16 July 2010

Tetap Dengan Keputusan, Itu Yang Terbaik



Dalam sesebuah organisasi, tidak dapat tidak perbincangan akan dilakukan pada setiap kali permasalahan atau cadangan yang dibentangkan. Perbincangan tersebut adalah bagi menjamin keputusan yang dilakukan diraikan oleh kesemua pihak, atau setidak-tidaknya majoriti pihak yang terbabit.

Antara objektif perbincangan yang dilakukan adalah bagi :

- melihat keadaan / situasi umum bukannya individu

- menilai maslahat yang besar/ umum/ dan pasti, bukannya sangkaan semata-mata

- menilai perbandingan antara pengalaman dan perancangan masa depan

- melihat skop yang besar melalui pandangan pelbagai pihak

Ini adalah objektif utama dalam setiap kali perbincangan yang dilakukan. Namun, antara kesalahan yang banyak dilakukan ialah apabila perbincangan yang dilakukan tersebut banyak melihat kepada maslahat sangkaan dan keputusan yang dilakukan sekadar mahu melepaskan kesalahan yang dipikul.

Sekiranya perbincangan yang dilakukan hanya begitu, percayalah keputusan yang dilakukan akan memudharatkan kesemua pihak disekelilingnya.... Dan inilah yang dinamakan keputusan yang mementingkan maslahat peribadi dalam masa yang sama menggadaikan maslahat umum.

Benarlah kalam bijaksana bahawa tidak akan rugi bagi mereka yang melakukan sesuatu perbincangan dalam memutuskan sesuatu keputusan.

Dan juga, keputusan yang dibuat secara kolektif walaupun 'keruh' 1000 kali lebih baik daripada keputusan yang hanya merujuk kepada maslahat peribadi.

Di peringkat PMRAM, saya pada tahun ni merupakan tahun yang ketiga melihat betapa gigih dan tekunnya barisan kepimpinan PMRAM dalam melahirkan satu-satu keputusan dalam menjaga maslahat umum. Kita memandang dari segenap aspek berdasarkan pandangan-pandangan yang dibawakan oleh BP yang berlainan negeri, situasi dan keadaan. Ia perbincangkan secara lumat, bahkan memakan masa berjam-jam.

Sebab itu telah saya bentangkan sebelum ini, antara penilaian maslahat yang ingin dibuat sama ada dalam perbincangan atau perancangan ia mestilah menepati beberapa aspek iaitu :

- maslahat umum

- maslahat yang pasti

-tidak melanggar nas syarak

- dalam konteks displin atau etika, etika tersebut mestilah dipatuhi (selama mana tidak berlanggar dengan nas) dan sesekali tidak boleh diketepikan. Cuma dalam meraikan sesuatu keadaan, ia ditafsir mengikut keadaan tersebut. Sesekali tidak boleh diketepikan.

- mengambil jalan / prinsip, meringankan beban / mudharat dalam sesuatu keadaan.

- meletakkan perkara yang asal dalam perbincangan. Ketepikan sangkaan yang tiada bukti yang kukuh.

- maslahat tersebut mestilah dinilai dengan pengalaman yang nyata beserta perbandingan perancangan masa depan.

Saya kira, dalam persatuan atau organisasi yang melakukan displin perbincangan yang saya sampaikan tadi, insyaallah keputusan yang dibuat tidak akan merugikan semua pihak. Justeru, apabila keputusan yang telah dibuat, tetaplah dengan keputusan itu. Itulah yang terbaik....

P/S : antara adab dalam kepimpinan ialah tetap dengan keputusan yang telah dilakukan. Tidak menyalahkan pihak lain atas atas keputusan yang telah dilakukan. Dr Yusof Al-Qardhwai ada menyebut dalam kitab beliau bahawa maslahat / kebaikan pasti berlaku cumanya antara segera atau mendatang kelak.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal