01 November 2010

Berita Rasmi : 1417 Rangkaian Hadis Berjaya Dihabiskan Pada Majlis Kutub Sittah Siri II

Sumber : PMRAM.org

KAHERAH, 31 Okt - Majlis pembacaan kutub Sittah siri ke-2 pada hari keempat ini berjaya dilaksanakan seperti yang direncanakan. Kehadiran peserta pada hari ini, mencecah ke angka 1100 orang peserta.

Seawal jam 8.30 pagi telah bermula pembacaan hadis untuk sesi pertama bermula dengan hadis yang ke 2863 sambungan dari kitab jihad wal siyar yang dibacakan oleh Fadhilah As-Sheikh Jamal Farouk Jibril Mahmud sehingga hadis yang ke 2942 iaitu sebanyak 79 hadis. Sesi pertama ini berlangsung selama 1jam 30 minit diselangi alunan burdah oleh para peserta.

Seterusnya, majlis diteruskan lagi dengan sesi kedua yang dibacakan oleh Fadhilah As-Sheikh Al-‘Alim Al- ‘Alamah Muhammad Ibrahim Al-Baith Al-Kattani bermula dengan hadis yang ke 2942 sehingga hadis yang ke 3086. Sesi kedua ini berjaya menghabiskan bacaan sebanyak 144 hadis. Majlis kemudiannya berhenti seketika untuk memberi laluan kepada solat zohor dan makan tengahari.

Pada jam 1 petang majlis diteruskan lagi dengan bacaan hadis yang ke 3087 yang dibaca oleh Fadhilah As-Sheikh Al-‘Alim Al- ‘Alamah Muhammad Ibrahim Al-Baith Al-Khattani sehingga hadis yang ke 3189. Pembacaan hadis pada sesi ketiga ini berakhir dengan kitab (Al-jizyah wal muwadaah)dan berjaya menghabiskan bacaan sebanyak 102 hadis. Dimaklumkan pada siri kedua ini hadis yang berjaya dibacakan oleh para masyaikh adalah sebanyak 1417 rangkaian hadis keseluruhannya.

Majlis pembacaan hadis untuk siri kedua ini ditamatkan pada jam 2.45 petang iaitu apabila masuknya waktu Solat Fardhu ‘Asar.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal