07 May 2010

Pendaftaran PMRAM No. 803, Tahun 1964 Dengan Kementerian Mesir

Kesal dengan tuduhan Khairi terhadap PMRAM secara terang dan jelas. Begitu mudah dia menuduh PMRAM tiada sebarang hubungan dengan Amin Daulah. Baru sahaja bertugas 4 bulan, sudah pandai tunjuk jaguh. Antara kenyataan beliau :

Secara rasminya PMRAM tidak ada hubungan dengan Amin Daulah, itu adalah propaganda mereka untuk menakut-nakutkan pelajar-pelajar.

Kenapa begitu mudah beliau membuat spekulasi seperti ini? Inilah Khairi, jenis si putar belit, kuat berjanji manis, sibuk berpolitik, dan banyak tugasan yang tertangguh. Hakikatnya perkara ini sudah tidak perlu dijelaskan lagi, kerana ia sudah begitu jelas.

Contohnya, hari sudah siang, dan si buta sahaja yang tidak boleh mempercayai hari itu siang. Ataupun, si gila yang nampak hari sudah siang, tetapi tetap menafikannya. Lalu dia pun berkata "sebenarnya, hari tak siang pun, ini hanyalah propoganda semata-mata", walhal semua orang mengakui hari sudah siang. Pelik, pelik.

Untuk memberitahu kepada orang seperti ini, yang menafikan hubungan rasmi PMRAM dan Amin Daulah, cukup sekadar saya menayangkan cop PMRAM yang sudah sekian lama kita melihatnya.




Ia tertulis dalam Bahasa Arab yang bermaksud

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

Jajahan Ikatan Kemasyarakatan Kaherah

Bernombor 803, tahun 1964

Atau dengan kata lain, PMRAM berdaftar sebagai NGO yang berpusat di Kaherah, semenjak 1964 lagi, dengan nombor pendaftaran 803. Ya, ketika itu JPMK masih belum wujud, kerana JPMK wujud pada 1980 lagi. Semoga Khairi sedar..

Untuk makluman, sekiranya cop ini diciplak, atau ditiruankan, boleh menjadi satu kesalahan undang-undang Mesir. Oleh itu, cop yang asli ini hanya terdapat di Pejabat PMRAM yang terletak di Kaherah.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal