03 November 2010

Video : Hari Ketiga Ketiga Kutub Sittah II



Berita hari ketiga

KAHERAH, 30 OKTOBER - Majlis Pembacaan Kutub SIttah Siri ke-2 pada hari ini sekali lagi telah berjaya dijalankan seperti yang dirancangkan. Pada hari ketiga ini, dengan kehadiran peserta sebanyak 950 orang alhamdulillah telah dijalankan sebanyak empat sesi dan berjaya menghabiskan sebanyak 368 hadis yang telah dibacakan oleh 5 orang masyaikh.

Seawal jam 8.15pagi sesi pertama telah dimulakan dengan pembacaan hadis ke 2495 yang dibacakan oleh Fadhilah As-Sheikh Dr. Redha Zakaria sehingga hadis yang ke 2572 iaitu sebanyak 78 hadis.

Seterusnya, majlis diteruskan dengan sesi yang kedua yang dibacakan oleh Fadhilah As-Sheikh Rifaat Fauzi Abdul Muttalib bermula hadis yang ke 2573. Sesi kedua dilangsungkan sehingga jam 12 tengah hari dan hadis yang berjaya dihabiskan pada sesi kedua adalah sebanyak 64 hadis. Majlis berehat seketika memberi laluan kepada solat fardhu Zuhur dan makan tengah hari.

Pada jam 1 petang majlis diteruskan pula dengan sesi pembacaan yang ketiga yang dibacakan oleh Fadhilah As-Sheikh Jamal Farouk Jibril Mahmud bermula dengan kitab As-Syahadat hadis yang ke 2637. Fadhilah As-Sheikh menghabiskan sebanyak 25 hadis, kemudian disambung pembacaan hadis oleh Fadhilah As-Sheikh Usamah Sayyid Mahmud Al-Azhari sehingga hadis yang ke 2710 dan berjaya menghabiskan sebanyak 48 hadis. Majlis berhenti seketika untuk memberi laluan kepada waktu Solat Fardhu Asar.

Kemudian, majlis pembacaan hadis diteruskan semula pada jam 3.30 petang yang dibacakan oleh Fadhilah As-Sheikh Al-'Alim Al-'Allamah Muhammad Ibrahim Abdul Baith Al-Kattani bermula pada hadis yang ke 2711 sehingga hadis yang ke 2862 iaitu sebanyak 152 hadis. Setelah selesai sesi keempat bersama dengan Al-'Alim Al-'Allamah majlis ditangguh dengan Solat Fardhu Maghrib dan pembacaan doa.

Majlis pembacaan untuk hari yang keempat insyaALLAH akan dilangsungkan pada hari Ahad bertarikh 31 Oktober 2010 seawal jam 7.00 pagi dengan sesi pendaftaran para peserta dan taklimat dari unit disiplin.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal