30 May 2010

Krisis Mahasiswa : Pertahankan Hak Dan Maruah - Presiden


Sumber : Minda Presiden 2010
www.pmram.org (link)

Demi menggapai cita-cita mengembalikan keunggulan Islam, kita memerlukan penggerak ummah yang punya daya tahan yang kental serta jatidiri yang ampuh. Rasulullah SAW menjadikan sifat berani mempertahankan hak dan maruah sebagai silibus pembelajaran amali akhlak yang perlu dihadami oleh mereka.

Jika diamati krisis mahasiswa yang berlaku, mereka semakin lama dinafikan hak yang sepatutnya wajib dipelihara. Mungkin mereka golongan yang sedang membina masa hadapan dipandang sebagai golongan lemah yang tiada nilai sehingga hak dan maruah mereka kian direntap. Ironinya fenomena pilih kasih dan kasta ini seolah-olah tidak disedari atau pura-pura tidak sedar oleh pihak-pihak berwajib.

Para Ilmuan Zionis telah menetapkan 24 protokol yang menjadi dasar rancangan penguasaan mereka terhadap dunia antara lain menyebutkan;

"Cara memerintah sebaik-baiknya ialah dengan menggunakan kekerasan dan keganasan bukan dengan perbincangan ilmiah. Hak itu terletak kepada kekuatan. Siapa kuat, dialah berhak, kerana dalam hukum alam, kebenaran terletak kepada kekuatan. Sesungguhnya politik tidak sesuai dengan akhlak. Pemerintah yang berpandukan moral bukanlah ahli politik yang bijak. Mereka yang ingin memerintah, mestilah pandai menggunakan tipu helah dan matlamat menghalalkan cara. Minuman keras haruslah digunakan untuk mencapai tujuan itu." (rujuk Protokol-Protokol Mesyuarat Para Pimpinan Ilmuan Zionis)

Di dalam hihihitulisan ini tidak memfokuskan modus operandi perancangan zionis berdasarkan protokol tersebut. Sebaliknya satu persoalan yang timbul adakah mereka yang masih mengaku Islam akan tetapi selesa menindas golongan lemah (baca mahasiswa) telah terpengaruh dengan protokol kejam ini?

Golongan yang lemah (baca mahasiswa) terus diperkosa hak dan maruah mereka serta neraca kebenaran diletakkan pada kekuasaan dan keangkuhan mereka yang berkuasa. Jika bersuara akan dicop sebagai pembangkang dan jika diam terus dipijak kepala. Itulah realiti hukum rimba yang sedang 'mengadili' mahasiswa-mahasiswi kita sekarang. Inilah 'pendidikan percuma' khas buat generasi kepimpinan masa hadapan.

Islam sebagai sebuah agama rahmat sangat memandang berat persoalan hak dan maruah manusia. Perkara inilah yang ingin saya nyatakan di sini. Sifat berani menegur perlakuan zalim merupakan akhlak berharga yang kian luput di kalangan kita. Sabda Baginda SAW :

"Apabila kamu melihat umatku kecut untuk berkata kepada orang yang zalim : Wahai si zalim! Maka diterima ucapan selamat tinggal daripada mereka". (Riwayat oleh Imam Ahmad dalam Musnadnya)

Realiti kini di Mesir, Mahasiswa Islam semakin dipermainkan hak dan maruah mereka. Pelbagai isu dan masalah yang timbul semestinya menguji keupayaan PMRAM untuk menghadapinya dengan matang. Pelbagai siri-siri penindasan dan fitnah ke atas pendukung-pendukung PMRAM dirancang demi melihat kelahiran aktivis-aktivis Islam didikan PMRAM disekat secara berperingkat.

BAYANGAN PARTI PEMBANGKANG

Tahun 2009 melakarkan sejarah bahawa PMRAM difitnah dengan pengganas antarabangsa sehingga mampu mengganggu gugat kerajaan. Tidak cukup dengan itu, sekali lagi PMRAM dikatakan sebagai bayangan parti politik pembangkang dan dituduh mengadakan persaingan tidak sihat hanya kerana mengadakan majlis penyampaian sanad Sahih Bukhari dengan memakai baju ala-ala konvokesyen.

TIDAK LAYAK MASUK PEPERIKSAAN

Kini tahun 2010, maruah mahasiswa dan mahasiswi tahun satu Maahad Qiraat Al-Azhar dipermainkan lagi ekoran fail mereka yang tidak sampai di 'Idarah Wafidin'. Kesannya mereka terpaksa mengambil peperiksaan tanpa ulangan pada bulan Julai. Masalah ini terus berlarutan sejak 4 tahun yang lalu apabila proses kenaikan nama pelajar qiraat diambil alih oleh pihak tertentu. Perkara yang sama juga menimpa mahasiswa perubatan.

INTERAKSI KURANG MESRA

Selain itu, mahasiswa kini juga berhadapan dengan sikap muamalah beberapa pihak yang kurang mesra. Mengikut laporan yang diterima, beberapa mahasiswa pernah ditengking dan diherdik ketika melakukan urusan. Apa yang menyedihkan, perkara ini berlaku berulang kali oleh pihak yang sama.

Selain itu, sesetengah urusan diamalkan secara 'double standard'. Hal ini jelas terbukti, apabila hanya mereka yang berdaftar sahaja boleh membuat urusan pengajian. Hak sebagai seorang rakyat Malaysia dinafikan walaupun mereka merupakan warga negara Malaysia. Rentetan peristiwa ini seolah-olah menafikan prinsip dan pembawakan di dalam Gagasan Satu Malaysia Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan yang dibawa oleh YAB Dato' Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia.

UGUTAN

Pelbagai bentuk provokasi dirancang demi melihat mahasiswa melatah dan akhirnya mengikut telunjuk beberapa pihak. Beberapa istilah yang digunakan sudah 'mangli' bermain di telinga seperti penarikan zakat, dibuang daripada asrama, dihantar pulang tanpa notis, tindakan disiplin akan diambil, tindakan saman di Malaysia dan pelbagai lagi. Ugutan seperti ini merupakan satu sikap yang tidak selayaknya diberikan kepada seseorang yang bergelar mahasiswa.

PENUTUP

Bagi PMRAM, siri-siri penindasan seperti ini sebenarnya memberikan impak positif yang menyedarkan kembali semangat perjuangan mahasiswa Melayu di Mesir yang sudah sekian lama tertidur. Demi mempertahankan hak mahasiswa, PMRAM berazam mendidik pendukung-pendukungnya dengan seribu satu azimat kekuatan bagi menyalakan obor semangat perjuangan mahasiswa yang bermaruah dan mempunyai jati diri.

Kita adalah mahasiswa yang tidak mudah dipermain-mainkan. Bangkitlah wahai pejuang-pejuang Islam. Marilah kita bersatu di bawah gerakan mahasiswa Islam di bumi Anbiyak ini. Perkara yang hak tetap akan kita pertahankan. Perkara yang batil pasti dimusnahkan.

KEMANTAPAN FIKRAH MEMBINA SYAKHSIAH

Shahrizan bin Mohd Hazime
Presiden
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir 2010.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal