31 May 2010

Peringatan Buat Akhawat.. Pastikan Keselamatan Terjamin


Oleh : YDP PMRAM Caw. Pahang (link)

Asslamualaikum W.B.T...Salam 'iffah...

Bersyukur kita kepada Yang Maha Menjaga atas segala rahmat dan nikmatnya kepada sekalian makhluk..Selawat dan salam buat Si Dia yang ku mendamba ketemukannya Muhammad S.A.W serta seluruh para keluarga dan sahabat Baginda...

Inginlah saya berkongsi dengan para mahasiswi sekalian di sini tentang isu keselamatan di Bumi Mesir ini yang kian terancam terutamanya buat mahasiswi...Tidaklah saya untuk menghuraikan tentang kes-kes yang pernah berlaku, tetapi sekadar ingin memberi beberapa peringatan dan tips-tips keselamatan kepada saudara/i sekalian terutamanya akhawat...

Kita datang ke Mesir ini adalah untuk menimba ilmu, pengalaman, dan kemahiran, tetapi muta'akhir ini keadaan seolah-olah begitu sukar dan menyulitkan dengan perbuatan-perbuatan yang kurang menyenangkan dari masyarakat yang tidak bertanggungjawab..Cumanya, apakah kita harus menyalahkan mereka 100%.????

Ya...tidak disanggah lagi mereka bersalah atas perbuatan-perbuatan sebegitu, tetapi yang paling penting bagi kita yang diklasifikasikan sebagai "mangsa" ini ialah mengambil langkah berjaga-jaga dan berhati-hati..Inilah yang akan membantu kita untuk terus selamat dan meningkatkan kemahiran kita dalam meneruskan kehidupan...

Tidaklah saya untuk berceloteh panjang..Di sini akan saya sebutkan sedikit sebanyak tips-tips keselamatan yang telah saya olah terutamanya buat mahasiswi sekalian...

- Keluar di siang hari mestilah tidak berseorangan. Usahalah mencari teman, dan yang diminta untuk menemani pula, janganlah keberatan..

- Lalui jalan-jalan atau lorong-lorong yang mempunyai ciri-ciri keselamatan. cth : cerah, ramai orang, biasa dilalui, tidak tersorok..

- Keluar di malam hari mestilah berkumpulan, paling kurang tiga orang..Pastikan ada "musyrif"..Bagi musyrif pula, kalau perlu mencari teman untuk membantu, adalah lebih baik dan selamat.

- Jangan keluar atau pulang terlalu lewat pada malam hari kecuali benar-benar terdesak.

- Jangan malu atau teragak-agak untuk meminta bantuan mana-mana "ustaz" sekiranya perlu.
Bawa duit yang secukupnya sahaja ketika keluar, dan bawa alatan-alatan yang perlu sahaja.

- Memakai pakaian yang menutup aurat dan jangan sekali-kali memakai pakaian yang menjolok mata atau hampir menjolok mata atau yang sewaktu dengannya.

- Berusaha untuk menaiki kenderaan awam yang tidak berapa sesak (zahmah).

- Tidak perlu bertandang ke tempat-tempat yang tidak sepatutnya tanpa tujuan yang munasabah. cth : wonderland, city star, fun fair,dll.

- Sekiranya ingin pergi ke sesuatu tempat yang dirasakan perlu ber"musyrif" walaupun di siang hari, maka gunakanlah perkhidmatan musyrif.

- Sebelum keluar dari rumah atau dari mana-mana sahaja, pastikan membaca ayat-ayat pendinding dan berdoa agar Allah sentiasa menjaga kita..Dialah Sebaik-baik Penjaga.

Saya rasa cukuplah sampai di sini sahaj yang mampu saya nukilkan di ruangan ini..Sekiranya terjadi apa-apa yang tidak diingini (wal 'iyazubillah), terus hubungi mereka-mereka yang sepatutnya.seperti Exco BKAN atau DPM masing-masing, kawan-kawan, saudara-mara (jika ada)..Bagi mahasiswi pahang, terus hubungi Exco Hewi, atau saya sendiri terus menerus..

Sekian sahaja, baik buruk maaf dipinta..Ambil pengajaran kita bersama..Agar kita semua sentiasa bersiap siaga dan berjaga-jaga..Yang paling utama adalah doa..Kerna Allah adalah sebaik-baik penjaga...

p/s : ayat2 dan doa2 pendinding boleh rujuk dalam Al-Quran, al-ma'thurat, kitab-kitab, atau boleh bertanya kepada sesiapa yang mengetahui..

Mohd Fikri Hamzah.
Yang DiPertua BKMIP 09/10

0 comments:

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal