30 March 2010

Pilihanraya PMRAM : Majlis Taaruf Calon


Adakah muktamar sanawi pada tahun ini bakal menggegarkan Mesir? Atau hanya sekadar “biasa-biasa sahaja”? Kita tunggu dan lihat. 28 hingga 1 April adalah tarikh untuk menyemak daftar pemilih. Saya yakin, tidak akan ada FRU yang berkawal, atau pihak polis sepertimana yang terjadi di Malaysia.

Selama ini Muktamar Sanawi PMRAM akan sejuk pada permulaannya, dan semakin hangat pada akhirnya. Pilihanraya pula, sudah bertahun-tahun PMRAM tidak berhadapan dengan pilihanraya. Semua calon BP naik tanpa sebarang cabaran, melainkan cabaran tugasan yang menimbun.

Tadi, baru sahaja diadakan Majlis Ta'aruf Calon, yang dikuasai oleh Perak (berdasarkan pemerhatian peribadi), yang diadakan di Rumah Selangor Hayyu Asyir. Bukan nak taksub negeri, tetapi memang nampak meriah dek sepanduk untuk mengempen calon daripada Perak, yang tidak asing lagi.

Erm,... tahun ini, siapakah yang akan berjaya merebut kerusi BP PMRAM? Kita tunggu sahaja pada hari mengundi nanti, yang diadakan sebelum Muktamar Sanawi nanti, insya Allah. Doakan supaya berjalan lancar.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal