11 November 2009

Habib Omar Di Rumah Perak


Kelas pengajian Habib Omar di Rumah Perak (Wisma Darul Ridzuan) sudah bermula. Sila lawati kpipm64.blogspot.com untuk maklumat lebih lanjut. Sedikit ulasan tambahan secara ringkas dariku..

Dr Asri cukup anti dengan Habaib. Entah kenapa. Sebelum ini pernah saya lihat rakaman kuliah beliau yang menghentam cucu-cucu Rasulullah. Katanya mereka melakukan tawaf mengelilingi kubur.. dan bermacam-macam lagi. Tapi tak pernah bersemuka dengan para habaib ini untuk bermunaqasyah atau berbincang dan sebagainya.

Pernah juga beliau menyampaikan kuliah yang mengulas tentang “al Barzanji bukan hebat sangat”… Entah kenapa beliau dengan mudahnya tidak beradab sebagai seorang yang berilmu. Kalau ya pun al Barzanji tu tidak hebat, kenapa pula yang dihebahkan? Apa tujuan dia berbuat demikian? Mencari popularity ke?

Apakah ukuran hebatnya seseorang itu dari sudut ilmunye? Adakah dengan kehebatannya bertutur? Atau kekuatan ingatannya tentang fakta atau hadis? Atau apa? Persoalan ringkas daripada saya, dimanakah adab seorang yang berilmu pada Asri? Belajar hadis tinggi-tinggi, tapi tak belajar “adab”. Kita belajar adab dari sekolah rendah lagi.

0 comments:

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal