20 November 2010

Fahami Erti Tafaqquh Yang Sebenar - Timb. Presiden


KAHERAH, 19 Nov - Timbalan Presiden PMRAM, Saudara Zuhaili Saiman di dalam khutbahnya pada Hari Raya Eidil Adha mengajak kembali seluruh mahasiswa/wi Islam memahami secara betul akan kehendak tafaqquh yang digarapkan oleh Islam.

Hal ini berikutan masih lagi wujud segelintir pihak yang menyalah erti akan kehendak sebenar tafaqquh itu sendiri sehingga mendatangkan beberapa masalah.

Dalam khutbah beliau itu, beliau turut membidas kenyataan segelintir pihak yang hanya 'mewajibkan' pendidikan kuliah dan kitab turath semata-mata tanpa melibatkan diri dengan kerja-kerja Islam melalui medium persatuan yang sedia ada iaitu PMRAM.

"Mesti ingat bahawa konsep tafaqquh menekankan 2 eleman yang saling melengkapi iaitu memahami hukum di dalam Islam dan melaksanakan tuntutan dan hak sebagaimana yang diseru oleh Islam. Ramai yang tahu hukum itu dan hukum ini, tetapi tidak ramai yang bangkit melaksanakan tuntutan dan hak di dalam Islam," jelas beliau.

"Sebab itu kita lihat integriti mahasiswa Islam kini tercalar ekoran tidak memahami konsep tafaqquh yang sebenar. Mereka tahu mempertahankan hak dan maruah itu wajib, namun tidak bertindak," tambah beliau lagi.

Beliau turut mengingatkan semua bahawa di dalam Islam itu sendiri terdapat Maqasid Syariah yang menekankan konsep hak dan maruah yang dituntut untuk dipertahankan, iaitu agama, jiwa, akal, keturunan dan harta.

Disebabkan hilang penguasaan dan keberanian di dalam diri mahasiswa Islam, integriti semakin hilang. Justeru, menjadi satu tanggungjawab bersama dalam memastikan maruah yang kian tercalar itu dipulihkan kembali.

Di akhir khutbahnya, beliau menyeru semua hadirin agar memastikan sama-sama berperanan dalam memastikan pembawakan PMRAM dari konteks kebajikan, pendidikan dan agenda Islam amnya berjaya dilaksanakan bermula dari akar umbi sehingga ke peringkat atasan.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal