18 November 2010

Tadhiyah (Pengorbanan) Akan Lahir Daripada Agenda Tarbiah


KAHERAH 17 November - Presiden PMRAM Saudara Shahrizan bin Mohd Hazime menegaskan bahawa sifat 'tadhiyah' (pengorbanan) akan lahir daripada agenda tarbiyah (pendidikan).

Katanya, sifat 'tadhiyah' tidak akan wujud dalam jiwa mahasiswa-mahasiswi khususnya dan jiwa umat Islam umumnya sekiranya kita culas dalam melaksanakan agenda tarbiyah.

Sehubungan itu, beliau menyatakan bahawa tunjang utama agenda tarbiyah adalah muzakarah berkelompok. Maka demi mencapai matlamat sifat berkorban yang hidup dalam jiwa mahasiswa-mahasiswi Islam, muzakarah berkelompok wajib dilaksanakan.

"Kita wajib melazimi muzakarah berkelompok kerana ia adalah agenda tarbiyah yang dilaksanakan di peringkat PMRAM Pusat mahupun Cawangan. Mereka yang culas pasti akan terkeluar daripada senarai umt terbaik pilihan Allah SWT". ujar beliau ketika ditemui selepas merasmikan Adha '10 di Rubah Kelantan baru.

Manurutnya, tidak lama lagi umat Islam akan menyambut Perayaan Awal Muharram bagi memperingati penghijrahan nabi dan para sahabat baginda.

Beliau menjelaskan, intipati kepada sambutan awal Muharram adalah kesatuan umat Islam. Dan kesatuan ini tidak akan wujud selagimana sifat berkorban tidak wujud dalam jiwa mahasiswa-mahasiswi Islam.

Menurutnya, antara bukti permulaan kebangkitan Islam di zaman Rasulullah SAW ialah sifat berkorban yang nabi terapkan pada jiwa kaum Ansar. Manakan tidak, kaum Ansar sanggup harta kekayaan dan anak bini demi menolong kaum Muhajirin yang hadir daripada kota Mekah.

Maka sebelum menyambut perayaan awal Muharram, sifat berkorban perlu dihayati oleh seluruh mahasiswa-mahasiswi Islam.

Justeru katanya, setiap peringkat perlu memainkan peranan masing-masing demi menjayakan muzakarah berkelompok.

PMRAM.org

Dipetik dari : shahrizanhazime.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal