27 May 2010

Rima Fakih Mencemarkan Maruah Wanita Islam - HEWI PMRAM



Pertandingan Ratu Cantik USA yang dimenangi oleh Rima Fakih baru-baru ini memberi satu tamparan hebat dan mencemarkan maruah wanita Islam. Sekali lagi imej Islam yang sudah cukup sempurna dari pelbagai aspek kehidupan dicalari. Pendedahan yang dibuat oleh beberapa akhbar seolah-olah mahu menyatakan bahawa wanita Islam telah memenangi pertandingan Ratu Cantik yang dianjurkan oleh orang-orang kafir laknatullah.

Menurut laporan akhbar, Rima Fakih merupakan wanita berusia 24 tahun, berketurunan Arab Lebanon telah menjadi wanita Islam pertama memenangi gelaran Ratu Cantik USA, 18 Mei lalu yang mewakili Negara Michigan. Pertandingan itu disertai oleh 51 peserta, berlangsung di Planet Hollywood Resort & Casino, Las Vegas.

Rima yang berasal dari Dearborn, Michigan telah berhijrah ke Amerika Syarikat (AS) bersama ibu dan bapanya sewaktu dia masih bayi. Rima kemudiannya dibesarkan di New York dan belajar di sebuah sekolah Katolik sebelum berpindah ke Michigan pada tahun 2003. Rima juga mengakui bahawa keluarganya mengamalkan kepercayaan Islam dan Kristian..

Kenyataan yang dibuat oleh akhbar-akhbar mengenai kemenangannya dilihat sebagai satu bentuk penghinaan terhadap wanita Islam.

1. Wanita Islam pertama memenangi gelaran Ratu Cantik USA.

Label Islam yang diketengahkan seolah-olah mahu menyatakan bahawa wanita Islam juga menyertai dan layak memenangi pertandingan Ratu Cantik. Islam tidak pernah melarang umatnya terutama wanita untuk berhias dan kelihatan cantik. Namun, ada cara dan batas tertentu yang digariskan Islam. Pertandingan Ratu Cantik USA ini, sudah jelas bertentangan dengan hukum Islam terhadap aurat wanita Islam yang wajib dipelihara daripada pandangan lelaki ajnabi, apatah lagi dibuat tayangan atau satu pertandingan. Ini merupakan salah satu amalan masyarakat jahiliyah yang merendahkan martabat wanita dan hanya dilabelkan sebagai bahan pemuas nafsu, tanpa ada sebarang fungsi.

2. Pengakuan Rima bahawa keluarganya mengamalkan kepercayaan Islam dan Kristian.

Islam adalah agama yang sempurna, tanpa perlu bergantung kepada agama lain. Allah juga menyuruh manusia mengamalkan Islam secara keseluruhannya. Bagaimanakah mahu mengamalkan dua agama yang sudah jelas perbezaan perkara usul, iaitu Ketauhidan. Disini dapat dilihat satu plot untuk menjatuhkan Islam daripada hasil kefahaman Islam Liberal yang semakin menular dengan merosakkan pemikiran umat Islam supaya tidak lagi berpegang teguh kepada Al-Quran dan As-Sunnah serta hukum Islam yang sedia ada dalam konteks dan teori keagamaan yang bebas.

3. Alternatif Pertandingan Ratu Cantik

Tahun lalu, bertempat di Riyadh, seorang pemenang Ratu Cantik Sukaina Al-Zayer yang berselindung di sebalik purdah hitam yang menutupi seluruh wajahnya, dan tiada siapa dapat memberitahu betapa cantiknya rupa parasnya, namun dia bertuah kerana berpeluang untuk dipilih sebagai ratu cantik. Para hakim tidak mengendahkan mengenai bagaimana cantiknya rupa paras satu-satunya ratu cantik dari Arab Saudi ini.

Sebaliknya apa yang mereka lihat dan nilai ialah 'Ratu Cantik Akhlak' dalam pertandingan yang menilai peserta yang menunjukkan kasih sayang dan hormat paling tinggi kepada ibu bapa. Ukuran yang dilihat adalah berdasarkan komitmen peserta terhadap moral Islamik. Malah, pengutamaan diberi kepada jiwa dan moral yang dimiliki seseorang tanpa hanya mengira kecantikan.

Inilah imej yang dibawa oleh Islam. Dalam apa jua keadaan, hukum Islam tetap diutamakan dan diamalkan secara menyeluruh di dalam kehidupan. Penegasan Allah dalam surah Al-Ahzab, ayat 59 :

“Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak wanitamu, dan isteri orang-orang mukmin, Hendaklah mereka melabuhkan jibabnya ke seluruh tubuh mereka. Demikian itu, agar mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu, mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal