05 November 2009

isma Tubuh Jemaah Baru Kerana Tak Puas Hati Pada PMRAM


Isu isma mesir yang berlarutan sehingga hari ini, membuatkan hati ini sering terluka. Memeningkan Unit Sambutan Mahasiswa Baru dalam melaksanakan tanggungjawab..

Tahun 2007/2008, saya memegang portfolio sebagai Setiausaha Agung KPIPM.. anak Perak yang datang ke Mesir telah dilesapkan oleh isma.. Tapi bila nak mintak zakat, barulah nak berdaftar. Ada pulak yang buat urusan sendiri. Tak melalui persatuan.

Pernah ditanya kepada saya, kenapa PMRAM anti isma? Kan kita sama-sama berjuang..? Mudah saya menjawab, isma yang serang PMRAM, buruk-burukkan PMRAM dan penubuhannya untuk merampas kekuasaan PMRAM. Saya bertanya semula, apa dosa PMRAM sehingga isma berbuat demikian? Apa dosa PMRAM sehingga mereka berusaha membentuk jemaah baru?

Sebelum ini, berlaku satu insiden di Rumah Perak. Seorang abang isma, datang menyebarkan fikrah isma kepada anak-anak Perak (baru).. Kami baru je dapat anak, tengok-tengok depa cuba ajar anak-anak kita supaya bencikan ayahnya.. Walaupun ada yang mengatakan bahawa kita perlu menghormati tetamu walaupun dia adalah isma.. Secara mudahnya, kalau tetamu mai datang rumah kita, ajar anak kita bukan-bukan, takkan kita tak nak halau? Tu bukan tetamu namanya.. itu adalah musuh yang tunjuk berani.

isma mengajar anak-anak kita, dengan mengatakan bahawa PMRAM itu mengongkong.. Nak join jemaah lain pun tak boleh.. Ayat ni agak melucukan. Sudah jelas bahawa isma itu berusaha menjatuhkan PMRAM. Takkanlah kita nak bagi anak-anak kita join. PMRAM mengongkong? Selama ini isma menyembunyikan ahli mereka di Haiyu Asyir, sehinggakan mereka langsung tidak menjenguk ke Rumah Perak berukhuwah bersama. Mereka pulak buat program sendiri.. Tapi, kalau ada kepentingan seperti zakat, mula terhegeh-hegeh tunjuk muka.

Memanglah semua pelajar agama berhak mendapat zakat, tapi itu bukan persoalan yang hendak dibangkitkan. Masalah utamanya ialah perpecahan. Adakah KPIPM hendak membiarkan isma memecahbelahkan KPIPM yang telah ditubuhkan pada 1964? Adakah PMRAM hendak biarkan isma memecahbelahkan PMRAM yang ditubuhkan pada 1930?

KPIPM dan PMRAM selama ini memperjuangkan Islam, al Quran dan Sunnah. Kenapa harus dipecahbelahkan kesatuan ini? Kalau isma dakwa jemaah mereka lebih syumul la katakan.. kenapa tidak diserap sahaja di dalam PMRAM? Kenapa perlu berpecah dari PMRAM kerana PMRAM didakwa tidak lengkap? KPIPM pun buat usrah jugak.. isma tak pernah kesior nak datang pun.. PMRAM buat kelas tafaqquh,.. pun tak datang jugak..

Tapi yang peliknya, akhawat-akhawat isma dengan selambanya keluar malam tanpa musyrif, walaupun PMRAM sudah menggariskan peraturan tersebut. Entah kenapa. Kalau ya pun nak lawan PMRAM, takkan keselamatan diri sendiri pun tak diendahkan semata-mata untuk menunjukkan bahawa dia itu lawan PMRAM..

Mereka asyik-asyik berhujah, kami buat benda baik, apa salahnya? Tarik ahli-ahli untuk berusrah, buat program dan sebagainya. Apa salah kami? Kalau nak berhujah sedemikian, Abdullah bin Ubai pun buat benda baik. Dia bina sebuah masjid, yang dinamakan sebagai Masjid Dhirar, tetapi ia digunakan untuk memecahkan belahkan umat Islam. Lalu masjid tersebut diruntuhkan oleh Nabi Muhammad SAW.. Fikirlah.

isma ditubuhkan kerana tak puas hati pada PMRAM.. Nanti kalau ada yang tak puas hati dengan isma, tubuh jemaah lain pulak.. pastu tak puas hati lagi, tubuh yang lain pulak.. Entah bila nak selesai..

1 comments:

±interest on March 21, 2010 at 1:20 AM said...

namapak sungguh ketakmatanganmu wahai pemilik blog..hehe

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal