26 January 2010

Ini Sesat.. Dan Ini Bukan

Satu

Beberapa bulan yang lalu, saya telah dilontarkan beberapa soalan dan penafian disebabkan mengeluarkan sebuah artikel tentang “kesesatan” dan ajaran sesat. Antara yang disebutkan ialah..

Awak tak boleh sedap-sedap mulut tuduh orang itu sesat ini sesat..

Zaman Para Sahabat RA, mereka juga pernah dituduh sebagai sesat.. hari ini kamu pula nak sesatkan orang…

Dan banyak lagi.. Maka di sini, sedikit kesedaran buat para pembaca sekelian.. Yang manakah yang dikatakan sesat, atau benar..

Dua

Sebahagian Syiah yang melampau pernah mengkafirkan Saidina Abu Bakar, Saidina Umar al Khattab, Saidina Uthman al Affan, dan Saidatina Aisyah RA.

Puak Khawarij pula mengkafirkan Saidina Ali, dan beberapa orang sahabat Nabi SAW yang lain..

Dan sebagainya..

Maka, mereka berhujah bahawa “kamu jangan sedap-sedap mengatakan sesat pada orang itu dan ini..” Walhal, yang berkata kepada saya tersebut ialah mereka yang berfahaman dengan fahaman yang jelas sesat. Eh.. Berani pula saya mengatakan mereka sesat..?

Tiga

Antara golongan yang berani untuk saya katakan sesat ialah al Arqam, Gerakan Ahmadiah (Qadiani), Sekularisme, Nasionalisme dan sebagainya..

Mereka “tersesat” disebabkan kejahilan mereka. Mereka hanya bertaklid buta, dan akhirnya mereka sesat seumpama seorang buta mencari jalan tanpa menggunakan tongkat.

Empat

Al Arqam sesat disebabkan keimanan mereka tentang kebangkitan semula Syeikh Suhaimi. Iaitu keimanan “tanasukh al Arwah”, yang dipegang oleh agama Hindu dan bertentangan dengan Islam. Selebihnya tidak perlu diulas.

Wahai sahabatku.. Syeikh Suhaimi memang benar seorang ulama. Tetapi beliau tidak lebih melainkan seorang ulama sahaja. Keilmuannya diakui. Tetapi beliau telah meninggal dunia 200 tahun dahulu, dan tidak akan dibangkitkan melainkan setelah ditiupkan sangkakala yang kedua..

Lima

Gerakan Ahmadiah.. Gerakan ini adalah generasi al Qadaniah yang telah diasaskan oleh Mirza Ghulan Ahmad. Beliau pernah mengaku sebagai Imam Mahdi, kemudian mengaku pula sebagai seorang nabi… Ajaran ini berpegang dengan kitab Aswad yang bercanggah dengan al Quran. Selepas mengaku kenabian, dia pernah mengaku sebagai tuhan pula.. Boleh kaji sendiri tentang al Qadiani..

Maka, apabila MAIS mendirikan papan tanda “Qadiani Bukan Islam”, beberapa golongan menentang, sambil berkata bahawa MAIS sudah pandai menyesatkan orang.. Walhal, mereka sendiri sudah tersesat.

Wahai sahabatku.. Gerakan Qadaniah sudah terpesong dari Islam dengan begitu jelas.. Mengapa masih lagi ingin mengakui kesesatan tersebut. Sudah jelas sesat bukan? Pengakuan sebagai tuhan! Masihkah anda mengatakan al Qadiani tidak perlu dipersalahkan?

Enam

Sekularisme dan Nasionalisme sudah jelas percanggahan dengan Islam. Sekularisme memecahkan Islam kepada benda-benda berkait dengan ibadat, dan sambutan Hari Raya. Sedangkan system perundangan Islam diletakkan ketepi. Masihkah anda mengatakan tidak boleh mensesatkan golongan ini?

Tujuh

Nasionalisme berpegang dengan kebangsaan dan menolak keagamaan. Saling bantu membantu di atas kezaliman dengan nama kebangsaan. Di manakah Islamnya? Lihatlah golongan Yahudi.. Mereka adalah bangsa, atau agama? Sesiapa yang bukan berbangsa Yahudi diumpamakan sebagai binatang (lihat protocol Yahudi).

Maka, sekiranya kita dilahirkan dalam bangsa Melayu, secara automatiknya kita ini dianggap sebagai anjing. Apa salah kita? Apa salah ibu kita yang mengandung? Jelas menunjukkan mereka ini sesat.

Kesimpulan

Hasilnya ialah, di sana terdapat perbezaan di antara sesat dan benar. Mereka yang sesat, ialah mereka yang sudah jelas kesesatan mereka. Bukan disebabkan mulut ini yang sedap-sedap menuduh sebagai sesat. Sebaliknya mereka yang benar pula dituduh sebagai sengaja menyesatkan orang. Maka, perhatikan perbezaan ini! Jangan terkeliru di antara jalan syaitan, dan Agama Allah SWT.

Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil
Kuliah Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal