18 June 2010

Menjawab Kenyataan Khairi : Tindakan Istisyhadiah Tidak Betul


Khairi menyatakan di dalam Facebook beliau tentang istisyhadiah..

Khairi Jalalluddin : Tindakan meletupkan diri pada badan sendiri untuk tujuan syahid itu adalah tidak betul kata Syeikh al-Azhar Said Mohammad Tantawi (al-Marhum). Ia melihat betapa lemahnya umat Islam dalam menghadapi musuh berpunca dari ketidaksediaan dalam menyediakan kekuatan yang sempurna sebagaimana dalam surah al-Anfal ayat 60.

(link) - 17 Jun / 11.40 tengahari

Perkara pertama, saya harap beliau boleh nyatakan sumber rujukan tentang kalam Syeikh Tantawi. Perlu diketahui, di sana Syeikh Tantawi juga "pernah" menyokong tindakan istisyhadiah.

Perkara seterusnya, di bawah ini beberapa pandangan ulama berkenaan istisyhadiah, dan saya rasa ia sudah memadai untuk menolak kenyataan Khairi.





Kesemua pandangan di atas, bersetuju dan menyokong istisyhadiah.. kecuali pandangan atas sekali nun... iaitu pandangan Khairi Jalalluddin yang ditulis dalam Facebook.

Semoga Khairi dapat jelas dalam masalah ini. Jangan pandai-pandai buat pandai. Dan, diharapkan beliau boleh mengambil keluangan masa untuk belajar di Masjid al Azhar, atau bersama Syeikh Yusri di Muqattam. Kalau kat Iskandariah, ada Syeikh Ala', Syeikh Muhammad bin Ibrahim al Kattani.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal