31 May 2010

Karnival Sukan Atau Karnival UMNO? Cuba Baca Artikel Ini

Oleh : Mujahidah Rabbani

Baru-baru ini kita diberitakan tentang satu mesyuarat telah diadakan di Arma bagi membincangkan berkenaan Karnival Sukan Timur Tengah (KSTT) yang dijangka akan berlangsung sekitar bulan Julai nanti.

Saya telah mencari beberapa maklumat berkenaan KSTT yang akan diadakan. Beberapa kekeliruan timbul berkenaan program yang akan berlangsung ini.

ANJURAN

Apabila kita melihat di dalam laman jpmk.info secara jelas telah menerangkan bahawa program ini adalah anjuran Kementerian Belia dan Sukan (KBS). Sila rujuk :



Namun apa yang saya menjadi persoalan sekarang, kenapa Kelab Umno Mesir yang sibuk-sibuk untuk menjayakan program ini. Adakah KBS hanya menjadi “proksi” untuk mereka mengaburi mata mahasiswa/wi di Mesir ini. Saya yakin sekiranya jelas mereka mengatakan ini adalah di bawah Kelab Nadi Umno Mesir, berapa ramai yang akan menyertai program ini.

AHLI JAWATANKUASA PELAKSANA DAN PERASMI

Satu jawatankuasa untuk program ini telah dibuat, mesyuarat juga telah berapa kali telah diadakan walaupun di dalam fatrah imtihan berlangsung. Siapa yang terlibat dalam jawatankuasa ini?. Sila lihat :

Berita ini juga telah dimuatkan di dalam laman web kelab Umno Cairo (lihat pautan di bawah).

Berita ini secara jelas telah menunjukkan pegawai MSD terlibat sama untuk menjayakannya. Siapa 3 orang pegawai MSD tersebut?. Program ini akan dirasmikan oleh Dato’ Ahmad Shabery Cheek, Pengerusi Kelab UMNO Luar Negara. Kenapa bukan KBS sendiri yang meramikan program ini? . Bukankah ia di bawah anjuran KBS sendiri?.

TUJUAN/OBJEKTIF PROGRAM

Satu lagi persoalan yang saya timbulkan. Apakah tujuan sebenar program ini diadakan?. Lihat keratan ini :



Satu kunjungan Idris Mastor ( bekas Pengerusi Kelab UMNO Mesir ) ke Pejabat Sekretariat Kelab UMNO Luar Negara pada 20 Mei 2010, beberapa perbincangan telah diadakan. Apa yang saya tertarik di sini adalah kenyataan beliau berkenaan beberapa objektif yang beliau lontarkan.

“Di dalam perbincangan tersebut, Tuan Haji Idris juga menyatakan sokongan kepada program Karnival Sukan Timur Tengah yang bakal diadakan sekitar Julai ini, kata beliau lagi majlis seperti ini bukan sahaja dapat merapatkan pertalian sesama pelajar di sana, ia juga dapat menarik minat lebih ramai pelajar menyertai KULN.”

Program KSTT ini akan dijadikan platform untuk menarik lebih ramai pelajar untuk menyertai KULN?. Inikah tujuan sebenar program ini?.

Daripada berita-berita yang dinyatakan di atas, dapatlah kita simpulkan bahawa kemungkinan besar ini adalah antara “agenda mereka (UMNO)” untuk memastikan seluruh mahasiswa/wi Mesir terlibat dengan politik UMNO!.

CADANGAN

Beberapa cadangan cuba saya lontarkan :-

1- PMRAM perlu menyatakan dengan jelas pendirian mereka terhadap program yang akan diadakan ini setelah bukti-bukti di atas dikeluarkan.

2- Seluruh YDP BKAN tidak perlu memberi kerjasama untuk program ini disebabkan atas dasar UMNO.

3- Satu jawatankuasa juga perlu dibentuk bagi menyatakan bantahan terhadap program ini kerana ia adalah atas dasar Politik UMNO dan bukan daripada KBS.

4- Mahasiswa/wi perlu bersikap tegas dalam menyatakan pendirian mereka untuk tidak terlibat secara langsung ataupun tidak langsung dalam program ini.

5- Mahasiswa/wi perlu meneliti dan mengkaji dasar dan tujuan program ini dianjurkan supaya tidak tertipu sepertimana program pada 2007 sebelum ini.

6- Lain-lain cadangan dan komentar…


Pautan untuk rujukan :-

http://www.kelab-umno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=343:sekretariat

http://www.kelab-umno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=389:sekretariat

http://umnocairo.org/index.php?option=com_content&task=view&id=92&Itemid=1

http://jpmk.info/?p=1336

1 comments:

ahmad hisyam on May 31, 2010 at 5:43 PM said...

Mesir sedang dipenuhi kakitangan UMNO. Mereka mmg berusaha untuk meng"umno"kan pelajar-pelajar Mesir.

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal