23 May 2010

Jenayah Menghina Rasulullah, Bila Akan Berakhir? - Pengerusi Fellow


oleh :
Ustaz Khairul Anuar Ismail
Pengerusi Fellow MANHAL


Syukur kepada Allah bila dapat tahu gambar-gambar lukisan yang menghina Rasulullah sudah pun dibuang daripada facebook. Sungguh celaka lagi hina mereka yang melakukannya.

Kononnya mereka melukis kerana hendak menghayati kebebasan bersuara. Memang benar mereka ni golongan yang tak berotak. Adakah mereka akan menganggap satu kebebasan kalau sudah sampai tahap menghina, mencaci dan mencela seseorang yang amat diagungkan oleh satu billion manusia?

Jenayah menghina agama sewajarnya diangkat menjadi satu undang-undang diperingkat dunia. Mereka yang melakukannya sewajar dihukum dengan hukuman berat kalau tidak sampai hati nak dibunuh. Tetapi ingat, di dalam Islam, mereka yang mencaci dan menghina Rasulullah hukumannya adalah bunuh sekiranya tidak bertaubat. Bukan main-main.

Namun, mereka yang tidak mengenal (golongan non muslim@anti Islam) ajaran dan peribadi serta kedudukan Rasulullah tidak faham persoalan ini. Islam amat menghormati agama-agama lain. Umat Islam tidak dibenarkan menghina tuhan-tuhan sembahan agama lain. Hukumnya haram dan berdosa. Agama Islam mengiktiraf Nabi Isa sebagai Rasul. Bahkan bilangan lafaz ‘Isa’ lebih banyak disebut berbanding nabi-nabi lain termasuk Nabi Muhammad (kalau salah tolong betulkan).Islam tidak pernah menghina sesiapa melainkan dengan meminta pihak yang tidak beriman dengan Rasulullah supaya mendatangkan hujjah kebenaran agama mereka. Ya, hujjah dengan hujjah. Bukan menghina, mencela dan sebagainya.

Satu hal lagi ialah mereka yang menghina Rasulullah secara tersenbunyi. Perbuatan mereka telah menghina Rasulullah dan Islam secara keseluruhannya. Perbuatan ini kesannya lebih berbahaya berbanding jenayah menghian Rasulullah secara terang-terangan yang dilakukan oleh mereka yang tidak beriman dengan Nabi Muhammad. Tetapi yang menghina Nabi Muhammad tanpa sedar telah dilakukan oleh mereka yang mengaku umat baginda! Contoh yang boleh disebutkan di sini:

1. Menghina sunnah nabi seperti janggut dan sebagainya.

2. Menghina undang-undang Islam.

3. Meluluskan lesen judi.

4. Menolak Islam sebagai dasar Negara

5. Melakukan kezaliman, penindasan dan fitnah kepada penuntut ilmu agama (kat mana agaknya?)

6. Anti hadis

7. Golongan yang hanya berpegang zahir hadis nabi dan mendakwa itulah daripada Nabi sedangkan kehendak nabi berlainan.

Bermacam lagi jenayah yang mana sebenarnya berpunca kerana tidak kenal Rasulullah dan ajaran baginda. Bagi kita penuntut ilmu teruskan dakwah. Sebarkan kefahaman sebenar tentang Islam dan Nabi kita yang agung lagi mulia, Muhammad Sallallu alahi wasallam.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal