30 May 2010

Mahasiswa Indonesia Menerima Anugerah PhD Bidang Akidah Falsafah



Pada 12 Mei baru-baru ini, seorang mahasiswa Indonesia telah dianugerahkan pangkat Doktor Falsafah (PhD) oleh Universiti al Azhar (syaraful ula) dalam bidang Akidah dan Falsafah. Beliau bernama Ustaz Khalid yang sudah pun berkahwin, dan mempunyai beberapa orang anak.

Saya mula-mula kenal beliau ketika mewakili PMRAM di Dialog Antarabangsa 16 Buah Negara yang telah dianjurkan oleh Persatuan Pelajar Dan Mahasiswa Indonesia (PPMI). Slot pertama telah diisi oleh 4 orang pembentang utama.

Salah seorang pembentang adalah beliau, yang mewakili negara-negara Indonesia, Singapura, Malaysia dan negara-negara berhampiran. Sila rujuk berita tersebut di sini (link).

Baru-baru ini, saya sekali dipertemukan dengan beliau, yang baru sahaja selesai munaqasyah Risalah Dukturah (PhD) pada 12 Mei, dan beliau telah dianugerahkan Syaraful Ula (tahap paling tinggi).

Sepertimana yang disebutkan, beliau adalah Fakulti Usuluddin, Akidah dan Falsafah. Yang merupakan kos yang paling serabut dan pening. Motivasi buat diriku yang juga menuntut di kos yang sama.

Musyrif bagi risalah PhDnya ialah Dr Hassan Mahram, yang mengajar saya Kitab Syarah Mawaqif pada tahun 3. Beliau adalah salah seorang Doktor pensyarah al Azhar yang buta, tetapi hafal kitab Syarah Mawaqif karangan Syarif al Jurjani, setebal 8 jilid (cetakan Maktabah Darul Kutub Misriyyah).

Us Khalid cukup terkenal di kalangan sahabat-sahabat daripada Indonesia. Beliau akan pulang menyampaikan Islam ke Indonesia pertengahan Jun ini. Semoga artikel ini dapat memberi motivasi kepada pembaca sekalian.

Tak mustahil untuk mendapat anugerah PhD al Azhar, walaupun dalam kos yang dikatakan "hardcore" iaitu Akidah dan Falsafah. Motivasi buat semua!

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal