26 January 2011

Demo Hari Kedua Siang Tadi...

KAHERAH 27 Jan. - Polis dan kumpulan penunjuk perasaan bertempur di ibu negara Mesir ini dan beberapa kawasan lain dalam perhimpunan hari kedua yang mendesak pengunduran Presiden Hosni Mubarak, semalam.

Ia disifatkan sebagai protes terbesar ke atas pemerintahannya Presiden itu yang menjangkau selama 30 tahun.

Kementerian Dalam Negeri Mesir telah melarang demonstrasi selanjutnya diadakan dan berjanji mengenakan tindakan keras selepas beribu-ribu penduduk melancarkan demonstrasi kelmarin.

Pegawai keselamatan berkata, kira-kira 700 orang telah ditahan sepanjang dua hari demonstrasi diadakan. - AFP

sumber : Utusan

Di sini, saya sediakan link, untuk membaca berita ini dalam Versi Bahasa Arab (Sila Klik)

Siang tadi (26 Januari), saya ke Universiti al Azhar untuk membuat Surat Pengesahan Pengajian (tasdiq) dengan menaiki sebuah teksi. Saya bertolak pada jam 9.30 pagi. Driver teksi tersebut memaklumkan bahawa "selepas Zohor nanti, akan diadakan demo di Husain".. siap dia ajak lagi.

Setelah tiba di al Azhar, dan menyelesaikan urusan Tasdiq, saya pulang ke kediaman. Saya tidak pasti apa yang berlaku di Husain, sepertimana yang dikatakan oleh Driver tersebut. Cukup dengan berita Versi Bahasa Arab tadi, sudah menceritakan segala-galanya.
Baca seterusnya

15 000 Berdemo Di Tahrir Jatuhkan Mubarak


KAHERAH: Sekurang-kurangnya 15,000 penunjuk perasaan Mesir menyertai protes digelar ‘Hari Kebangkitan’ ala Tunisia, sebahagiannya membaling batu dan memanjat trak polis selain bertempur dengan anggota keselamatan di tengah ibu negara bagi menuntut Presiden Hosni Mubarak menamatkan pemerintahan sejak 30 tahun lalu.

Anggota polis bertindak balas dengan melepaskan meriam air selain menggunakan cotar dan gas pemedih mata bagi menyuraikan penunjuk perasaan melaungkan ‘Jatuhkan Mubarak’ selain menuntut pembasmian kemiskinan, rasuah, pengangguran dan salah laku polis.

Bantahan itu awalnya bermula dengan aman, protes terbesar di Mesir sejak bertahun-tahun lalu selepas anggota polis berhati-hati sejajar dengan strategi kerajaan mengelak imej agensi keselamatan terus tercemar kerana dibayangi tuduhan bertindak seperti samseng.

Ketika penunjuk perasaan membawa bendera Mesir dan Tunisia memenuhi dataran Tahrir, anggota keselamatan mengubah taktik dan bantahan bertukar menjadi ganas.

Perkembangan itu dianggap sesuai dengan sambutan ‘Hari Polis’ yang berlangsung semalam, kata pemerhati. Ada penunjuk perasaan menyerbu trak meriam air, membuka pintu pemandu dan mengarahkannya keluar.

Orang lain membaling batu dan mengheret penghadang besi manakala anggota keselamatan memukul pembantah dengan cotar kerana cuba merempuh hadangan.
Ada penunjuk perasaan terhuyung hayang terhidu gas pemedih mata, ada yang batuk dan menutup mata dengan skaf.

Ada juga yang berlumuran darah. Seorang lelaki pula pengsan. Anggota polis mengheret beberapa daripada pembantah ke luar kawasan itu selain memecahkan kaca mata seorang wartawan dan merampas kameranya.

Pada ketika tertentu, pembantah mendapat kelebihan apabila memaksa sebaris anggota polis pencegah rusuhan lari selepas dihujani batu.

Seorang penunjuk perasaan juga menaiki sebuah kereta bomba dan memandunya dari situ.

“Saya mahu anak saya yang berusia tiga tahun membesar secara bermaruah dan mencari kerja seperti juga presiden,” kata Eid Attallah, 50, yang bekerja sebagai pemandu. – AP

Baca seterusnya

22 January 2011

Anai-anai Menuduh PAS Hanya Parti Politik, Suka Jatuh Menjatuh..

Insya Allah, kali ini suka untuk saya mengulas tuduhan beberapa “golongan anai-anai” terhadap Parti Islam Semalaysia (PAS). Antara tuduhan yang biasa didengari ialah :

“PAS hanyalah memperjuangkan politik semata-mata dan gila untuk merebut kuasa.. sanggup jatuh menjatuh sesama Melayu .. berpecah dan lain-lain..”

Berdasarkan tuduhan oleh golongan anai-anai yang sedang membina rumah ini, suka untuk saya menjelaskan satu persatu, supaya kekeliruan ini dapat diperjelaskan. Fitnah demi fitnah dilemparkan kepada PAS oleh golongan anai-anai ini.

Ikhwanul Muslimin Pun Dituduh Berpolitik

Tuduhan bahawa PAS hanya memperjuangkan politik.. dan gila merebut kuasa. Perkara yang sama telah terjadi kepada Ikhwanul Muslimin di Mesir, apabila mereka juga dituduh hanya suka berpolitik.

Imam Hassan al Banna berkata :

Ada yang berkata Ikhwan al-Muslimin adalah orang-orang politik dan dakwah mereka bercorak politik. Mereka sebenarnya ada tujuan-tujuan tertentu. Kita tidak tahu sampai bila masyarakat kita akan terus melemparkan pelbagai tuduhan, prasangka dan kecaman yang tiada kesudahan ini. Mereka tidak mahu menerima suatu yang sahih dan disokong oleh kenyataan sebaliknya mereka terus menerus dengan pelbagai wasangka? (Majmu’ Rasa’il)

Sebelum itu, beliau pernah menyatakan bahawa terdapat 4 golongan yang bakal kita hadapi, iaitu :

1. Golongan yang yakin dengan dakwah kita
2. Golongan yang sangsi dengan dakwah kita, atau belum memahami perjuangan kita
3. Golongan yang berkepentingan, iaitu golongan yang bersama kita atas dasar kepentingan
4. Golongan yang berprasangka..

Golongan Yang Bersangka Buruk Dengan Politik Ini

Imam Hassan al Banna menyifatkan golongan berprasangka ini sebagai :

Orang ini prejudis dengan kita dan terlalu dikuasai oleh prasangka buruknya terhadap kita. Orang ini melihat kita dengan pandangan yang sangat buruk. Mereka hanya memperkatakan tentang kita dengan kata-kata yang memburuk-burukkan kita. Orang ini begitu degil dengan kesilapannya dan masih mahu mempertahankan salah fahamnya. (Majmu’ Rasa’il)

Maka, saya melihat perkara ini juga dihadapi oleh PAS. Golongan yang paling liat sekali untuk diperbetulkan ialah golongan keempat ini. Mereka juga bangsa Melayu.. Golongan pertama tersebut diisi oleh pelbagai bangsa dan agama.. Mereka yakin dengan dakwah PAS. Tiba-tiba, golongan keempat yang berprasangka ini mula mengemukakan ideologi “kebangsaan” bertujuan melemahkan kekuatan golongan pertama yang diisi oleh pelbagai bangsa.

Kita Dan Politik Mengikut Kacamata Ikhwan

Di dalam menjelaskan tentang tuduhan “PAS memperjuangkan politik semata-mata” suka untuk saya jelaskan pandangan Imam Hassan al Banna tentang “Kita dan Politik”

Wahai bangsa kami, kami menyeru kamu dengan al-Quran yang ada di kanan kami dan sunnah yang ada di kiri kami serta amalan salafussoleh yang menjadi teladan kami. Kami menyeru agar kamu mengamalkan Islam, ajaran Islam, hukum-hakam Islam dan petunjuk Islam. Jika ini kamu rasakan sebagai politik maka inilah politik kami. Jika orang yang mengajak kamu ke arah prinsip ini kamu anggap sebagai ahli politik maka syukur kepada Allah kami adalah orang yang paling memahami tentang politik. Jika kamu mahu gelarkan itu sebagai politik maka katakan apa yang ingin kamu katakan. Gelaran-gelaran ini tidak akan menggugat kami jika hakikat dan matlamat sebenarnya telah jelas.

Wahai bangsa kami, janganlah istilah-istilah ini menutup mata kamu daripada menilai kenyataan. Janganlah nama-nama yang digunakan ini menutup semua kebenaran. Janganlah luaran itu menutup segala kebenaran. Islam sememangnya mempunyai dasar politik untuk membawa kebahagiaan di dunia dan kejayaan di akhirat. Inilah politik kami dan kami tidak ada pilihan lain. Oleh itu ketengahkanlah politik ini dan ajaklah orang lain berlandaskan politik ini nescaya kamu akan beroleh kemuliaan di akhirat. Kamu pasti akan memahaminya bila sampai masanya. (Majmu’ Rasa’il)

Kenapa “Wahai Bangsa Kami”?

Saya tertarik dengan pendekatan yang digunakan oleh beliau, “Wahai bangsa kami”. Saya juga tertarik untuk menggunakan kalimah ini kerana :

Bangsa Melayu jugalah yang menuduh PAS hanya berpolitik kotor, hizbiah.. Bangsa Melayu jugalah yang menuduh pendekatan dakwah PAS tidak berhikmah.. Bangsa Melayu jugalah yang tidak mahu bersama dengan gerakan Islam ini, lalu menubuhkan “kesatuan anai-anai” dan Bangsa Melayu jugalah yang berjuang atas nama bangsa yang menyebabkan mereka mengenepikan hak bangsa lain yang turut hidup di bumi Malaysia.

Ikhwan Pun Parti Politik Juga

Apa yang boleh disaksikan dengan mata kasar, sehingga ke hari ini, kewujudan Ikhwanul Muslimin di bumi Mesir berproksikan kepada sebuah “parti politik”. Sama seperti PAS di Malaysia, menggunakan saluran “parti politik” untuk memerdekakan tanahair daripada pemerintah taghut. Tiba-tiba beberapa ekor anai-anai datang dengan menghujum PAS tanpa membaca sejarahnya terlebih dahulu.

Golongan anai-anai ini mendakwa bahawa mereka adalah golongan yang berpegang dengan manhaj Ikhwanul Muslimin, tetapi mereka mengatakan bahawa perjuangan PAS di dalam arena politik adalah tak betul. Sedangkan Ikhwanul Muslimin juga sebuah Parti Politik di Mesir.

Maka, benarlah apa yang disebut oleh Imam Hassan al Banna :

Inilah politik kami dan kami tidak ada pilihan lain. Oleh itu ketengahkanlah politik ini dan ajaklah orang lain berlandaskan politik ini nescaya kamu akan beroleh kemuliaan di akhirat. Kamu pasti akan memahaminya bila sampai masanya. (Majmu' Rasa'il)

Politik Jatuh Menjatuh?

Selain daripada itu, PAS juga dituduh suka jatuh menjatuh sesama Melayu? Imam Hassan al Banna telah menyebut :

Budaya berpuak dan berparti

Jika patriotisme yang mereka maksudkan ialah memecah belahkan ummah ini kepada beberapa puak yang saling bertelagah, saling berhasad dengki, saling caci-mencaci, saling tuduh-menuduh dan saling dendam-mendendam, bersatu dan berpecah berlandaskan fahaman ciptaan manusia yang didorong oleh hawa nafsu, diatur oleh matlamat yang berbeza, digerakkan oleh fahaman yang hanya berlandaskan kepentingan peribadi. Dalam masa yang sama pihak musuh mengambil kesempatan dengan menyemarakkan lagi api permusuhan. Musuh memecah belahkan mereka dalam perkara yang sepatutnya mereka bersatu dan menyatu padukan mereka dalam perkara yang tidak betul. Musuh akan menghalang mereka daripada saling berhubung dan bekerjasama. Sebaliknya musuh mahu mereka hanya berhubung dan berpaut padanya. Dengan ini mereka akan sentiasa bertandang ke negara musuh dan akan sentiasa berhimpun di tempat musuh. Patriotisme seperti ini adalah karut dan tidak akan mendatangkan sebarang kebaikan kepada para pendokong dan juga orang ramai.

Dengan ini anda dapat saksikan sendiri kita sependapat bersama pendokong patriotisme. Malah kita juga turut bersama golongan fanatik patriotisme dalam mendokong semua nilai baik yang dapat membawa kebaikan kepada negara dan manusia. Anda juga dapat saksikan bagaimana seluruh nilai patriotisme tidak lain hanyalah sebahagian daripada ajaran Islam. (Majmu’ Rasa’il)

Perkara ini perlu difahami dengan baik. PAS pernah bersama UMNO satu ketika dahulu, atas dasar untuk tanahair (patriotisme). Tetapi, UMNO telah menyingkirkan PAS dengan menggunakan alasan “krisis dalaman”.

1973 PAS Bersama UMNO Atas Dasar Patriotisme, Hasilnya?

Saya menukilkan apa yang telah disebut di dalam kertas kerja yang bertajuk Dewan Pemuda PAS : Tokoh dan Gerakan, karangan Mohd Fadli Ghani :

Di Malaysia, perkembangan politik selepas 13 Mei 1969 telah mendsak PAS menyertai Kerajaan Campuran pada 1973. Dewan Pemuda PAS yang pada awalnya menolak pembentukan Kerajaan Campuran ini kemudiannya telah berjaya memanfaatkan kedudukan PAS dalam kerajaan untuk menyemarakkan lagi kebangkitan Islam.....(diringkaskan)

Melalui penyertaan beberapa pimpinan Dewan Pemuda PAS sebagai menteri, timbalan menteri, setiausaha parlimen, exco negeri, Ahli Parlimen, Adun, ahli lembaga pengarah badan-badan kerajaan dan sebagainya, pelbagai program penerapan nilai-nilai Islam berjaya dilaksanakan. PAS telah berjaya memperkenalkan kesenian Islam, menghapuskan arak dalam majlis-majlis rasmi kerajaan, menghapuskan tempat minum arak (bar) di Parlimen dan memperkenalkan kuliah agama di jabatan-jabatan kerajaan. Badan dakwah seperti YADIM dan PERKIM digerakkan, tentangan terhadap arak, perjudian dan filem lucah ditingkatkan, mengadakan seruan-seruan Islam kepada kakitangan kerajaan, meningkatkan prasarana pendidikan Islam, menggesa rakyat bersemangat al Quran, menanamkan semangat tauhid dan keimanan sebagai asas disiplin anggota tentera serta menambahkan rancangan bercorak Islam di radio dan televisyen. Maktab Perguruan Islam dan Bank Islam juga wujud di atas cadangan PAS. Perkembangan ini merupakan fasa pertama penerapan nilai-nilai Islam dalam kerajaan.

................................... (diringkaskan)... Setahun kemudian (1975), Ustaz Amaluddin Darus pula memisahkan dirinya daripada PAS dan mengasaskan parti Ikatan Melayu Insaf Malaysia (IMAM). Bertolak dari “power game” ini juga, PAS telah berpecah lagi pada 1977 apabila kumpulan yang menyokong Datuk Mohammad Nasir menubuhkan Barisan Jamaah Islamiah Malaysia BARJASA) untuk menjatuhkan kerajaan PAS Kelantan dengan sokongan UMNO. Akhirnya setelah PAS dibuang daripada Barisan Nasional pada 1977, PAS telah kehilangan Kelantan dalam Pilihanraya Umum 1978.

Adakah sejarah ini akan berulang pada tahun ini dengan kewujudan anai-anai dalam PAS? Pada hari ini, anai-anai ini pula yang mendakwa bahawa PAS sibuk dengan politik kotor.. berpecah belah sesama Melayu .. dan sebagainya. Adakah golongan anai-anai ini tidak membaca sejarah?

PAS Menjatuhkan Sekularisme

Sekularisme di Malaysia tak perlu dihurai begitu panjang. Cuma, ingin saya tekankan bahawa PAS bukanlah mengajar untuk menjatuhkan itu menjatuhkan ini dengan sewenang-wenangnya. Sebaliknya PAS menjatuhkan pemerintahan taghut, yang jelas bertentangan dengan syariat. Pemerintahan ini berslogankan kepada semangat kebangsaan (nasionalisme) sehingga menindas hak bangsa lain untuk wujud di bumi Malaysia.

Insya Allah, dalam menjelaskan tentang nasionalisme ini, telah saya terangkan di dalam artikel lalu “Perjuangan Memartabatkan Bangsa Versi isma”, dan insya Allah di dalam artikel akan datang, ulasan terhadap kenyataan Presiden isma dalam KOBANNA.

Persoalan saya, adakah menjatuhkan sekularisme itu dianggap sebagai “tidak berpatutan”? Adakah memperjuangkan kesejagatan bangsa-bangsa dianggap menghina bangsa sendiri? Adakah memperjuangkan hak dikatakan sebagai “menghina bangsa sendiri dan mengangkat bangsa lain”? Inilah persoalan-persoalan yang perlu dijawab oleh kelompok anai-anai ini.

Hari ini, Golongan Sekularisme ini sedang menjahanamkan Malaysia satu persatu melalui medium sebagai pemerintah dan politik. Adakah kita membiarkan mereka merosakkan Malaysia? Disebabkan kecintaan kita kepada tanahair inilah, kita sama-sama berganding bahu dengan semua rakyat Malaysia yang berbilang bangsa, untuk menyelamatkan tanahair ini.

Imam Hassan al Banna berkata :

Jika patriotisme yang dimaksudkan oleh para pejuang patriotisme ialah cintakan tanahair, rasa kasih dan rasa rindu atau seumpamanya, perasaan ini sememangnya sedia tertanam dalam fitrah manusia dan bertepatan dengan perintah Islam. (Majmu’ Rasa’il)

Golongan anai-anai sering menyalahanggap usaha PAS untuk menyelamatkan negara. Mereka menganggap PAS memang suka jatuh menjatuhkan sesama bangsa? Eh, salahkah menjatuhkan orang yang menggelapkan duit negara berjuta-juta? Salahkah kita menjatuhkan orang yang mempersilakan maksiat berleluasa di Malaysia? Salahkah kita menjatuhkan pemerintah yang berusaha merosakkan pemikiran orang-orang Islam?

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

20 January 2011

Mengubati Fikrah Yang Luka Dalam Gerakan Islam

Insya Allah, kali ini suka untuk saya mengulas tentang beberapa perkara yang ditimbulkan oleh masyarakat. Iaitu

kenapa dok sibuk-sibuk bincang tentang berbilang-bilang jemaah, sepatutnya kita dok fikirkan bagaimana yang hapuskan syiah di Malaysia.. masalah murtad begitu tersebar.. gejala sosial itu dan ini.. Kenapa kita tidak berusaha untuk menyelesaikan masalah tersebut, sedangkan kita dok sibuk masalah perbezaan jemaah.. Kita perlu berlapang dada dengan perbezaan ini..

Di dalam menjelaskan “penyelesaian” bagi ayat ini, suka untuk saya kaitkan dengan penulisan seorang tokoh gerakan, Dr Sadiq Amin di dalam kitabnya ad Dakwah al Islamiah, Faridhatun Syar’iyyah Wa Dharuratun Basyariah (pengarang asal ialah asy Syahid Abdullah Azzam).

Di dalam “bahagian pertama, fasal pertama” buku tersebut, beliau telah menyenaraikan beberapa kerosakan yang sedang berlaku di sekitar kita. Antara kerosakan yang berlaku ialah dari sudut pendidikan, pemikiran, ekonomi dan sebagainya. Kerosakan demi kerosakan ini hasil daripada perancangan Zionis untuk merosakkan Islam di muka bumi.

Sama seperti tahanair kita, Malaysia yang sarat dengan kerosakan-kerosakan setiap hari. Kes pembunuhan, ajaran sesat, rogol, hiburan melampau, penafian hukum hudud, dan sebagainya. Ekonomi yang penuh dengan sumber haram dan riba, pemikiran yang kotor dengan sekularisme dan nasionalisme, pendidikan yang jauh dari manhaj yang sebenar, dan sebagainya.

Bagaimanakah Penyelesaiannya?

Dr Sadiq Amin menyatakan bahawa penyelesaian daripada semua kerosakan ini ialah, menubuhkan gerakan Islam yang mengikut manhaj perjuangan nabi-nabi. Perkara ini adalah perkara “pokok” dalam mengkaji penyelesaian terhadap masalah umat. Perkara ini telah disebut di dalam fasal kedua (bahagian pertama).

Kemudian beliau menekankan pula tentang kepentingan untuk beriltizam dengan gerakan Islam ini. Beliau meletakkan bahawa terdapat 2 elemen utama dalam jemaah ini, iaitu :

1. Pimpinan yang ditaati
2. Pengikut yang taat

Sandaran beliau berdasarkan beberapa ayat al Quran, antaranya firman Allah SWT yang mengajak supaya umat Islam ini menjadi satu gerakan yang satu, yang memperjuangkan kebaikan dan menghapuskan kejahatan.

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. (Surah Ali Imran : 104)

Ayat ini disambung pula dengan larangan daripada berpecah belah sepertimana yang terjadi di kalangan Yahudi dan Nasrani. FirmanNya lagi

وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam ugama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar. (Surah Ali Imran : 105)

Apa yang ingin disampaikan oleh Dr Sadiq Amin ialah kewujudan gerakan Islam yang bersatu, dari sudut prinsip, matlamat, walaupun berlainan wasilah. Gerakan ini dianggotai oleh para pendakwah yang memahami konsep perjuangan nabi-nabi. (Bahagian 1, Fasal 2, Mabhas 3)

Pemimpin Yang Ditaati Dan Pengikut Yang Taat

Di dalam sebuah gerakan Islam, 2 ciri-ciri ini cukup penting dalam menjelaskan istilah “jemaah-jemaah yang rapuh”. Maksud saya, jemaah yang berbilang-bilang, tetapi mempunyai kekuatan yang dilihat kuat, tetapi rapuh.

Di sana, terdapat perbezaan ulama’ dalam masalah berbilang jemaah :

1. Mengharuskan berbilang jemaah dengan bersyarat, antaranya :

a. Ustaz Mustafa Masyhur di dalam karangannya, Wehdatul Amal Fil Qatril Wahid
b. Dr Solah Sowi di dalam karangannya, Ath Thawabit Wal Mutaghayyirat Fi Masiratil Amal al Islami al Mu’asir
c. Dr Yusof al Qaradhawi di dalam karangannya, Min Fiqhid Daulah Fil Islam

2. Tidak membenarkan berbilang jemaah, antaranya :

a. Ustaz Fathi Yakan di dalam karangannya Ihzaru al Aids al Haraki
b. Husin bin Mohsen Ali al Jabir di dalam karangannya at Thariq Ila Jama’atil Muslimin

Berdasarkan pandangan mereka, pandangan pertama membenarkan berlakunya berbilang jemaah dengan “bersyarat”. Antara syarat-syarat yang mereka letakkan secara umum ialah :

1. Matlamat yang satu, tidak melanggar etika jemaah asal.
2. Harmoni dan kasih sayang sesama jemaah.
3. Mampu menyelaraskan sistem gerakan.

Dan lain-lain. Cuma, pada pandangan saya, perbezaan di antara pandangan pertama dan pandangan kedua ialah “sistem”. Pandangan pertama membolehkan jemaah kedua ditubuhkan sekiranya ia membantu menyelaraskan sistem dan penambah baikan gerakan Islam di sesebuah negara.

Manakala pandangan kedua yang mengharamkan penubuhan jemaah kedua, disebabkan mencelarukan sistem gerakan Islam, melihat kepada realiti setempat. Maka, sekiranya jemaah kedua ditubuhkan selepas penubuhan jemaah pertama mampu menyelaraskan sistem gerakan Islam, silakan. Sekiranya mencelarukan sistem, maka haram hukumnya.

Dalilnya berdasarkan tafsiran bagi ayat Surah al Anbiya ayat 92, Surah Ali Imran ayat 105 dan lain-lain.

Ulasan Dan Kesimpulan

Pada permulaan tadi, saya menceritakan serba ringkas tentang kerosakan yang berlaku di sekeliling kita, yang juga telah diulas oleh Dr Sadiq Amin di dalam kitabnya. Ada golongan yang mempersoalkan :

“Kenapa kita sibuk-sibuk masalah berbilang jemaah, sedangkan masalah usul tidak dihiraukan? Murtad berleluasa, kita dok sibuk masalah jemaah itu ini..”

Maka, ingin saya tekankan bahawa kerosakan demi kerosakan ini hanya mampu diselesaikan dengan penubuhan gerakan Islam. Penubuhan gerakan Islam ini hendaklah bersatu, bermatlamat, bersistem dan sebagainya.

Maka, dalam menjelaskan tentang sistem, kesatuan dan matlamat ini, timbul masalah yang kedua. Iaitu penubuhan jemaah-jemaah yang banyak, masing-masing mengutarakan agenda masing-masing, buat kepala sendiri, bercanggah dengan keputusan mesyuarat dan sebagainya.

Maka, penyelesaian bagi masalah kedua ini telah dihuraikan selepas itu. Iaitu setelah menerangkan kewajipan bersama gerakan Islam. Seseorang bertanya :

“Yang mana satukah lebih aulawiyat (prioriti)?”

Maka, boleh saya senaraikan beberapa aulawiyat di bawah :

1. Berlaku kerosakan di muka bumi, maka lebih utama bagi kita untuk menangani masalah usul berbanding furu’.

2. Bagaimanakah untuk menanganinya? Mampukah kita menyelesaikan seorang? Maka, lebih utama kita bersama dengan gerakan Islam untuk melaksanakan kebaikan dan menghapuskan kemungkaran (amar makruf nahi mungkar)

3. Bagaimanakah gerakan Islam itu dapat melaksanakan amar makruf nahi mungkar sekiranya gerakan-gerakan Islam saling bercelaru? Maka lebih utama untuk kita menyatukan kesatuan gerakan Islam. (maksud saya gerakan Islam di sesebuah tempat)

4. Bagaimanakah gerakan-gerakan Islam ini boleh bersatu? Maka lebih utama untuk kita memperbetulkan sistem gerakan Islam, dan memahamkan tentang masalah berbilang jemaah,

... supaya gerakan-gerakan Islam ini bersatu, tidak buat kepala sendiri, tidak jadi gunting dalam lipatan.. supaya gerak kerja amar makruf nahi mungkar berjaya diselesaikan.. supaya kerosakan di tanahair kita boleh diperbaiki..

Prioriti ini saya jelaskan secara umum. Sekiranya terdapat perbincangan, sila nyatakan di ruangan komen dengan “penuh kasih sayang”. :)

Insya Allah, artikel selepas ini, saya akan jelaskan tentang tuduhan “PAS hanya parti politik semata-mata.. jatuh menjatuh.. kurang tarbiah.. dan sebagainya.” Doakan.

Artikel berkaitan berbilang jemaah (SILA KLIK)

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

19 January 2011

Kesatuan Islam Takkan Kukuh Dengan Adanya Anai-anai

Pertama

Insya Allah, kali ini saya tertarik untuk mengulas beberapa perkara yang berkaitan dengan tajuk di atas. Sebelum itu, suka untuk saya perkenalkan “falsafah anai-anai”. Anai-anai adalah serangga yang diciptakan oleh Allah, supaya manusia berfikir dan sedar.

Anai-anai adalah satu kelompok yang bersatu, taat kepada pimpinan, bekerjasama dan banyak lagi. Cuma, anai-anai ini akan memberi kerosakan kepada sesuatu binaan. Anai-anai akan bekerjasama mengorek dinding-dinding rumah, tanpa mengira rumah siapakah itu. Bahkan, anai-anai juga akan membuat “rumah di dalam rumah”.

Iaitu, mereka membina masyarakat mereka di dalam rumah yang dibina. Akhirnya rumah yang kita bina akan rosak disebabkan rumah yang dibina oleh anai-anai ini. Walaupun mereka bekerjasama, tetapi bekerjasama merosakkan dinding rumah. Fikirlah wahai manusia yang berakal.

Kedua

Gerakan Islam yang dibina, sering juga diserang oleh anai-anai ini. Mereka akan membina rangkaian sulit di dalam gerakan Islam tadi. Lalu anai-anai ini akan merosakkan gerakan Islam secara dalam dengan cara membina “rumah di dalam rumah”. Maka, “rumah” gerakan Islam ini tidak akan kukuh, disebabkan kewujudan anai-anai ini.

Anai-anai di dalam gerakan Islam ini akan bercanggah dengan arahan pimpinan, buat kepala sendiri, tidak ilzam (berpegang) dengan keputusan mesyuarat, membuat jemaah belakang di dalam jemaah yang asal dan sebagainya.

Antara yang boleh kita lihat ialah, sejarah pembinaan Masjid Dhirar. Anai-anai di dalam Gerakan Islam yang dibina oleh Nabi SAW di Madinah, telah membina sebuah Masjid bertujuan memecah belahkan umat Islam di Madinah.

وَالَّذِينَ اتَّخَذُواْ مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَيَحْلِفَنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ الْحُسْنَى وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ
Dan (di antara orang-orang munafik juga ialah) orang-orang yang membina masjid dengan tujuan membahayakan (keselamatan orang-orang Islam), dan (menguatkan) keingkaran (mereka sendiri) serta memecah-belahkan perpaduan orang-orang yang beriman, dan juga untuk (dijadikan tempat) intipan bagi orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya sebelum itu. (Surah at Taubah : 107)

Ambillah iktibar dari kisah ini.

Ketiga

Masjid Dhirar yang diceritakan sebelum ini sarat dengan falsafah anai-anai yang telah saya kaitkan sebelum ini. Firman Allah SWT :

وَالَّذِينَ اتَّخَذُواْ مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَيَحْلِفَنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ الْحُسْنَى وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (107) لاَ تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُواْ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ (108)

Dan (di antara orang-orang munafik juga ialah) orang-orang yang membina masjid dengan tujuan membahayakan (keselamatan orang-orang Islam), dan (menguatkan) keingkaran (mereka sendiri) serta memecah-belahkan perpaduan orang-orang yang beriman, dan juga untuk (dijadikan tempat) intipan bagi orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya sebelum itu. Dan (apabila tujuan mereka yang buruk itu ketara), mereka akan bersumpah dengan berkata: "Tidaklah yang kami kehendaki (dengan mendirikan masjid ini) melainkan untuk kebaikan semata-mata ". Padahal Allah menyaksikan, bahawa sesungguhnya mereka adalah berdusta.

Jangan engkau sembahyang di masjid itu selama-lamanya, kerana sesungguhnya masjid (Qubaa' yang engkau bina wahai Muhammad), yang telah didirikan di atas dasar taqwa dari mula (wujudnya), sudah sepatutnya engkau sembahyang padanya. Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka (mengambil berat) membersihkan (mensucikan) dirinya; dan Allah Mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin). (Surah at Taubah : 107-108)

Anai-anai ini menyatakan bahawa :

“kami bina masjid ini adalah untuk kebaikan semata-mata”.

Tetapi hakikatnya pembinaan tersebut bertujuan :

1. Membahayakan keselamatan ahli gerakan Islam
2. Menguatkan keingkaran mereka terhadap dakwah Nabi SAW
3. Memecahbelahkan kesatuan gerakan Islam
4. Dijadikan tempat intipan untuk merosakkan gerakan Islam

Lalu, pengajaran yang Allah SWT berikan daripada kisah ini ialah :

1. Janganlah engkau bersolat di masjid yang dibina oleh anai-anai itu selama-lamanya
2. Teruskan bersolat di masjid asal yang telah dibina lebih awal, di atas dasar taqwa.

Huraiannya selepas ini. Insya Allah

Keempat

Berdasarkan artikel tentang anai-anai ini, saya cuma ingin mengajak para pembaca berfikir, dan berhati-hati dengan kelompok anai-anai ini, yang suka membina rumah di dalam rumah. Mereka saling bekerjasama antara satu sama lain, berusaha gigih dan sebagainya, tetapi mereka telah merosakkan rumah yang susah payah kita bina, iaitu gerakan Islam.

Mereka juga mempamerkan bahawa “kami cuma ingin membawa kebaikan” tetapi hakikatnya matlamat mereka adalah “membina rumah di dalam rumah”. Mereka inginkan jemaah yang mereka bina di dalam jemaah besar itu mengembang, sehinggakan meruntuhkan jemaah yang asal.

Lalu, Allah SWT telah menyebutkan kisah kewujudan golongan ini di dalam al Quran, dan membentangkan kepada kita pengajaran-pengajaran kisah tersebut. Supaya kita berfikir, dan mendalami tentang perkara ini.

Kemudian, Allah SWT juga menyenaraikan 2 penyelesaian yang cukup mudah untuk dilaksanakan, iaitu :

1. Janganlah engkau bersolat di masjid yang dibina oleh anai-anai itu selama-lamanya. Iaitu, janganlah engkau bersama dengan golongan anai-anai tersebut walaupun mereka mengadakan sesuatu yang baik.

2. Teruskan bersolat di masjid asal yang telah dibina di atas dasar taqwa. Iaitu, engkau perlulah mengukuhkan kebersamaan kamu dengan jemaah yang asal, yang dibentuk lebih awal, di atas dasar taqwa.

(Sila lihat Tafsir Syeikh Sya’rawi ayat 107-108, Surah at Taubah)

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

18 January 2011

Memartabatkan Bangsa : Sirah Mana Yang Kalian Contohi?

Insya Allah, kali ini saya cuba membuat perincian semula tentang isu perjuangan memartabatkan bangsa sebagai marhalah pertama dalam pembentukan negara Islam. Artikel ini diperincikan sedikit daripada artikel lalu (link).

Perjuangan memartabatkan bangsa tidak saya temui dalam mana-mana sirah perjuangan nabi dan rasul. WaLlahua’lam. Tetapi mungkin di sana terdapat beberapa persamaan dengan apa yang disebut dalam sirah. Antaranya :

1. Nabi Muhammad SAW menyampaikan dakwah kepada Bangsa Arab sahaja, di peringkat permulaan.

2. Nabi Musa AS memperjuangkan bangsa Bani Israel di bumi Mesir.

Pertama

Nabi Muhammad SAW menyampaikan dakwahnya di peringkat permulaan kepada Bangsa Arab sahaja. Walaupun Bilal berasal dari Habsyah, namun Habsyah juga tergolong dalam kepulauan Arab. Begitu juga mereka yang terdiri daripada as Sabiqun al Awwalun yang berketurunan Quraisy. (lihat al Mubarakfuri, Safiurrahman, ar Rahiq al Makhtum, ms 56)

Cuma, apa yang ingin dijelaskan di sini, Nabi SAW memulakan gerak kerja dakwahnya bukan dengan memartabatkan bangsa Arab. Sebaliknya, memahamkan mereka tentang konsep akidah yang menjadi pegangan semua bangsa, dan semua nabi AS. (Sirah Tarbiatul Ummah Wa Bina’ Daulah 4/1) Perkara ini jelas membuktikan Nabi SAW tidak mempropogandakan “bangsa” sebagai tarikan dakwahnya.

Golongan yang memperjuangkan “bangsa” ini cuba mengaitkan dengan sejarah Melaka yang menjadi pusat penyebaran Islam, sebelum diserang Portugis pada 1511 M. Nabi SAW juga ada mengaitkan mereka dengan “agama hanif” yang dibawa oleh Nabi Ibrahim AS ke bumi Mekah satu ketika dahulu.

Namun, agama ini sudah dilupakan oleh masyarakat Arab ketika itu. Perkara ini juga tidak dapat dijadikan hujah, kerana “slogan” yang ingin disampaikan di sini bukanlah “bangsa” itu. Tetapi slogan yang disebut ialah “Islam”. Perlu diingat juga, Bangsa Melayu bukanlah satu-satunya bangsa yang memperjuangkan Melaka.

Sepertimana yang telah saya sebutkan sebelum ini, pada peringkat permulaan, Nabi SAW menyampaikan dakwah kepada individu-individu melihatkan kepada 2 ciri :

1. Kepercayaan

Iaitu, Baginda SAW melihat siapakah yang memberi kepercayaan kepada Baginda SAW. Ini boleh dilihat daripada tingkah laku, amalan dan sebagainya.

2. Kerabat

Baginda SAW juga melihat saudara maranya yang terdekat, yang boleh disampaikan dakwah kepada mereka. Antaranya isterinya sendiri.

(ar Mubarakfuri, Safiurrahman, ar Rahiq al Makhtum, ms 55)

Saya tidak menemui kenyataan yang menyatakan bahawa “Nabi SAW memilih bangsa-bangsa tertentu atau kabilah-kabilah tertentu” sahaja untuk menyebarkan dakwah di peringkat permulaan. WaLlahua’lam.

Kedua

Nabi Musa AS diutuskan kepada Bani Israel, dan baginda AS memperjuangkan hak mereka yang ditindas oleh Firaun dan Qibti yang berada di Mesir. Adakah sejarah ini juga mengaitkan dengan perjuangan memartabatkan bangsa?

Perkara pertama yang perlu disebutkan di sini ialah, Nabi Musa AS cuba mengembalikan hak bangsanya yang ditindas. Tidak sama dengan apa yang terjadi di Malaysia ketika ini. Adakah hak Melayu ditindas sebegitu rupa sehinggakan kita perlu memartabatkan bangsa kita untuk selamat daripada penindasan ini?

Antara hak Bani Israel yang ditindas ialah, mereka diletakkan sebagai “kelas bawahan”. Sesiapa sahaja yang lahir dari perut Bani Israel, mereka dianggap hina. Apa salah mereka? Disebabkan nasionalis yang diamalkan oleh Firaun dan Qibti, akhirnya mereka menindas hak orang lain.

Firaun dan Qibti mengatakan bahawa mereka lebih berhak mendiami bumi Mesir. Tamadun yang dibawa oleh Bangsa Qibti sudah lama bertapak di bumi Mesir. Lalu berdasarkan dalih inilah mereka menindas hak orang lain. Mereka mendakwa bahawa Bangsa Qibti perlu mendapat “hak keistimewaan” berbanding Bani Israel.

Akhirnya, disebabkan perjuangan memartabatkan bangsa yang diamalkan oleh Bangsa Qibti, mereka telah menghalau Bani Israel keluar daripada bumi Mesir, ketika zaman Nabi Musa AS, atau ketika pemerintahan Merenphetah, anak Ramses II. (Sami Abdullah, Tarikh Anbiya War Rusl, 149 – 153)

Firaun dan Bangsa Qibti menolak dakwah Nabi Musa AS untuk berpegang dengan akidah yang satu, tidak membeza-bezakan perbezaan bangsa dan lain-lain. Lalu, Nabi Musa AS melarikan diri bersama Bani Israel yang taat kepadanya, keluar dari bumi Mesir, berhijrah pula ke bumi Palestin.

Sama juga dengan sejarah Nabi SAW. Nabi SAW menyeru supaya Masyarakat Mekah dapat berpegang dengan akidah yang satu, yang tidak membeza-bezakan antara warna kulit dan bangsa atau kabilah. Namun, mereka menolak dakwah tersebut, dan memaksa Nabi SAW berhijrah keluar dari Bumi Mekah, tanahairnya.

Kedua-dua nabi ini, bukanlah memperjuangkan untuk memartabatkan bangsa mereka, sebaliknya memperjuangkan hak mereka sebagai penduduk di situ, dan menyebarkan Tauhid yang satu, yang tidak membezakan antara bangsa.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

16 January 2011

Perjuangan Memartabatkan Bangsa Versi isma - Ulasan Artikel

Insya Allah, kali ini saya tertarik untuk mengulas artikel yang bertajuk “Perjuangan Memartabatkan Bangsa Fasa Awal Amal Islami” yang telah ditulis oleh Dr Zaki Ibrahim, Pengerusi ISMA Australia. (link)

PERTAMA

Penulis menyatakan sebagai muqaddimah :

Apabila ramai orang mula mempertikaikan usaha memartabatkan bangsa, tidak bernilai dan tidak perlu dijuangkan. Boleh dilelong… malah dikatakan memperjuangkan bangsa adalah HARAM! Inilah kalimah-kalimah yang popular yang kita dengar.

Kemudian penulis menyatakan lagi :

Kedudukan umat Melayu yang merupakan kelompok terbesar di negara ini mula diragui peranan dan keistimewaan mereka. Kenapa isu ini muncul? Siapa yang memalu gendang? Kedudukan Melayu dalam perlembagaan bukankah telah disepakati bersama?

- sila baca artikel sehingga habis -

Perhatikan petikan “Kedudukan Melayu dalam perlembagaan bukankah telah disepakati bersama?”

Di dalam memahami situasi ini, kita perlu tahu untuk membezakan di antara “memperjuangkan hak” dan “memperjuangkan Islam”.

1. Memperjuangkan hak

Memperjuangkan hak ini terbahagi kepada 2 jenis, iaitu :

a) Memperjuangkan hak beragama

Maka, di dalam firman Allah berbunyi :

لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ
Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). (Surah al Baqarah : 256)

Ulama menafsirkan bahawa maksud daripada ayat ini ialah, orang bukan Islam, berhak untuk menganut agama asalnya. Tetapi orang Islam, tiada hak untuk murtad. Saya menganggap perkara ini sudah jelas, dan tidak perlu dihuraikan secara panjang lebar.

b) Memperjuangkan hak hidup

Perjuangan hak hidup contohnya seperti hak bersuara, hak mengundi, hak berfikir, hak untuk bercucuk tanam dan sebagainya. Hak-hak ini diperjuangkan oleh mana-mana agama dan bangsa pun, atas nilai kesedaran dan sensitiviti.

Adakah kita tidak perlu menghiraukan golongan Non-Muslim memperjuangkan hak mereka untuk bersuara? Adakah mereka tidak berhak untuk “bersama dengan Islam” walaupun mereka bukan Islam? Adakah mereka tidak berhak untuk mendiami Malaysia? Adakah Malaysia ini untuk “Melayu” sahaja?

Hakikatnya, dalam Islam juga meraikan hak orang lain, samada dalam aspek beragama, ataupun urusan hidup. Islam membenarkan orang beragama Kristian, untuk terus dengan agamanya, begitu juga dengan agama-agama yang lain. Islam juga memperjuangkan hak sesebuah bangsa, supaya tidak dikelaskan sebagai kelas bawahan.

Di dalam sejarah, antara golongan yang memperlekehkan bangsa lain ialah Bangsa Qibti, yang sudah mendiami di Mesir begitu lama. Kemudian, pada Zaman Nabi Yusof AS, baginda AS telah membawa masuk Bani Israel ke bumi Mesir.

Bangsa Qibti menganggap bahawa Bani Israel adalah golongan bawahan, disebabkan mereka mengatakan Qibti lebih berhak berada di Mesir. Manakala Bani Israel pula ketika itu, hilang sensitiviti mereka untuk menuntut hak mereka, sehinggalah hak mereka diperjuangkan oleh Nabi Musa AS.

Apa yang saya maksudkan di sini ialah “sensitiviti menuntut hak”. Ketika kelahiran Nabi Musa AS, semua anak Bani Israel dibunuh, dalam keadaan mereka terpaksa merelakan anak mereka dibunuh oleh golongan Qibti. Ke manakah sensitiviti mereka? Adakah sehingga anak sendiri dibunuh pun, mereka masih berdiam diri.

Penulis menyatakan :

Kedudukan umat Melayu yang merupakan kelompok terbesar di negara ini mula diragui peranan dan keistimewaan mereka.

Penulis berhujah bahawa Melayu perlu “diistimewakan” daripada bangsa lain, disebabkan Melayu adalah “kelompok terbesar”. Saya berharap agar penulis boleh meletakkan sandaran terhadap kenyataan ini.

Nabi SAW bersabda :

ليس لأحد فضل على أحد إلا بدين أو تقوى، الناس كلهم بنو آدم وآدم من تراب، لا فضل لعربي على عجمي، ولا لعجمي على عربي، ولا لأبيض على أسود، ولا لأسود على أبيض إلا بالتقوى
Tiada seorang pun yang lebih mulia daripada orang lain, melainkan berdasarkan agamanya, dan taqwanya. Manusia semuanya adalah keturunan Nabi Adam AS, dan Nabi Adam AS daripada tanah. Tiada kelebihan pun bagi Bangsa Arab berbanding Bangsa Non-Arab. Begitu juga tiada kelebihan pun bagi Bangsa Non-Arab berbanding Bangsa Arab. Tiada kelebihan pun bagi orang yang berkulit putih, berbanding kulit hitam. Begitu juga tiada kelebihan pun bagi kulit hitam berbanding kulit putih,.. melainkan dengan taqwa. (Majma’ Zawa’id / 266)

Saya agak tertarik dengan sebuah hadis Nabi SAW yang menggabungkan hak-hak yang perlu diraikan oleh seorang muslim, iaitu :

إِنَّ لِرَبِّكَ عَلَيْكَ حَقًّا وَلِنَفْسِكَ عَلَيْكَ حَقًّا وَلِأَهْلِكَ عَلَيْكَ حَقًّا فَأَعْطِ كُلَّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ
Sesungguhnya bagi Tuhanmu, wajib ke atas kamu menunaikan hakNya. Bagi tubuh kamu, wajib ke atas kamu menunaikan haknya. Dan bagi ahli keluarga kamu, wajib ke atas kamu menunaikan haknya. Maka, tunaikanlah hak kepada mereka yang berhak. (Shahih Bukhari : 5674)

KEDUA

Penulis menyatakan :

7. Umat Melayu pada ketika itu memperjuangkan asas seruan Rasul iaitu dakwah. Mereka mengagendakan bangsa mereka mereka dengan agenda dakwah. Mereka bukan perjuangkan Melayu tetapi ISLAM dan mereka bertindak sebagai kelompok pembawa risalah dakwah.

8. Inilah ketuanan Melayu yang menjadikan musuh Islam datang dan menyusun agenda untuk mencipta identiti baru kepada umat Melayu. Akhirnya muncullah umat Melayu yang tidak beragenda dan mudah di“politik”kan. Generasi “Melayu Baru” inila yang kita warisi

Penulis mengaitkan dengan sejarah Tanah Melayu, di mana Bangsa Melayu ketika itu naik, kerana memperjuangkan Islam. Setelah beberapa lama Bangsa Melayu hidup di Tanah Melayu, akhirnya Melayu diserang atas dasar agama Islam yang mereka pegang.

Cuma, kenapakah disebabkan dalil ini, penulis perlu memperjuangkan Bangsa Melayu? Sedangkan Bangsa Melayu ketika itu berpegang dengan Agama Islam, yang menolak “nasionalisme”. Manakala Melayu sekarang sangat terpengaruh dengan “nasionalisme”. Maka, Bangsa Melayu jatuh disebabkan nasionalisme yang mereka pegang.

Penulis sendiri menyatakan :

Mereka bukan perjuangkan Melayu tetapi ISLAM dan mereka bertindak sebagai kelompok pembawa risalah dakwah

Sedangkan apa yang penulis perjuangkan ialah Bangsa Melayu itu sendiri, dan ketuanan Melayu. Sejarah Melayu menceritakan bahawa mereka berkembang pesat disebabkan mereka bukan memperjuangkan Ketuanan Melayu, sebaliknya mereka memperjuangkan Islam.

Lihat apa yang dikatakan oleh Saidina Umar al Khattab :

إنَّا كنَّا أذل قوم، فأعزَّنا الله بالإسلام، فمهما نطلب العز بغير ما أعزنا الله أذلنا الله
Kita adalah bangsa yang hina, lalu Allah memuliakan kita dengan Islam. Walau mana sekalipun kita mencari kemuliaan dengan apa yang Allah muliakan, maka kita akan dihina oleh Allah (Mustadrak : 207)

Penulis menyatakan dengan jelas bahawa Bangsa Melayu perlu dimartabatkan. Dengan cara apakah Bangsa Melayu boleh dimartabatkan? Iaitu dengan cara berpegang dengan Islam. Antara pemikiran yang ditolak oleh Islam ialah “nasionalisme”.

Dr Wahbah Zuhaili menyatakan bahawa Nasionalisme itu ialah :

رابطة تنظيمية تؤلف بين جماعة تعيش في رقعة ذات حدود جغرافية متعاونة في تدبير شؤونها ومصالحها المشتركة، دون انعزال عن الأقوام الأخرى التي تقيم في رقعات أرضية أخرى، فهي دعوة للتعارف والتآلف بين القوميات المتعددة المنتشرة في بقاع العالم، وليست دعوة للانعزال أو التعصب (1) ، وبعبارة أخرى: هي أن القومية في كل صورها الحديثة تتنافى مع مبادئ الإسلام، لأن الإسلام يقرر مبدأ المساواة التامة بين الناس، ويقيم وحدة المسلمين على أساس الأخوة أو الاشتراك في عقيدة واحدة ونظرة أخلاقية واحدة تسمو فوق اعتبارات الجنس والنشأة واللغة

Satu ikatan yang bersistem, yang menggabungkan di antara kelompok-kelompok yang hidup di sesebuah kawasan berdasarkan sempadan geografi, bersama-sama dalam mentadbir urusan mereka, dan keperluan berkongsi sesama mereka. Tanpa mengasingkan diri daripada bangsa-bangsa yang lain, yang mendiami kawasan geografi yang lain. Maka, ia (nasionalisme) ialah seruan untuk saling mengenalkan dan mengeratkan di antara bangsa-bangsa yang berbilang-bilang di tempat-tempat di dunia, bukanlah seruan kepada pengasingan diri atau ta’assub. Dalam erti kata lain : iaitu Nasionalisme dari perspektif moden bercanggah dengan asas-asas Islam, kerana Islam berpaksikan di atas hak kesamarataan yang menyeluruh di antara manusia, dan menegakkan kesatuan Islam di atas persaudaraan, atau persamaan Akidah yang satu, dan perspektif akhlak yang satu, ditinggikan melebihi jenis, sejarah dan bahasa. (Fiqh Islami Wa Adillatuhu : 8/425)

Dr Wahbah Zuhaili menyatakan bahawa Islam menilai dari sudut Agama dan Taqwa berbanding perbezaan jenis, asal usul bangsa, bahasa, warna kulit dan sebagainya.

KETIGA

Setelah saya mengamati artikel tersebut, penulis agak kehilangan isi, dan menulis artikelnya tanpa susunan yang baik. Dengan muqaddimah yang agak panjang, di akhir artikel (point ke 12 ke atas), barulah beliau mengaitkan dengan tajuk yang ingin ditulis. Iaitu tentang “Memartabatkan Bangsa”.

Beliau ada menyatakan :

Islam lemah di tanah Arab kerana Arab lemah.
Islam lemah di Turki kerana bangsa Turki lemah.
Islam lemah di tanah Melayu kerana Melayu lemah.
Dan begitulah seterusnya.

Kenyataan di sini bercanggah dengan apa yang telah saya jelaskan sebelum ini. Iaitu, sesebuah kaum itu akan mulia setelah mereka berpegang dengan Islam (kalam Saidina Umar). Tetapi, penulis menggunakan perkataan “lemah”.

Saya kurang jelas apakah yang dimaksudkan dengan “lemah”. Adakah lemah dari sudut Akidahnya? Adakah lemah dari sudut kekuatan tubuh badan? Adakah lemah dari sudut pemikiran? Atau?

Satu

Sekiranya penulis bermaksud “lemah” dari sudut Akidah, maka sudah pasti tersilap. Ini kerana Bangsa Arab adalah antara golongan yang kuat pegangan akidahnya. Iaitu berpegang teguh dengan akidah sesat mereka yang didasari dengan asas taqlid buta (lihat ar Rahiq al Makhtum, Fasal Diyanat al Arab, ms 20)

Kedua

Sekiranya penulis bermaksud “lemah” dari sudut kekuatan tubuh badan, sudah pasti tersilap. Ini kerana Bangsa Arab adalah di antara Bangsa yang kuat berperang. (sila lihat lihat ar Rahiq al Makhtum, Fasal al Hukmu Wal Imarat Fil Arab, ms 12)

Ketiga

Sekiranya penulis bermaksud lemah dari sudut pemikiran, atau ilmu pengetahuan, juga ternyata silap. Ini kerana, antara kepakaran Bangsa Arab ialah dari sudut ukiran batu, membina rumah-rumah, menghasilkan senjata daripada besi, membina empangan Ma’arib dan lain-lain (Ibid)

Atau?

Atau penulis cuba menyatakan bahawa Islam lemah di Tanah Arab disebabkan Bangsa Arab lemah keimanannya kepada Allah? Sekiranya demikian, apa bezanya dengan Tanah Melayu? Bangsa Melayu jatuh sekiranya mereka menegakkan bangsa mereka bukan di atas dasar Islam. Jadi, penulis menyatakan :

Usaha menjayakan agenda Islam yang besar hendaklah bermula dengan membangunkan sebuah bangsa yang berpegang kuat dengan Islam. Inilah agenda yang patut kita bersatu di atasnya. Perjuangan memartabatkan bangsa adalah proses awal kepada fasa seterusnya dalam amal Islami yang besar ini. Ini jauh dari kefahaman Asobiyyah yang berasaskan jahiliyyah.

Maka, artikel ini telah menimbulkan kekeliruan. Ini kerana pada permulaannya ingin menobatkan Bangsa Melayu, keistimewaan Melayu dan lain-lain. Tetapi akhirnya menyatakan bahawa “perlu membangun atas dasar Islam”. Sedangkan Islam tidak mengistimewakan Bangsa Melayu pun, melainkan atas dasar Agama dan Taqwa.

Cuba lihat petikan bernombor 7 dan 8, yang telah saya ulas sebelum ini :

7. Umat Melayu pada ketika itu memperjuangkan asas seruan Rasul iaitu dakwah. Mereka mengagendakan bangsa mereka mereka dengan agenda dakwah. Mereka bukan perjuangkan Melayu tetapi ISLAM dan mereka bertindak sebagai kelompok pembawa risalah dakwah.

Penulis menyatakan pula...

8. Inilah ketuanan Melayu yang menjadikan….

Persoalan saya, ke manakah arah perjuangan penulis? Adakah ingin menobatkan Islam atau menobatkan bangsa Melayu? Atau ingin menobatkan kedua-duanya sekali? Sekiranya ingin menobatkan kedua-duanya sekali, mengapa perlu diistilahkan sebagai “ketuanan Bangsa Melayu?” Sepatutnya “ketuanan Islam”.

Adakah Nabi SAW mengobar-kobarkan seruan “ketuanan Arab”? Atau Nabi SAW menaikkan semangat “ketuanan Islam”? Sebaliknya Saidina Umar al Khattab sendiri menyatakan penghinaan terhadap kaum Arab sekiranya menolak Islam.

KEEMPAT

Penulis menyatakan :

Usaha menjayakan agenda Islam yang besar hendaklah bermula dengan membangunkan sebuah bangsa yang berpegang kuat dengan Islam. Inilah agenda yang patut kita bersatu di atasnya. Perjuangan memartabatkan bangsa adalah proses awal kepada fasa seterusnya dalam amal Islami yang besar ini. Ini jauh dari kefahaman Asobiyyah yang berasaskan jahiliyyah.

Ulasan keempat saya adalah berkenaan dengan petikan di atas. Iaitu dengan mengatakan “sebagai permulaan, Islam perlu dibentuk dengan membangun sebuah bangsa yang berpegang kuat dengan Islam”. Setelah jauh menulis, akhirnya barulah penulis “masuk tajuk”.

Persoalan saya sebagai permulaan, kenapakah mesti membangunkan “sebuah bangsa” terlebih dahulu? Penulis cuba mengkhususkan permulaan Islam dengan membangunkan sebuah bangsa, bukannya “sebuah kesatuan” yang berpegang kuat dengan Islam. Kenapa mengkhususkan “bangsa”?

Apabila kita meneliti di dalam Sirah Nabi SAW, adakah Nabi SAW memilih Bangsa Arab untuk disampaikan dakwah? Tidak. Pilihan Nabi SAW bukanlah berdasarkan bangsa, sebaliknya berdasarkan hubungan persaudaraan dan kepercayaan. (Lihat Ar Rahiq al Makhtum ms 55)

Ini bermaksud, sekiranya di Mekah terdapat bangsa selain daripada Arab, yang dipercayai oleh Nabi SAW, sudah pasti dia di kalangan as Sabiqun al Awwalun. Pengukuhan akidah yang dilakukan oleh Nabi SAW di dalam Marhalah Pertama bukanlah pengukuhan di atas dasar bangsa. (lihat Sirah Nabawiyah Tarbiatul Ummah Wa Bina Daulah : 4/1)

Penulis menyatakan lagi :

Perjuangan memartabatkan bangsa adalah proses awal kepada fasa seterusnya dalam amal Islami yang besar ini

Di dalam Risalah Ta’lim menyatakan bahawa peringkat amal Islami terbahagi kepada 7 :

Fardul Muslim
Baitul Muslim
Mujtama’ Muslim
Tahrirul Watan
Daulah Islamiah
Khilafah Islamiah
Ustaziatul Alam

Di manakah letaknya “fasa memartabatkan bangsa”? Adakah di dalam “mujtama’ muslim”? Yang dimaksudkan dengan mujtama’ muslim ialah sebuah kelompok masyarakat (tidak kira apa jua bangsa) yang beragama Islam, mematuhi perintah Allah, memerangi kemungkaran dan lain-lain.

Adakah mujtama’ muslim boleh disamakan dengan kesatuan Melayu? Realiti yang terjadi ialah, kesatuan Melayu berpaksikan di atas dasar nasionalisme semata-mata. Ini kerana mereka meletakkan ketuanan bangsa, lebih tinggi berbanding ketuanan Islam. Maka, hukum Islam diletak tepi, dan hiburan dipopularkan. Inikah mujtama muslim?

KESIMPULAN

Pertama

Sepanjang ulasan ini, saya dapati bahawa tiada satu pun kenyataan penulis yang bersandar dengan dalil dan hujah. Fakta di dalam perlembagaan tersebut juga tidak bertepatan dengan isi yang hendak disampaikan. Persoalan “Kedudukan Melayu dalam perlembagaan bukankah telah disepakati bersama? Dijawab dengan jawapan mentakrifkan istilah Melayu menurut perlembagaan.

Saya juga mendapati bahawa penulis cuba mengelirukan di antara “ketuanan Melayu” dan “ketuanan Islam”. Penulis perlu sedar bahawa Melayu bukanlah satu-satunya bangsa yang memperjuangkan Islam satu ketika dahulu.

Lihat bagaimana pedagang-pedagang Arab datang untuk menyebarkan Islam di Tanah Melayu. Antara salah satu caranya ialah melalui perkahwinan. Iaitu percampuran nasab keturunan Arab dan Melayu. Secara tiba-tiba Melayu pula yang dikatakan hero, dalam keadaan bangsa lain tidak disebutkan.

Juga ingin saya sebutkan bahawa serangan barat ketika terhadap Melaka, bukanlah disebabkan ke”Melayu”annya. Sebaliknya disebabkan Islam yang wujud di situ. Maka, para pejuang kita dahulu bukanlah berjuang atas dasar “Melayu”, sebaliknya atas dasar menyelamatkan Islam. Tetapi penulis tetapi menyifatkannya sebagai perjuangan Melayu.

Kedua

Kesimpulan seterusnya, kesilapan penulis dalam menyatakan perjuangan memartabatkan bangsa adalah marhalah pertama dalam amal Islami. Tidak perlu untuk saya ulas panjang, sebaliknya saya mengharapkan supaya penulis mendatangkan hujah dan dalil, bukan hanya artikel kosong.

Mana mungkin perjuangan bangsa menjadi asas permulaan amal Islami sedangkan tiada sesiapa pun di dunia ini yang dapat mengatakan “saya Melayu tulen”. Ini kerana setiap bangsa, terhasil daripada campuran bangsa-bangsa, dan kesemuanya berasal daripada Nabi Adam AS. (hujah Ustaz Abdullah Nasih Ulwan, al Qaumiyah)

Ada di kalangan kita yang berasal dari Arab, Jawa, Bugis, India, China dan banyak lagi. Tiba-tiba kita mengakui kita adalah Melayu tulen. Wajarkah kita meletakkan perjuangan memartabatkan Melayu adalah marhala pertama?

Tiga

Sepertimana yang saya sebutkan, penulis menulis artikel tanpa menyertakan dengan hujah dan dalil, contohnya :

a) 2. Hari ini irama Ketuanan Melayu dimainkan. Orang UMNO dianggap mempertahankan Melayu, orang PAS mempertahankan Islam, manakala orang PKR mempertahankan hak bersama dan keadilan sejagat. Inilah sifat dan mentaliti 0rang politik

Bagaimanakah “mempertahankan Islam” boleh disifatkan sebagai mentaliti orang politik? Bagaimanakah pula “mempertahankan hak bersama dan keadilan sejagat” disifatkan sebagai mentaliti orang politik? Bukankah itu semua telah dijelaskan oleh Islam? (rujuk Surah an Nahl : 90)

b) Mereka akan berkaa-kata dan berceramah sakan apa yang menguntungkan mereka. Keuntungan diukur dari sudut POPULARITI dan UNDI.

Di dalam Tazkirah Duat karangan Dr Bahi Khuli menyebutkan bahawa “bilangan” juga menjadi salah satu aspek utama dalam pembentukan sebuah negara Islam. Bukan hanya kualiti semata-mata. (Tazkirah Duat, Dr Bahi Khuli)

c) Kegagalan kita memahami Islam yang syumul yang merupakan syarat seorang untuk menjadi Melayu, telah menyebabkan kita menyalahkan pihak yang kononnya mendabik dada menjuarai hak Melayu.

“Syarat untuk menjadi Melayu ialah memahami Islam yang syumul”. Kenyataan ini tiada dalam petikan perlembagaan yang penulis kemukakan, iaitu :

“…seorang yang menganuti agama Islam, lazim bercakap bahasa Melayu, menurut adat istiadat Melayu dan lahir sebelum Hari Merdeka di Persekutuan atau Singapura atau ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan atau di Singapura atau pada Hari Merdeka ia adalah domisil di Persekutuan atau di Singapura atau ia adalah keturunan seseorang yang tersebut” (Fasal 160 Perlembagaan)

d) Usaha menjayakan agenda Islam yang besar hendaklah bermula dengan membangunkan sebuah bangsa yang berpegang kuat dengan Islam.

Perkara ini telah dijelaskan sebelum ini.

Penulis juga perlu ingat, perjuangan memartabatkan bangsa ini adalah salah satu penyebab kejatuhan Khilafah Uthmaniah. Tidak perlu dihurai panjang, sila rujuk Inhiyar Daulah Uthmaniah, ms 82)

Saya mengesyorkan untuk para pembaca untuk membeli buku “Kacamata Melayu” karangan saya, hanya dicetak di Mesir, untuk melihat asal usul masyarakat Melayu, dan bagaimana Islam memulihkan pemikiran dan pegangan Melayu daripada fahaman Animisme.

Artikel berkaitan (link)

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

13 January 2011

Asal Usul Hawa - Ulasan Artikel

Insya Allah, kali ini saya agak tertarik untuk mengulas artikel yang bertajuk “Benarkah Asal Kejadian Perempuan Dari Tulang Rusuk?” yang telah ditulis oleh Ustaz Muhammad Hanief bin Awang Yahya yang boleh dibaca di sini.

MUQADDIMAH

Di dalam artikel tersebut, menafikan bahawa penciptaan Hawa bukanlah dari tulang rusuk, sebaliknya penciptaan Hawa tidak diceritakan pun. Beliau menyebut :

Kenyataannya ialah tidak ada satupun ayat al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w. yang jelas menyebutkan hakikat kejadian Hawa. Al-Quran tidak menyebutkan Hawa dicipta daripada Adam tetapi manusia itu dicipta daripada jiwa yang satu. Apa yang disebutkan di dalam al-Quran ialah manusia itu diciptakan daripada jenis yang sama dengannya juga. Seorang manusia tentunya ibu bapanya manusia juga bukan makhluk yang lain.

- sila baca artikel tersebut sehingga habis –

Suka untuk saya mengulas di sini bahawa di sana sememangnya terdapat 2 pandangan dalam menceritakan asal-usul Hawa. Adakah benar ia dicipta daripada tulang rusuk Nabi Adam? Atau Hawa dicipta daripada jenis yang sama?

Pandangan pertama :

Syeikh Tantawi RA telah menukilkan di dalam Tafsir al Wasit (1/837), bahawa Jumhur Ulama berpandangan bahawa Hawa dicipta daripada Nabi Adam AS, iaitu daripada tulang rusuknya. Ketika itu Nabi Adam AS sedang tidur, setelah berjaga, beliau ternampak Hawa dan rasa suka kepadanya, kerana Hawa diciptakan daripada tubuhnya sendiri.

Pandangan ini berhujahkan dengan Hadis Nabi SAW

إن المرأة خلقت من ضلع أعوج فإن ذهبت تقيمها كسرتها وإن تركتها وفيها عوج استمتعت بها

Pandangan Kedua :

Abu Muslim al Asfahani berpandangan bahawa Hawa bukanlah diciptakan daripada Nabi Adam AS, tetapi diciptakan “daripada jenis yang sama”, iaitu manusia. Perkara yang sama juga telah dijelaskan di dalam ayat-ayat yang lain di dalam al Quran :

والله جَعَلَ لَكُمْ مِّنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجاً

إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنْفُسِهِمْ

Perbandingan :

Syeikh Tantawi menukilkan kalam al Qadhi Iadh bahawa pandangan pertama lebih kuat (1/837). Dr Wahbah Zuhaili juga mengutarakan kedua-dua pandangan ini di dalam Tafsir al Munir (2/557), dan beliau mengatakan bahawa pandangan kedua tersebut bercanggah dengan apa yang dinyatakan di dalam Hadis Shahih di bawah

اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ فَإِنَّ الْمَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ وَإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلَعِ أَعْلَاهُ فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ
(Shahih Bukhari : 3084)

Dr Wahbah Zuhaili menambah lagi bahawa penciptaan Hawa daripada tulang Nabi Adam AS adalah untuk menampakkan kekuasaan Allah SWT, iaitu menciptakan sesuatu yang hidup, daripada benda hidup yang lain, bukan dengan cara kelahiran. (2/557)

Syeikh Tantawi menyatakan lagi (1/837) bahawa sekiranya Hawa itu bukan dicipta daripada Nabi Adam, sudah pasti semua manusia ini dicipta daripada 2 jiwa, bukan 1 jiwa. Sedangkan di dalam al Quran (Surah an Nisa : 1) menyatakan bahawa semua manusia dicipta daripada 1 jiwa. Perkara ini juga telah dinyatakan oleh Syeikh Sayyid Ahmad Musayyar RA di dalam kitab Qadhaya Insaniah.

PENJELASAN PETIKAN

Di dalam artikel tersebut, terdapat beberapa perkara penting yang perlu dijelaskan semula di sini, iaitu :

Mengapa Berlaku Kekeliruan Tentang Kejadian Hawa Ini? Ada beberapa faktor mengapa berlaku kekeliruan dalam memahami makna sebenar ayat ini:

1. Berpegang Dengan Riwayat Israiliyyat

Fasal yang kedua di dalam Sifr al-Takwin menyebutkan Hawa diciptakan daripada tulang rusuk kiri Nabi Adam ketika baginda sedang tidur. (Tafsir al-Manar, jil. 4, hal. 268.) Disebabkan ada riwayat dalam kitab-kitab yang dahulu, ahli-ahli tafsir terus menganggap ia sebagai sokongan atau pentafsiran kepada al-Quran. Bagaimana mungkin ayat al-Quran ditafsirkan dengan riwayat Israiliyyat walhal penurunan kitab-kitab nabi terdahulu lebih awal lagi daripada al-Quran. Sepatutnya, kitab yang turun kemudianlah yang menjelaskan kitab-kitab yang terdahulu.

Hadis berkenaan perkara ini mempunyai beberapa versi. Antaranya ialah;

1. Perempuan itu diciptakan daripada tulang rusuk
2. Perempuan seperti tulang rusuk
3. Perempuan adalah tulang rusuk.

2. Mengkhususkan Keumuman Hadis Tanpa Nas Yang Jelas

Antara kesilapan dan kekeliruan ialah mengkhususkan lafaz hadis yang menyebut perempuan kepada Hawa. Hadis-hadis yang diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w. semuanya dengan jelas menyatakan perempuan dalam bentuk tunggal atau jamak dan tidak ada yang menyebutkan Hawa secara khusus. Jelasnya, para pentafsir menyangka wanita dalam hadis tersebut adalah Hawa tanpa berdasarkan kepada nas yang lain yang menentukan makna yang dikehendaki oleh Rasulullah s.a.w. itu.

3. Kesilapan Memahami Kata Sendi Nama Min من

Walaupun perkataan min itu memberi erti “daripada”, “punca sesuatu perkara” atau “sebahagian”, kata sendi nama min juga mempunyai makna lain seperti “untuk menyatakan sebab” dan “menyatakan jenis sesuatu perkara”. Oleh itu, pemakaian huruf ini dalam bahasa Arab adalah luas dan tidak semestinya terikat dengan satu makna sahaja. (lihat, Ibn Hisyam, Mughni al-Labib, jil. 1, hal. 319)

Penjelasan semula

Pertama

Tidak boleh dikatakan bahawa “semua” Isra’iliyyat perlu ditolak. Sebaliknya pendekatan terhadap Isra’iliyyat perlulah selari dengan Hadis Nabi SAW. Iaitu, melihat kepada pembahagian Isra’iliyyat (berdasarkan kitab ad Dakhil, hasil penulisan Bahagian Tafsir, Universiti al Azhar)

Pembahagian pertama, iaitu dari segi keshahihannya. Terbahagi kepada :

Shahih,
Dha’if (lemah)
Maudhu’ (rekaan)

Di dalam hal ini, Nabi SAW bersabda :
حَدِّثُوا عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَا حَرَجَ
Sampaikanlah cerita-cerita Bani Israil, tetapi jangan keterlaluan (Sunan Abi Daud : 3177)

Pembahagian pertama ini boleh diriwayatkan dengan tujuan untuk menjadikan dalil, untuk menolak hujah-hujah orang Yahudi.

Pembahagian kedua, iaitu dari segi topik yang disampaikan oleh Isra’iliyyat tersebut. Terbahagi kepada :

Berkaitan dengan Akidah dan Pegangan
Berkaitan dengan hukum hakam
Berkaitan dengan peringatan dan peristiwa-peristiwa

Pembahagian kedua ini tidak boleh diriwayatkan, melainkan dengan menyertakan penjelasan terhadap penipuan tersebut.

Pembahagian ketiga pula, iaitu dari aspek keselariannya atau percanggahannya dengan syariat. Terbahagi kepada tiga, iaitu

Selari dengan syariat
Bercanggah dengan syariat
Tidak selari, dan tidak juga bercanggah (maskut – tiada dalil yang menolak, dan tiada dalil yang menerimanya)

Apa yang selari dengan syariat, boleh diriwayatkan. Apa yang bercanggah dengan syariat, tidak boleh diriwayatkan. Sekiranya tiada dalil yang menolak atau mengiyakannya, maka ia dinamakan “maskut”

Nabi SAW bersabda :

لَا تُصَدِّقُوا أَهْلَ الْكِتَابِ وَلَا تُكَذِّبُوهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ
Jangan mengiyakan apa yang dikatakan oleh ahli kitab, jangan pula menafikannya. Katakanlah, kami beriman dengan Allah, dan apa yang diturunkan kepada kami, dan juga apa yang diturunkan kepada kamu. (Shahih Bukhari : 6814)

Sekiranya apa yang diriwayatkan oleh Jumhur Ulama (yang menyatakan bahawa Hawa diciptakan daripada Nabi Adam AS) adalah sesuatu Isra’iliyyat, maka kenapakah mereka meriwayatkannya juga? Ini kerana Jumhur Ulama bersandar kepada Hadis Shahih yang dinyatakan sebelum ini.

Kedua

Saya tidak dapat memastikan, hadis manakah yang dimaksudkan oleh penulis, yang menyatakan bahawa :

pentafsir menyangka wanita dalam hadis tersebut adalah Hawa tanpa berdasarkan kepada nas yang lain yang menentukan makna yang dikehendaki oleh Rasulullah s.a.w. itu

Sekiranya hadis tersebut ialah :

اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ فَإِنَّ الْمَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ وَإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلَعِ أَعْلَاهُ فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ

Maka, saya menjelaskan di sini bahawa saya tidak menemui apa yang dimaksudkan oleh penulis, yang mengatakan bahawa “ulama mengkhususkan maksud perempuan di sini hanya Hawa”.

Sebaliknya, kita perlu faham bahawa “Hawa juga tergolong dalam golongan perempuan”. Maka, ia juga termasuk hadis ini, iaitu dicipta daripada tulang rusuk. Adakah semua perempuan dicipta daripada tulang rusuk? Ya, kerana asal-usul jantina perempuan bermula daripada Hawa, dan Hawa dicipta daripada tulang rusuk.

Para ulama tidak mengkhususkan maksud “perempuan” itu dengan “Hawa”. Sebaliknya, Hawa adalah perempuan, bahkan perempuan yang pertama di dunia. Maka, kesemua asal-usul perempuan, berpunca daripada asal-usul Hawa. Dan sepertimana yang telah disebutkan bahawa Hawa dicipta daripada Nabi Adam AS.

Ketiga

Penulis menyatakan bahawa Hawa dicipta bukan daripada tulang rusuk Nabi Adam AS, bahkan ia dicipta daripada jenis yang sama. Ini kerana penulis mengatakan bahawa من نفس واحدة bermaksud “daripada satu jenis”. Iaitu perkataan من bermaksud “daripada”. Iaitu daripada jenis yang satu.

Dalil-dalil yang disandarkan oleh penulis telah disebutkan sebelum ini, iaitu berdasarkan beberapa ayat al Quran yang menjadi hujah bagi Abu Muslim al Asfahani. Penulis menyebut :

Walaupun perkataan min itu memberi erti “daripada”, “punca sesuatu perkara” atau “sebahagian”, kata sendi nama min juga mempunyai makna lain seperti “untuk menyatakan sebab” dan “menyatakan jenis sesuatu perkara”. Oleh itu, pemakaian huruf ini dalam bahasa Arab adalah luas dan tidak semestinya terikat dengan satu makna sahaja. (lihat, Ibn Hisyam, Mughni al-Labib, jil. 1, hal. 319)

Apa yang disebutkan oleh Ibnu Hisyam di atas jelas menunjukkan bahawa “tidak semestinya من bermaksud “daripada jenis yang sama” sepertimana yang penulis maksudkan. Apakah hujah untuk menyatakan bahawa من tersebut bermaksud “daripada”?

Syeikh Tantawi RA mengulas perkara ini di dalam Tafsir al Wasit bahawa من tersebut bermaksud للتبعيض , iaitu “daripada sebahagian”. Maka, Ibn Abi Hatim menukilkan kalam Ad Dhohak bahawa maksud ayat tersebut ialah “Hawa dicipta daripada Nabi Adam, daripada tulang rusuknya (no. 4764)

Imam Ibn Kathir juga menyatakan perkara yang sama di dalam Tafsir Ibnu Kathir, bahawa Hawa dicipta daripada tulang rusuk kiri Nabi Adam AS. Beliau dikenali dengan kepakaran dalam bidang tafsir, dan begitu mendalami selok-belok sanad. (rujuk ad Dakhil)

Maka, Jumhur Ulama meletakkan bahawa من tersebut bermaksud للتبعيض , berdasarkan pandangan mereka yang mengatakan bahawa Hawa dicipta daripada tubuh Nabi Adam AS.

Manakala Abu Muslim al Asfahani mengatakan :

أن المراد من قوله { وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا } أى من جنسها
Sesungguhnya, yang dimaksudkan dengan firman Allah “Dan diciptakan daripadanya (jiwa yang satu itu) pasangannya”, iaitu daripada jenisnya.

PENJELASAN TENTANG AYAT AL QURAN

Beberapa ayat-ayat al Quran yang dijadikan oleh penulis sebagai hujah ialah :

Pertama

والله جَعَلَ لَكُمْ مِّنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجاً
Dan Allah lah yang menjadikan daripada diri-diri kamu ini, isteri-isteri kamu (Surah an Nahl : 72)

Maksud daripada ayat ini terbahagi kepada dua pandangan :

Imam Sayuti RA menukilkan di dalam ad Durrul Manthur Fi Tafsiri Bil Ma’thur,

عن قتادة في قوله : { والله جعل لكم من أنفسكم أزواجاً } قال : خلق آدم ثم خلق زوجته منه
Daripada Qatadah RA, menafsirkan “Dan Allah lah yang menjadikan daripada diri-diri kamu ini, isteri-isteri kamu” beliau berkata : Adam dicipta, kemudian pasangannya dicipta daripada dirinya.

Manakala Imam Baidhawi mengatakan bahawa :

أي من جنسكم لتأنسوا بها ولتكون أولادكم مثلكم . وقيل هو خلق حواء من آدم
Iaitu, daripada jenis kamu, untuk kamu hidup dengannya, dan menjadikan anak-anak kamu seperti kamu. “Qil” mengatakan bahawa Hawa dicipta daripada Adam.

Imam Nawawi menyebut di dalam Muqaddimah Minhaj at Tolibin bahawa “Qil” yang digunakan oleh beliau merujuk kepada pandangan dha’if.

Tetapi, saya tidak melihat bahawa Imam Baidhawi menyokong pandangan Abu Muslim al Asfahani. Sebaliknya, beliau hanya menafsirkan maksud من tersebut ialah “daripada jenis kamu”. Iaitu tidak berkaitan dengan penciptaan Hawa daripada Nabi Adam. Sebaliknya, ia berkaitan dengan diri kita, yang mana isteri-isteri kita adalah “sama jenis dengan kita”.

Imam Baidhawi menafsirkan ayat 1 Surah an Nisa dengan mengatakan bahawa Hawa dicipta daripada tulang rusuk Nabi Adam AS. Manakala di dalam ayat Surah an Nahlu ayat 72 beliau menafsirkannya sebagai “daripada jenisnya” kerana beliau tidak menyamakan maksudnya dengan kisah Nabi Adam AS.

Kedua

لَقَدْ مَنَّ الله عَلَى المؤمنين إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مّنْ أَنفُسِهِمْ
Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, (Surah Ali Imran : 164)

Jelas menyatakan bahawa maksud من tersebut ialah “dari kalangan kamu”. Lantas, penulis menggunakan ayat ini sebagai hujah untuk menyamakannya dengan Ayat 1 Surah an Nisa, dengan menyatakan bahawa “Hawa dicipta dari jenis Nabi Adam AS” iaitu sejenis, bukannya dicipta daripada tulang rusuknya.

Maka, sepertimana yang saya sebutkan, penafsiran ayat 164, Surah Ali Imran tidak boleh disamakan dengan Surah an Nisa ayat 1. Tidak boleh menyamakan kesemua من di dalam ayat al Quran merujuk kepada “daripada jenis”. Kadangkala ia bermaksud للتبعيض , رفعاً للجنس , للجنس , صِلةً , تعجّباً dan banyak lagi.

Kesimpulan

Kesimpulan di sini, Jumhur Ulama berpandangan bahawa Hawa dicipta daripada tulang rusuk Nabi Adam AS, manakala Abu Muslim al Asfahani berpandangan bahawa Hawa bukan dicipta daripada Nabi Adam AS, tetapi dicipta daripada jenis yang sama dengan Nabi Adam AS.

Perbezaan ini tidak perlu diperbesarkan. Cukup sekadar ini. Perkara ini pun sudah diperincikan oleh ulama-ulama sebelum kita. Saya bersetuju dengan apa yang penulis nukilkan, iaitu :

Dalam hal ini Shah Waliyullah menyebutkan dengan jelasnya. Kata beliau ketika mengulas kisah-kisah yang diceritakan oleh al-Quran: “Bukanlah maksud cerita-cerita di dalam al-Quran untuk mengetahui cerita itu sendiri. Maksud sebenarnya ialah supaya pembaca memikirkan betapa bahayanya syirik dan kemaksiatan serta hukuman Allah hasil dari perbuatan syirik itu di samping menenangkan hati orang-orang yang ikhlas dengan tibanya pertolongan dan perhatian Allah kepada mereka” (al-`Fawz al-Kabir Fi Usul al-Tafsir, hal. 138)

Perbincangan yang sebenar bukanlah asal-usul Hawa. Tetapi hikmah daripada penciptaan Hawa daripada tubuh Nabi Adam AS.

Muhammad Mujahid bin Ir Hj Mohammad Fadzil
Felo Akidah dan Falsafah
MANHAL PMRAM
Baca seterusnya

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal