18 November 2009

Kitab Turath Bukannya Ilmu, Tetapi Ia Adalah “Hasil Daripada Ilmu” – Dr Amru al Wirdani


15 November, setelah selesai berlansungnya Dialong Antarabangsa, PPMI (Indonesia) telah menjemput Dr Amru al Wirdani, Pensyarah Darul Ifta untuk menyampaikan ceramah beliau yang bertajuk “Ke Arah Pembentukan Intelektual Muslim”..

Antara petikan kalam beliau

“Kitab Turath bukannya ilmu, tetapi ia adalah hasil daripada ilmu yang ada pada penulis. Lalu penulis kitab tersebut menulis berdasarkan ilmu yang ada padanya. Kita mengaji kitab turath adalah untuk memahami akal (pemikiran) penulis kitab tersebut.. kerana itulah ilmu”

Mungkin sesetengah beranggapan agak sukar difahami, tetapi hakikatnya ia adalah benar. Selama ini kita mengaji kitab, hanya untuk mengambil “fakta” yang ada pada kitab tersebut. Hakikatnya kita tersilap. Sepatutnya kita mengaji kitab tersebut untuk kita memahami akal penulis tersebut, atau soalan yang boleh dilontarkan di sini ialah “kenapakah penulis kitab ini berpandangan sedemikian...?” atau “bagaimanakah penulis kitab boleh berpandangan sedemikian..” atau dan atau...

Saya masih teringat ketika bersama Syeikh Sayyid Syaltut di dalam pengajian Matan Abi Syuja’ yang cukup ringkas dan mudah.. Syeikh mengajar sebijik-sebijik, dan mendetailkan satu persatu perkataan dan memanjangkan perbahasan sehingga membawa kepada persoalan-persoalan yang tidak termasuk dalam bab yang dipelajari.

Lalu ada seseorang yang bertanya.. “syeikh, kalau kita mengaji macam ni, sampai bila nak habis kitab?” Dengan canggihnya, beliau menjawab “kita belajar kitab ni, bukannya matlamatnya nak habis, tetapi untuk memahami pemikiran penulis ini...” Beliau menyambung lagi menceritakan tentang pengalaman beliau menuntut ilmu daripada Syeikh Ali Jum’ah.. Syeikh Ali Jum’ah apabila mengajar sesuatu kitab tersebut, walaupun sudah habis, masih lagi diulang-ulang.. sehinggakan sebuah kitab itu sudah diulang sebanyak 4, 7, 8 dan 10 kali!

Matlamatnya bukannya untuk habis, tetapi untuk memahami pemikiran penulis kitab tersebut, dan kita mampu berfikir sepertimana penulis tersebut. Inilah yang dinamakan ilmu!! Sehingga ke hari ini, saya belum tahu berapa kalikah kitab Matan Waraqat itu diajar oleh Syeikh Sayyid Syaltut.. Apabila sudah khatam, diulang semula.. sebelum ini.

Dr Amru al Wirdani juga menyebut..

Seorang ulama’ pernah mengajar tafsir di sebuah tempat. Syeikh tersebut menafsirkan ayat “fazkuruni azkurkum.”. (dalam tulisan rumi). Beliau mengajar perkataan “fazkuruni” sahaja, selama 4 tahun!! Mengaji satu perkataan selama 4 tahun. Setelah genap 4 tahun, beliau berkata, aku tidak mampu untuk mentafsirkan perkataan “azkurkum”.. ayat tersebut bermaksud “Maka ingatlah Aku (Allah), nescaya aku mengingati kamu”. Beliau tidak mampu untuk menafsirkan “azkurkum” kerana maknanya pada Allah sendiri.. aku tidak tahu..

Demikianlah kisah yang diceritakan. Kita mengaji dan bertafaqquh bukanlah semata-mata untuk mencedok fakta yang bulat-bulat sahaja. Ini kerana, kita sendiri mampu untuk membaca sendiri fakta-fakta tersebut walaupun tanpa diajar. Tetapi, jangan lupa, dengan cara itu kita belum dikatakan berilmu. Itulah sebabnya, kita perlu berguru dan bersama-sama para ulama. Ini kerana mereka itu tahu pemikiran penulis kitab tersebut.. Kita nak tahu cemana kalau dok baca kitab sendiri..

Walaubagaimanapun, janganlah kita tidak membuka langsung kitab yang tidak diajar.. Kitab-kitab tersebut boleh dijadikan rujukan, sumber dan sebagainya. Di Mesir, dan al Azhar sendiri, mana mungkin kita dapat bertalaqqi dengan Syeikh yang mengajar kitab Fathul Bari yang berbelas-belas jilid. Atau kitab Tafsir Thabari dan sebagainya.

Di sini, suka untuk saya mengajak pembaca budiman untuk mengetahui realiti perkara ini. Contoh yang saya berikan ialah ayat berikut :

“Ahmad pergi ke pasar membeli Ikan Talapia yang mahal”

Di sini terdapat pelbagai penafsiran yang boleh dibuat. Iaitu :

- Ahmad seorang yang kaya
- Ahmad seorang yang boros
- Ahmad seorang yang menggemari Ikan Talapia
- Ahmad mencintai seorang perempuan yang menggemari Ikan Talapia, lalu ingin menghadiahkan kepadanya
- Ahmad kena tipu dengan penjual Ikan Talapia. Sebenarnya harganya murah..
- Ahmad tak pernah merasa Ikan Talapia, lalu ingin mencubanya
- Ahmad tiada pilihan lain kerana pasar itu hanya menjual Ikan Talapia sahaja, mahal pulak tu
- Ahmad seorang yang miskin, lalu harga Ikan Talapia itu mahal baginya
- Penulis ayat ini ingin memberitahu kepada pembaca bahawa Ikan Talapia mahal
- dan macam-macam lagi..

Oleh itu, bagaimanakah kita ingin mengetahui maksud sebenar ayat ini? Bagaimanakah kita ingin mengetahui maksud tersirat daripada ayat ini? Mana satu yang betul? Itulah yang dinamakan sebagai kandungan tersirat daripada penulisan kitab. Atau dengan kata lain, kita mengaji kitab untuk membaca apa yang terkandung di sebalik tulisan tersebut.. Kenalah mengaji!

Oleh itu, kita memerlukan kedua-duanya sekali. Kita juga perlu melazimi dan berdamping dengan ulama untuk kita mendapatkan ilmu mereka dan jangan lupa untuk membuka kitab untuk mendapatkan maklumat, Inilah pesanan Dr Amru al Wirdani di akhir syarahan beliau..

4 comments:

Unknown on September 26, 2013 at 10:02 PM said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on September 26, 2013 at 10:02 PM said...

salam saudara, mohon kongsi ea

Unknown on October 7, 2014 at 7:35 AM said...

Salam,
Metod mengkaji kitab2 (buku2) berdasarkan cara pemikiran pengarang adalah dipanggil metod hermeneutik. Metod mengkaji Al-Quran adalah berbeza iaitu dgn menggunakan metod seperti yg dijelaskan Allah SWt iaitu metod Al-Quran bil-Quran iaitu tasrif (rekersif) antara ayat2 petunjuk (ayat2 mutasyabihat) dan ayat2 penjelas (ayat2 muhkamat). sila rujuk http://kajian-quran.blogspot.com/

Unknown on March 26, 2015 at 5:43 AM said...

Assalamualaikum. Saya ingin bertanya apa kepentingan belajar kitab turath?

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal