26 May 2010

Persatuan Mana Tak Berdaftar, Saya Takkan Daftarkan.. - Khairi


Satu kenyataan Khairi yang menarik minat saya, di dalam blog "peribadi" Atase Akademik (link), menyatakan perkara berikut :

Persatuan Pelajar yang tidak berdaftar dengan Kedutaan tidak akan saya wakilkan dalam urusan akademik & pendaftaran

Assalamualaikum, pelajar-pelajar yang saya hormati,

Pelbagai peristiwa yang kita lihat sejak kebelakangan ini, dan saya merasakan beberapa perkara boleh diselesaikan dengan cara mahabbah dan mawaddah, tetapi ada pihak sengaja memperbesar-besarkan isu kecil untuk mengeruhkan suasana.

Pesan saya janganlah kita, memijak orang lain untuk terus menjadi juara, tetapi bersainglah secara sihat khususnya di luar negara ini. Saya melihat banyak persatuan yang berdaftar dengan kedutaan, ada yang berwibawa dan membantu dengan ikhlas.

Justeru, saya melihat pada sesi akan datang hal akademik dan pendaftaran pelajar baru tidak lagi diberi kepada persatuan yang tidak berdaftar dengan Kedutaan. Semoga kita belajar menghormati Ulil Amr sebagaimana yang disebutkan dalam al-Quran.

يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم

Begitu juga dalam hadis nabi SAW ada menyebutkan

المرء المسلم السمع والطاعة فيما أحب وكره إلا أن يؤمر بمعصية فإن أمر بمعصية فلا سمع ولا طاعة

Saya tak pasti siapakah "persatuan tidak berdaftar yang dimaksudkan". Cuma yang pastinya, PMRAM dan KPKM adalah antara persatuan yang tidak berdaftar, dan isu pendaftaran PMRAM sudah dijelaskan banyak kali di dalam blog ini.

Cuma, untuk makluman Khairi.. Adakah persatuan yang tidak berdaftar itu bukan rakyat Malaysia? Adakah mereka datang secara haram ke bumi Mesir ini? Adakah mereka datang mengaji kat sini, adalah orang yang tak layak nak menyambungkan pelajaran ke sini?

Apa fungsi JPMK? Bangkitkan isu pendaftaran persatuan, atau memang kerjanya untuk mendaftarkan rakyat Malaysia mengaji di sini? Apa gunanya G To G kalau bangkitkan isu pendaftaran PMRAM?

Buat apa JPMK wujud kalau bukan untuk menggerakkan fungsi G To G ini? Mereka datang atas kelulusan STAM dan Qiraat dari Malaysia lagi, dan ia di bawah G To G. Bukan masalah pendaftaran persatuan kat sini. Hampeh!

Apabila mahasiswa yang telah diluluskan untuk menyambungkan pelajaran ke sini, tiba di bumi Mesir, kemudian mereka berkecimpung di dalam persatuan masing-masing. Apakah disebabkan bersama persatuan ini, bermakna terbatallah "kelulusan" mereka yang telah diluluskan di Malaysia tadi? Kesal!

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal