23 July 2010

Kes Jenayah, Tanggungjawab Kita Menjadi Mujtahid Taghyir

Oleh : Us Khairul Anuar MANHAL (link)

KOTA BHARU 22 Julai - Polis Kelantan hari ini mengesahkan gadis yang dibunuh kejam dalam Sungai Bagan di sebuah ladang kelapa sawit di Pulai Chondong, Machang petang kelmarin, dirogol sebelum ditikam di bahagian dada kirinya.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Amir Hamzah Ibrahim berkata, bedah siasat yang dilakukan oleh Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) di sini mengesahkan gadis tersebut telah dirogol terlebih dahulu sebelum dibunuh dan mayatnya dibuang ke dalam sungai terbabit.

"Hasil bedah siasat yang dilakukan semalam mendapati, gadis tersebut mati kerana ditikam di bahagian dadanya dan sebelum itu, dia telah dirogol terlebih dahulu,'' katanya.

Beliau berkata demikian dalam majlis perbarisan dan makan tengahari sempena Lawatan Persaraannya bermula 12 Ogos hadapan di perkarangan Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu di sini, hari ini. – Utusan

Komen:

Selagi mana hukuman Allah yang termaktub dalam Al-Quran tidak di daulatkan, maka kita akan melihat kes ini semakin menjadi-jadi dan memang pun kadar jenayah dalam Negara kita semakin meningkat ke tahap yang amat mengerikan. Para pemimpin wajib sedar apakah maksud firman Allah:

ومن لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الظالمون

Sesiapa yang tidak berhukumkan dengan hukuman Allah maka merekalah golongan yang zalim..Ya. Mereka menzalimi rakyat kerana ‘membenarkan’ jenayah ‘meletup’ di sana sini dengan undang-undang ciptaan manusia. Undang-undang manusia tidak akan berjaya menanam rasa takut pada Allah s.w.t. Sebab itulah jenayah semakin banyak. Maka seluruh jentera kerajaan wajib berfikir bagaimana mahu mengundang-undangkan hukuman Allah dalam kes-kes jenayah berat ini bukannya mencari dalih dan alasan.

Bagaimana mengubah kemungkaran?

Proses mengubah kemungkaran adalah proses yang paling rumit dalam dunia dakwah. Sebab ianya berhadapan dengan dua makhluk durjana iaitu syaitan dan nafsu. Sebab itulah kalau dua makhluk ini tidak ditundukkan maka kemungkaran akan bermaharajalela.

Oleh itu kemungkaran perlu diubah bermula diri sendiri kemudian keluarga kemudian masyarakat seterusnya Negara. Semua perlu berjalan serentak tetapi dalam peringkat tersebut. Para pendakwah harus sedar bahawa 80% daripada Al-Quran membincangkan soal akhlak, keimanan, syaitan, iblis, iktibar dari sejarah Nabi-nabi dan lain-lain dan selebihnya itulah yang bincang soal hukum-hakam.

Jadi, kita harus menjadi faqih dalam soal merubah mungkar. Bukan sekadar faqih dalam hukum. Bahkan faqih dalam merubah mungkar juga merupakan kerja yang amat-amat sukar seumpama mujtahid dalam hukum.

Fikrah menjadi 'mujtahid taghyir' ini semakin hilang nampaknya dalam dunia mahasiswa bumi kinanah ini. Rata-rata sekiranya kita bertanya, maka ramai akan menjawab mereka mahu menjadi mujtahid hukum. Ingat, ayat yang membincangkan soal hukum hanyalah sekitar 500 ayat sahaja dalam Al-Quran. Lebih 5500 ayat yang lain menekankan aspek takut dan taqwa. Pengabaian dalam aspek inilah yang menggagalkan seorang alim untuk menjadi hamba bertaqwa bahkan masyarakat sekitarnya juga rosak dicampur dengan pemerintahan yang jahil lagi zalim kerana tidak mahu dasar-dasar Islam dipraktik. Dua golongan yang paling dibimbangi oleh Nabi Muhammad s.a.w ;ulama yang bacul dan pemerintah yang jahil.

Kesimpulannya, jangan kita hilang neraca ini. Keutamaan dalam kehidupan muslim sebenarnya melihat kepada apa yang paling diutamakan oleh Allah dalam al-Quran.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal