17 January 2010

Buku Cebisan Hati Manusia

Pada bulan Mei, 2009, buku pertama saya telah dicetak oleh Janub Saina Publisher.. Tak pernah sangka buku ini yang terbit dulu berbanding buku-buku lain. Alhamdulillah, segalanya perancangan Allah. Cuma, saya terlupa nak kempen dalam blog ini.

Buku ini mula saya tulis apabila merasakan diri ini cukup lemah untuk mengingat kalam ulama’. Kalam-kalam mereka seperti mutiara ini, sukar untuk diperoleh. Lalu, timbul satu kesedaran untuk menulis sebanyak mungkin kalam-kalam mereka.

Setelah ditulis di dalam laptop ini, semakin seronok pulak. Tambahan pula, ketika itu musim peperiksaan fasa kedua Tahun 3. Bagi saya, musim peperiksaan adalah masa yang banyak untuk berehat kerana tugas sebagai Setiausaha Agung KPIPM ketika itu ditangguh sekejap sempena peperiksaan.. Tapi, sia-sialah kalau digunakan untuk berehat.

Lalu, mula tulis sedikit demi sedikit. Entah tiba-tiba sahaja tergerak hati ini untuk menulis tentang “hati”. Tanpa disedari, dalam masa dua minggu telah siap apa yang diingini. Macam laju je tangan ni tulis.. Tetapi, pada permulaannya, tidak ingin dicetak pada masa itu. Boleh disimpan dan dikumpul-kumpul macam buku-buku yang lain.

Selepas peperiksaan, saya menyerahkan buku tersebut kepada us Azrul Perak selaku Badan Pengurus PMRAM, untuk disemak oleh MANHAL. Setelah sebulan setengah, buku tersebut selesai disemak oleh Us Syauqi Sabah.

Pada bulan April, setelah kembali ke Mesir daripada pulang ke Malaysia, terlintas di dalam otak ini untuk mencetak buku tersebut. Ketika itulah saya pulun membuat design, layout dan sebagainya. Kemudian dihantara kepada Penerbitan PMRAM, Us Taufik Selangor.

Akhirnya pada bulan Mei, buku tersebut siap dicetak.. dan proses-proses edaran pun bermula. Yang peliknya, buku-buku yang telah saya siapkan daripada tahun 1, belum lagi dicetak. Tup..tup.. buku ini dulu yang dicetak.

Alhamdulillah, setiap kali menulis, walaupun artikel dalam blog, saya akan pastikan berwudhu’. Tidak mahu tulisan saya ditulis ketika hadas kecil. Alhamdulillah, berkat wudhu inilah yang memudahkan penulisan saya.

Bertambah pelik, apabila saya balik ke Malaysia sekali lagi pada akhir Ogos. Buku saya mendapat permintaan yang tinggi, walaupun saya hanya membawa pulang 14 naskah ke Malaysia. Entah. Ramai pulak yang mintak. Tapi, saya cakap, nanti insya Allah akan dicetak kat Malaysia pulak.. tunggu je la..

Setelah kembali ke bumi Mesir semula, laju pulak buku ni habis. Entahlah.. Allah sahaja yang tahu. Mungkin cetakan pertama.. ada orang kata.. biasanya cetakan pertama memang laju sikit. WaLlahua’lam.

Cuma, dalam blog ini, saya ingin mengempen buku ini. Dah lebih 6 bulan di pasaran, baru teringat nak kempen dalam blog.. Semoga kita dapat manfaat bersama.

Bukanlah tujuan nak cari duit di dunia semata-mata, tapi untuk mencari duit di akhirat. Risau juga, bila dah mati nanti, takda apa yang boleh ditinggalkan sebagai pahala yang berterusan. Semoga buku ini dapat menjadi saham saya selepas meninggal dunia nanti.

Kawan-kawan, ingatlah, nanti dah mati nanti, tak boleh nak tambah pahala dahh… Kecuali dengan tiga benda.. doa anak soleh, sedekah jariah, dan ilmu yang bermanfaat.

Doa anak soleh? Anak pun tak da lagi.. korang kene usaha berkahwin sebelum mati. Sedekah jariah? Macam tak kenal.. kawan-kawan saya ni banyaknya sengkek belaka. Takda duit.. tapi takpa,.. ada 25 sen pun dah boleh guna untuk sedekah.. Cuma, yang kita ada ialah ilmu.. curahkan ilmu tu.. jangan simpan jek. Anak yang soleh takda lagi, nak sedekah jariah pun macam takda duit je.. tapi ilmu ada.. maka berkhidmatlah untuk menyebarkan ilmu tu..

0 comments:

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal