28 October 2010

11.40 am : Majlis Ditangguhkan, 586 Hadis Telah Dibaca

Sehingga setakat ini, Majlis Pembacaan Kutub Sittah telah menghabiskan 678 Hadis. Pagi tadi, 2 orang Syeikh telah membaca hadis, iaitu Syeikh Ridho dan Syeikh Jamal Farouq. Mereka berdua menamatkan bacaan tepat jam 10 pagi.

Majlis disambung terus dengan Syeikh Saad Jawish, yang memulakan bacaannya pada jam 10.04 pagi. Beliau memulakannya dengan membaca Sanad Awwaliah bagi Hadis Rahmah yang telah beliau dapatkan dari Syeikh Yasin Fadani.

11.40 pagi, Syeikh Saad Jawish menamatkan bacaannya sehingga akhir Kitab Muzara'ah. Beliau menangguhkannya dengan bacaan doa. Hadis terakhir yang dibaca ialah :

حدثنا موسى بن إسماعيل حدثنا إبراهيم بن سعد عن ابن شهاب عن الأعرج عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : يقولون إن أبا هريرة يكثر الحديث والله الموعد ويقولون ما للمهاجرين والأنصار لا يحدثون مثل أحاديثه ؟ وإن أخوتي من المهاجرين كان يشغلهم الصفق بالأسواق وإن إخوتي من الأنصار كان يشغلهم عمل أموالهم وكنت امرأ مسكينا ألزم رسول الله صلى الله عليه و سلم على ملء بطني فأحضر حين يغيبون وأعي حين ينسون وقال النبي صلى الله عليه و سلم يوما ( لن يبسط أحد منكم ثوبه حتى أقضي مقالتي هذه ثم يجمعه إلى صدره فينسى من مقالتي شيئا أبدا ) . فبسطت نمرة ليس علي ثوب غيرها حتى قضى النبي صلى الله عليه و سلم مقالته ثم جمعتها إلى صدري فوالذي بعثه بالحق ما نسيت من مقالته تلك إلى يومي هذا والله لولا آيتان في كتاب الله ما حدثتكم شيئا أبدا { إن الذين يكتمون ما أنزلنا من البينات - إلى قوله - الرحيم }

Majlis ditangguhkan bagi menunaikan Solat Zohor dan makan tengahari.

0 comments:

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal