14 May 2010

Isu BKAN Perak : Ada Juga Mulut Busuk Nak Perlekeh Persatuan


Isu di BKAN Perak sebenarnya tak hangat mana pun. Cuma ada saja mulut-mulut yang cuba hangatkan keadaan. Antara ayat-ayat yang dah gatal sangat nak buatkan kehangatan bertambah ialah..

"kenapa exco sengal sangat, nak periksa pun buat program.."

Atau lebih kurang sama maksudnya. Cuma, untuk pengetahuan umum, orang yang dok kata macam ni bukannya tahu asal usul cerita. Main sedap mulut saja kata itu dan ini kepada exco. Apa dosa mereka?

Program time periksa antaranya Solat Hifzi.. Pun tak pernah nampak batang idung. Mungkin dia solat di rumah.. Ceramah motivasi, lagi la tak mai.. Majlis Dialog semalam, kenapa persatuan melaksanakannya?

Malam tadi sudah terjawab. Majlis malam tadi adalah untuk menerangkan isu yang menjadi tanda tanya di kalangan ahli KPIPM. Ramai orang dok tanya, betul ke Muhaimin ini jadi pegawai? Kenapa tak dihebohkan kepada sahabat di Muhafazah? Dan macam-macam lagi persoalan.

Tiba-tiba orang yang jarang datang program inilah yang dok perlekeh persatuan dengan perkataan-perkataan yang tidak sesuai. Sedangkan kawan-kawan dari muhafazah sanggup turun. Kalau nak perlekeh persatuan, carilah saluran yang betul. Boleh tanya sendiri kepada Yang Dipertua kalau nakkan penjelasan.

Alhamdulillah, sedikit sebanyak penjelasan yang diberikan malam tadi, dapat menyelesaikan kekeliruan yang dihadapi oleh ahli sendiri. Orang yang tak datang, memang akan terus terkeliru, dan kemudian buat onar pula.

Nasihat saya, kepada semua ahli KPIPM, atau ahli PMRAM secara umumnya, sila dapatkan penjelasan terlebih dahulu kepada mereka yang berautoriti. Jangan terlalu gopoh untuk menghukum sesuatu. Dan kalau rasa nak tegur, gunakanlah saluran yang betul. Muhasabah bersama.

Alhamdulillah, di akhir majlis, BP angkat KPIPM, Ustaz Taufik diberikan ruang untuk menyampaikan amanat kepada semua ahli sempena peperiksaan. Semoga ia bermanfaat kepada semua. WaLlahua'lam.

p/s : Beberapa ayat telah ditukar untuk menjaga nama baik seseorang. Terima kasih, dan semoga dapat berubah..

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

4 comments:

Anak on May 16, 2010 at 7:05 PM said...

salam... merujuk kata2 ustaz:

"sila dapatkan penjelasan terlebih dahulu kepada mereka yang berautoriti. Jangan terlalu gopoh untuk menghukum sesuatu."

persoalannya: ustaz buat ke apa yg ustaz ckp tu? pernah ke ustaz check & tanya betul2 dkt org yg berautoriti di atas apa yg berlaku.. atau ustaz just dgr dari sebelah pihak ajee?

sebagai contoh:

isu pegawai perak tidak hadir program.. pernah ke ustaz ketuk rumah pegawai jumpa dan tanya dia sendiri betul ke dia TARIK DIRI (seperti yg ustaz katakan) atau dia MINTA TUNDA sbb program tu di buat dlm fatrah exam... ustaz pernah tanya ke tak? ada tak ustaz tanya pegawai perak tu sendiri? atau ustaz just dgr kata2 YDP jee? setahu saya.. pegawai dah MAKLUMkan kepada YDP sehari sblm majlis, yg dia mntk agar majlis diTUNDA ke tarikh lain yg lebih sesuai. bukan dia tarik diri sepertimana yg dikatakan ustaz. kan berbeza tu antara TARIK DIRI & TUNDA.. tak pasal2 jd fitnah dkt pulak.

nasihat saya:

buat dulu sesuatu perkara tu sblm nak melatah maki hamun dkt org lain.. umpamanya kalau ustaz mandi sungai, so jgn laa ustaz nak marah org lain mandi sungai.. harap ustaz faham apa yg ana nak sampaikan.. jgn sampai dikata BODOH baru nak faham.. ok?

Ibnu Ir Fadzil on May 16, 2010 at 7:51 PM said...

Salam,

Istilah "tarik diri" adalah yang paling lembut untuk menyatakan seseorang itu tidak dapat hadir. Atau dengan kata lain "menarik diri daripada menghadiri majlis".

Dan ayat yang penuh "menarik diri daripada hadir dan meminta supaya ditunda".

Di dalam artikel tersebut, saya hanya meluahkan "rasa hampa" disebabkan apa yang terjadi. Semoga ustaz dapat memahami.

WaLlahua'lam..

Anak on May 16, 2010 at 9:34 PM said...

salam,

merujuk kepada jawapan ustaz... boleh disimpulkan kepada dua kesimpulan.. kesimpulan pertama: saya rasa ustaz kurang cerdik dlm bahasa melayu.. dan kesimpulan yg kedua: ustaz sengaja nak memperbodoh2kan org lain.. wallahualam, saya tak tahu yg mana satu betul.. tp itu lah kesimpulan yg saya dapat ambil dari jawapan yg ustaz berikan..

bg saya ustaz masih tidak dpt nak membezakan di antara perkataan "TARIK DIRI" & "MINTA TUNDA"

ok! seterusnya ustaz ckp artikel di atas sbnrnya bertujuan utk ustaz meluahkan kekecewaan hati ustaz di atas apa yg berlaku.. yg ni bg saya lagi nmpak bodohnya.. sbb saya tak nampak atas sbb apa ustaz nak kecewa? kalau disebabkan ketidak hadiran pegawai.. mcm mana ustaz boleh kecewa sedangkan ustaz sendiri telah mengetahui yg pegawai tidak akan hadir..

contoh:

1.ustaz terjun dlm sungai.. lepas tu bila basah.. ustaz marah, ustaz kecewa.. kan bodoh benda tu.. kalau dah tahu taknak basah, buat apa terjun dlm sungai..

2. saya marah2 dan kecewa sbb pergi rumah ustaz tp ustaz tak ada dkt rumah, walhal dari awal saya dah tahu dah yg ustaz tak ada dkt rumah sbb ustaz pegi kaherah..

Kan ke bodoh namanya tu? Sama laa jugak dgn kes pegawai skrg ni.. yg ustaz semangat2 nak kecewa tu pasal apa? Pasal sengaja nak cari publisiti atau sengaja nak buat provokasi? Ataupun ustaz sengaja nak mntk supaya org simpati dgn ustaz?

mmm... bg saya, makin lama.. makin hilang HAIBAH ustaz.. wallahualam

mental on May 18, 2010 at 4:49 AM said...

tipu-tipu-tipu

Pegawai tipu kite!!! Dia kate dia g meeting di Muhandisin..Tapi kawan dia di Shubra bagi tau..dia di sana pada malam tu...huhuhhuhuh

Tanya la kawan2 shubra kalau tak caya.Kawan2 dia kadang2 terlepas cakap gak.

takut-takut-takut
Dia memang takut pun. Pegawai mesti berani dengan pelajar di sini, baru gentleman

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal