isa AS, serta merta tentera Yahudi mengalami kalah teruk. Mereka melarikan diri, tetapi tiada satu makhluk pun yang melindungi mereka. Apabila mereka bersembunyi di sebalik pokok atau batu, kedua-duanya akan memanggil orang Islam supaya membunuh si Yahudi yang sedang bersembunyi di sebalik mereka.

Kecuali sejenis pokok yang dinamakan Gharqad. Perkara ini telah disebutkan di dalam hadis lain sepertimana berikut :

فَيَهْزِمُ اللَّهُ الْيَهُودَ فَلَا يَبْقَى شَيْءٌ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ يَتَوَارَى بِهِ يَهُودِيٌّ إِلَّا أَنْطَقَ اللَّهُ ذَلِكَ الشَّيْءَ لَا حَجَرَ وَلَا شَجَرَ وَلَا حَائِطَ وَلَا دَابَّةَ إِلَّا الْغَرْقَدَةَ فَإِنَّهَا مِنْ شَجَرِهِمْ لَا تَنْطِقُ إِلَّا قَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ الْمُسْلِمَ هَذَا يَهُودِيٌّ فَتَعَالَ اقْتُلْهُ

Maka, Allah memusnahkan tentera Yahudi. Tiada satu makhluk Allah pun yang dapat menjadi tempat perlindungan bagi Yahudi, melainkan kesemuanya didedahkan kedudukan (lokasi bersembunyi mereka) oleh Allah SWT. Tiada satu batu pun, atau pokok, atau teduhan, atau binatang (yang melindungi mereka), melainkan Gharqad. Ia adalah sejenis pokok keagungan mereka, yang tidak berkata-kata langsung. Yang lain kesemuanya berkata : Wahai hamba Allah yang muslim, di sini ada Yahudi, marilah ke sini dan bunuhlah dia.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal