28 October 2010

Tsunami Di Sumatera : "Bersabar Dengan Ujian Allah" - Presiden PMRAM

Sumber : PMRAM.org

KAHERAH 28 Oktober - Presiden PMRAM Saudara Shahrizan bin Mohd Hazime berharap agar semua keluarga mangsa letusan Gunung Merapi dan keluarga mangsa bencana tsunami yang berlaku dapat bersabar dengan ujian Allah SWT tersebut.

Katanya, sesungguhnya Allah SWT tidak akan menguji hamba-hambaNya dengan ujian yang tidak mampu dilalui oleh mereka.

Justeru, Islam mengajar umatnya untuk bersabar dan redha dengan segala takdir yang telah ditentukan olehNya.

"Allah SWT sengaja menguji keimanan hamba-hambaNya dengan bala bencana yang berlaku di sekeliling demi menilai sama ada mereka bertambah keimanan kepada Allah SWT ataupun berkurangan".

"Sebab itulah umat Islam diajar supaya bersabar dan redha dengan ujian Allah SWT agar keimanan dan ketaqwaan mereka bertambah". Ujar beliau ketika ditemui di Dewan Nadi Riadhi, Madinah Nasr, Kaherah Mesir selepas majlis perasmian Majlis Pembacaan Kutub Sittah Siri II.

PMRAM mengambil kesempatan ini merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa korban letusan Gunug Merapi yang berlaku di Yogyakarta, Indonesia. Ucapan yang sama juga dirakamkan kepada keluarga mangsa yang maut dan hilang dalam bencana tsunami di Kepulauan Mentawai, Sumatera Barat.

"Kami berdoa agar semua keluarga dan sahabat handai yang kehilangan anggota keluarga dan menerima kecederaan akibat bencana ini bersabar dan menerima takdir ini dengan penuh keimanan kepada Allah SWT" katanya.

Beliau menambah, PMRAM juga sentiasa mendoakan agar kesemua mangsa yang hilang akibat bencana ini ditemui semula dalam masa yang terdekat ini.

Dilaporkan bahawa terdapat bencana tersebut telah mengorbankan 58 orang manakala lebih 270 lagi hilang.

Naib Presiden III Ketua Lajnah Kebajikan dan Kemanusiaan, Saudara Mohd Farkhan B Md Zain ketika mengulas, musibah ini merupakan kedua terbesar selepas tsunami yang pernah berlaku pada 2004.

Pada tahun ini, tsunami yang melanda di Kepulauan Mentawai berlaku setelah gempa bumi yang terjadi dengan ukuran 7.7 skal ritcher berbanding 2004 dengan ukuran 9.2 skala ritcher.

Pihak PMRAM juga telah menghubungi Presiden PPMI Saudara Falah bagi berbincang mengenai sumbangan dan pertolongan yang boleh disalurkan kepada ahli keluarga mangsa disini.

Dalam panggilan telefon tersebut, Presiden PPMI mengucapkan sekalung penghargaan dan tahniah di atas keprihatinan PMRAM membantu keluarga mahasiswa Indonesia yang terlibat dalam musibah terbabit.

Terdekat satu pertemuan anjuran PPMI akan dibuat untuk pelancaran tabung kutipan dan sumbangan bagi ahli keluarga mangsa yang berada di Mesir.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal