03 November 2010

Habib Ali Al-Joofrey Menyempurnakan Majlis Penutup Kutub Sittah Siri II


Sumber : PMRAM.org

KAHERAH, 31 Okt – Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) telah berjaya dengan gemilangnya menyempurnakan Majlis Penutupan Majlis Pembacaan Kutub Sittah Siri Ke-2.

Majlis yang dimulakan setelah selesai menunaikan Solat Fardhu Asar telah dihadiri oleh beberapa orang masyaikh ynag ternama.

Antara yang turut serta di dalam majlis tersebut ialah Habib ‘Ali Al-Jufri (Ulama’ dari Yaman), Dr ‘Umar Abdullah Kamil (Ahli Mesyuarat Jawatankuasa Hubungan Lepasam-lepasan Al-Azhar), Sheikh Solah Nasshor (Imam Masjid Al-Azhar), Sheikh Al’Alim Al-‘Allamah Muhammad Ibrahim Abdul Baith Al-Kattani, Dr Usamah As-Sayyid Mahmud Al-Azhari, Dr Thaha Al-Hibishi Al-Hasani, Dr Muhyiddin ‘Afifi, Dr Redha Zakaria, Dr Sa’ad Sa’ad Jawish Al-Husaini, Dr Ahmad Syahatah, Dr Jamal Farouk Jibril Mahmud, Dr Ahmad Ma’bad Abdul Karim, dan Dr Zakaria Hafizohumullahu Ta’ala ‘Anhum.

Majlis penutup ini telah dimulakan pada jam 4.30 petang dengan ucapan aluan oleh Dr Usamah As-Sayyid Mahmud Al-Azhari yang dikendalikan oleh Dr Jamal Farouk Jibril Mahmud.

Setelah selesai ucapan beliau majlis ditangguh buat sementara waktu dengan alunan burdah yang dipersembahkan oleh kumpulan Mahasiswa Al-Azhar Mesir dan member laluan kepada Solat Fardhu Maghrib.

Setelah selesai solat fardhu Maghrib, majlis diteruskan semula ucapan-ucapan oleh para masyaikh yang hadir dan dipengerusikan pula oleh Dr Usamah As-Sayyid Mahmud Al-Azhari. Ucapan yang pertama dimulakan dengan ucapan oleh Dr ‘Umar Abdullah Kamil.

Kemudian dituruti dengan ucapan oleh Fadhilah As-Sheikh Muhammad Ibrahim Abdul Ba’ith Al-Kittani dan ucapan oleh Dr Sa’ad Sa’ad Jawish dan diteruskan dengan penyampaian cenderamata kepada Dr Sa’ad Sa’ad Jawish.

Seterusnya majlis meneruskan dengan ucapan yang ditunggu-tunggu oleh semua hadirin iaitu ucapan nasihat dan semangat oleh Habib ‘Ali Al-Jufri.

Antara yang disentuh Habib di dalam ucapannya ialah adab-adab sebagai penuntut ilmu, kepentingan bertalaqqi dengan para masyaikh, dan kepentingan beramal dengan sunnah-sunnah Rasulillah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam.

Setelah selesai ucapan dari Habib ‘Ali, tibalah masa penyerahan sijil penyertaan kepada wakil-wakil Badan Kebajikan Anak Negeri dan Dewan Perwakilan Mahasiswa yang disempurnakan oleh masyaikh yang hadir.

Kemudian diteruskan pula dengan penyampaian kepada para masyaikh yang hadir ke majlis tang telah disempurnakan oleh Presiden PMRAM 2010 Saudara Shahrizan bin Mohd Hazime.

Akhir sekali, telah dijemput Sheikh Muhammad Ibrahim Abdul Ba’ith Al-Kittani untuk menyempurnakan majlis dengan bacaan doa oleh beliau. Majlis telah ditangguh pada jam 9.30 malam.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal