25 October 2010

21 Oktober : Sejarah Hitam Buat HEWI PMRAM


pmram.org

Tarikh 21 Oktober 1993 merupakan sejarah hitam buat HEWI PMRAM dan seluruh mahasiswi pendokong PMRAM apabila, pejabat HEWI di ARMA terpaksa dikosongkan ekoran penafian hak yang dibuat atas alasan baik pulih ARMA.

Pengosongan Pejabat HEWI PMRAM di ARMA merupakan rentetan kesinambungan penafian ke atas PMRAM apabila diusir keluar dengan arahan yang dikeluarkan oleh Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah 1992, Encik Haji Ahmad Ismail melalui surat yang bertarikhkan 16 Mac 1992.

Dalam surat yang dikeluarkan kepada PMRAM tersebut mengarah pihak PMRAM mengosongkan pejabat PMRAM dalam tempoh 7 hari dari tarikh surat dikeluarkan (16 Mac 1992). Dan akhirnya apabila pihak PMRAM terus tetap tidak keluar daripada pejabat PMRAM, pintu pejabat PMRAM telah pun dipalang dan dikunci pada 28 April dan akhirnya PMRAM diusir keluar sekaligus menafikan hak PMRAM selama ini yang berada di ARMA.

Malah masih tidak cukup dengan pengosongan pejabat PMRAM, sekali lagi Pengarah Jabatan Penuntut Kaherah Mesir 1993, Encik Haji Ahmad Ismail mengeluarkan surat arahan kepada HEWI PMRAM untuk mengosongkan Pejabat HEWI PMRAM yang berada di tingkat 1 Asrama Puteri di ARMA sebelum jam 12 malam, 21 Oktober 1993.

Sejarah hitam demi sejarah hitam terus menyelubungi PMRAM di atas penafian hak keberadaan di ARMA. Bukti-bukti surat yang ditandatangani jelas menunjukkan bahawa ia dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab ekoran bantahan yang dilakukan oleh PMRAM ke atas persatuan baru yang ingin ditubuhkan iaitu PPMM (Persatuan Pelajar Malaysia Mesir).

Maka, hari ini kita lihat bagaimana srikandi-srikandi khususnya HEWI terpaksa berdikari dalam menguruskan pejabat yang terletak di kawasan Mahkamah, Hayyu Sabik yang menelan belanja kos sewa mencecah LE 1000 per bulan. Bahkan semenjak tahun 2000, berapa kali Markaz HEWI terpaksa berpindah tempat. Di mana pejabat HEWI yang dirampas pada 21 Oktober dahulu?

Mahasiswa/wi mesti sedar dan celik sejarah ke atas hak mereka. Kesusahan dan kepahitan mahasiswi-mahasiswi terdahulu bersama HEWI PMRAM jangan dilupakan. Tarikh 21 Oktober menjadi sejarah hitam buat mahasiswi sekalian. Teruskan berjuang bersama PMRAM dan HEWI PMRAM dalam mengembalikan hak yang telah dinafikan

1 comments:

ahmad hisyam on October 25, 2010 at 8:43 AM said...

Pekara Yang Sama Berlaku...

17 Tahun dahulu : http://pmram.org/index.php?option=com_content&view=article&id=1231:21-oktober-sejarah-hitam-buat-hewi-pmram&catid=5:lain-lain&Itemid=54

Dan sekarang...mereka pula : http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=977 || http://ezoegypt.blogspot.com/2010/10/lagi-kezaliman-keatas-ahli-kelab-umno.html

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal