30 May 2010

Mahasiswa Perlu Bijak Fiqh Muwazanat - Abezuh


Oleh : Abezuh (link)

Dalam fiqh muwazanat ada menyebabkan unsur utama bagi bab muzawanat ialah 3 perkara :

1- Pertembungan antara 2 masalahat

2- Pertembungan antara 2 mudharat

3- Pertembungan antara maslahat dan mudharat

justeru, ketiga-tiga perkara ini, penekanan mesti diberikan agar objektif di dalam suatu perkara dapat disempurnakan dengan baik.

Saya amat tertarik dengan kenyataan yang diberikan oleh Presiden PMRAM 2010, Saudara Shahrizan di dalam menghuraikan krisis mahasiswa : pertahankan hak dan maruah. Mengapa isu ini timbul? adakah mahasiswa masih mandom dalam bangkit menyatakan hak mereka walaupun dicabuli oleh pihak ZALIM berulang kali?

Ya..dan memang Ya...

Tidak dinafikan bahawa ada yang bangkit, namun tidak mencukupi. Akhirnya dek kemalasan dan sifat rice cooker yang ada pada jiwa masing-masing menyebabkan suara kebenaran masih sepi.

Dr Yusof al-Qardhwai ada menyatakan di dalam website beliau ketika menghuraikan ilmu dan agama. Beliau menjelaskan kembali mengapa Imam Ghazali ketika dahulu mengkritik umat Islam yang asyik berlumba-lumba mendalami ilmu Fiqah sehingga melupakan perkara yang lain.

Lihat sahaja zaman tersebut, semua bidang lain dikuasai oleh bangsa Yahudi sehingga pakar perbidanan juga ditangan yahudi, akhirnya umat Islam akan kalah dan tunduk disebabkan salah pertimbangan di dalam memilih 2 maslahat yang berada di depan mata.

Lihat situasi begitu juga berlaku di zaman kita. Saudara Presiden PMRAM juga pernah mengingatkan semua mahasiswa, bahawa angka mereka yang bertalaqqi dengan angka yang melakukan maksiat..kedua-dua meningkat saban tahun... namun mengapa masalah sosial semakin menular terjadi..bukankah sepatutnya semakin ramai yang menuntut ilmu, maka maksiat semakin dibendung..

Saya menambah hasil pemerhatian daripada fenomena tersebut ialah mahasiswa kurang bekerja. Terlalu kurang tenaga di dalam membantu pihak yang sedang melakukan amal makrif nahi mungkar.. berlaku sebagaimana di zaman Imam Ghazali yang mana umat Islam terlalu asyik berlumba-lumba mendalami ilmu Fiqah sehingga terlupa urusan yang lain.

Jelas, apabila bertembung 2 maslahat, mahasiswa masih kurang mahir di dalam memilih atau mendahulukan yang mana perlu di dahulukan. begitu juga apabila bertembung 2 mudharat, masih ramai yang sanggup membiarkan mudharat yang umum tercetus semata-mata mencapai maslahat peribadi.

Dr Yusof Al-Qardhawi juga menambah di dalam ruangan tersebut bahawa, tidak memadai umat Islam menguasai bidang-bidang tertentu namun masih dikalahkan oleh pihak Yahudi dan lawan. Adakah tuntutan fardhu kifayah tadi terangkat dengan semata-mata ada minoriti umat Islam tetapi dalam masa yang sama 1000 Yahudi menguasai bidang tersebut?

Ini adalah gambaran yang terjadi sekiranya fiqh muwazanat tidak dikuasai, akhirnya mahasiswa yang belajar ilmu agama tidak tahu menilai maslahat dan mudharat. Bagi saya, ini fenomena yang sangat berat dan dahsyat yang berlaku ke atas mahasiswa Islam dan pejuang agama Allah ekoran fiqhul khamsah ditinggalkan. akhirya akan melahirkan ulama yang membisu dan ulama rice cooker..

P/S : Bp Adlan bersungguh-sungguh di dalam mengembalikan fikrah mahasiswa kita di dalam memahami fiqhul khamsah ini..doakan usaha murni tersebut agar diberkati dan berjaya...

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal