15 November 2010

Usrah : Agenda PMRAM Dalam Pembinaan Tarbiah


Sumber : PMRAM.org

KAHERAH, 12 Nov – Himpunan Fasilitator PMRAM yang diadakan semalam merupakan salah satu agenda dan perancangan di peringkat Jabatan Fasilitator PMRAM dalam memperkasakan Jentera Fasilitator dan Muzakarah Berkelompok, kata Saudara Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil, Pengerusi Jabatan Fasilitator PMRAM.

Beliau ditemui sejurus selesai Himpunan Fasilitator yang diadakan selama satu hari satu malam, yang diadakan di Rumah Pahang.

Beliau memberitahu bahawa perjumpaan bersama Ketua Fasilitator Cawangan sedang dipertingkatkan, dan perjumpaan Fasilitator di setiap peringkat dalam proses pemerkasaan. Antara strategi dalam pemerkasaan tersebut ialah penyediaan manhaj khusus sebulan hingga dua bulan sekali bagi pengisian setiap Fasi di semua peringkat.

Beliau menambah lagi, siri-siri perjumpaan Fasilitator PMRAM akan dipergiatkan dari semasa ke semasa, samada di peringkat PMRAM dan Cawangan.

“Setiap Fasilitator akan dibekalkan manhaj yang tersusun dan didedahkan matlamat yang jelas dalam pembawaan mereka, dalam usaha meningkatkan salah satu daripada Sunnah Nabi SAW yang terpenting itu, iaitu Muzakarah Berkelompok” Katanya lagi.

“Kita lihat sejarah perkembangan umat Islam bermula dari Zaman Nabi SAW, Zaman Khulafa’ sehinggalah sekarang, sangat berkait rapat dengan Sistem Muzakarah Berkelompok. Apatah lagi setelah kejatuhan Khilafah Uthmaniah pada 1924, Muzakarah Berkelompok, perlu lebih keutamaan dalam pembentukan fikrah, ibadah, ilmiah dan syakhsiah seorang manusia” Katanya lagi.

Beliau berkata lagi bahawa gopoh dalam dakwah dan tarbiah hanya mengundang kepayahan. Ia tidak boleh dilakukan dalam keadaan gopoh dan tergesa-gesa. Sebaliknya, ia perlulah kepada manhaj yang tersusun dan pendedahan matlamat yang jelas.

“Tidak mungkin seseorang itu mampu memetik hasil pada hari ini sedangkan pokoknya baru ditanam semalam” Katanya lagi.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal