18 May 2010

Tarik Zakat : Amalan Lapuk Pegawai Negeri Sebelum Ini


sumber : Us Fairus (link)

Pelajar diugut dengan zakat??

Siapakah yang saya maksudkan?

Barangkali ciri-ciri yang saya maksudkan itu seperti berikut :

- Katanya ada seorang saudara baru (lepasan Jordan) dihantar oleh kerajaan 'lanun' Perak untuk jadi Pegawai anak-anak Perak di Mesir ni. Hm, rasanya untuk apa ye? Tiada kepentingan dan manfaat yang jelas tujuan-tujuan penghantaran pegawai tersebut. Jelas sebelum ini tiada sebarang masalah dikalangan pelajar. Pengurusan kewangan dan kebajikan diurus dengan sempurna oleh pelajar. Tengok2 berita pegawai nak datang. Ate, kami gemor ke, tak perlu kot.

- Mengugut pelajar ditarik zakat mereka jika tidak memberi kerjasama sedangkan statusnya yang dikatakan 'pegawai' tersebut masih belum jelas. Ape ke hei nak ngikut kamu yob?!!!

- Walaupun seusia kanak-kanak di Mesir ini(sebulan lebih), tetapi sudahpun berlagak ala samseng dengan pelajar. Ate, deme ngukur samseng deme je, samseng keme tak mikior??? Tapak kaki kasut pun tak sama saiz derrrr????

- Pegawai tersebut berusia 24tahun berstatuskan bujang, belum berkahwin. Kenapa sebelum ini dijanjikan pegawai yang akan dihantar ke sini nanti adalah orang dah kahwin, tapi kenapa sudah bertukar, adakah terjadi episod-episod yang tidak ingin didengar oleh semua orang???

- Dengar cerita bekas Nadi UMNO di Mu'tah Jordan. Haha, nak tegelak rasanya!!! Macam generasi ke genarasi pulak warisan dari UMNO Jordan ni datang ke Mesir sejak kebelakangan ni. Mungkin nak tukar angin politik kot. Hm,penuh dengan kemungkinan...

Pada malam majlis sualkenal pegawai malam tu, pelajar dahpun menyatakan hasrat mereka agar Pegawai yang dihantar ini tidak bertindak sebagaimana pegawai2 BKAN yang lain sebelum ini. Dalam erti kata lain tidak menyusahkan pelajar,tidak menyekat pelajar dalam gerakkerja persatuan, tidak samseng, mengugut pelajar dengan duit zakat. Tapi, tak sampai 2bulan dok 'mengebat' kat sini, dah buat onar ugut pelajar tarik zakat. Ape zakat hak dia ka?

Kisah dari dulu sampai sekarang UMNO tak 'segan-segan' nak buat onar kepada pelajar Mesir ni. Udah-udah le tu. Nak main politik kita main kat mesia jelah, kita lawan sapa benar! Kat sini sila bertindak secara profesional, buat kerja mengikut bidang tugas sebagai pegawai kerajaan yang berhemah, jaga kepentigan dan hak mahasiswa di disini,

Saya nasihati sahabat-sahabat saya yang 'membantu' beliau tu, xyahla buat kerja-kerja yang menimbulkan sensitiviti rakan-rakan kita yang lain. Enta patut terangkan pada si 'dia' hal sebenar kesatuan di Mesir ni, dia baru,mungkin xtahu, bukan merosakkan kesatuan. Pakat -pakat buat kerja amal masing-masing lah, study nak peksa lagi baik!!

Cakap panjang pun buangmasa. Sekadar meluahkan rasa, sama apa yang rakan-rakan Perak rasa.

p/s : Alhamdulillah, pegawai negeri sebelum ini yang dok ugut tarik zakat, telah dihantar pulang.. Cuma, ia diwujudkan semula di BKAN Perak.. Pelik, pelik...

3 comments:

adib. on May 19, 2010 at 12:56 AM said...

"Pegawai yang dihantar ini tidak bertindak sebagaimana pegawai2 BKAN yang lain sebelum ini."

ust, ana nk tumpang tnya saja..mintak maaf kalau cara ana tnya nih tak betul..harap dapat sama2 memberi faham kepada ana..soalan...pegawai2 BKAN yg lain tu dari mana..mintak maaf, ana sekadar bertnya..maaf ya ust...

hunterjb on May 19, 2010 at 3:42 PM said...

antaranya ialah bkan selangor... :)

udin on May 20, 2010 at 7:52 AM said...

kalau die nak tarik zakat kite ramai2 tarik n pulas kepale die....suke hati je nak tarik duit amanah dr org2 Islam....

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal