17 May 2010

Baru Datang 2 Minggu Lebih, Sudah Pandai Nak Ugut Tarik Zakat


Hmm.. Apa cerita? Muhaimin mula menunjukkan belang dengan mengugut ditarik zakat? Inilah amalan pegawai-pegawai BKAN sebelum ini, dan akhirnya mereka dihantar balik! Baru datang beberapa minggu, sudah pandai nak ugut ditarik zakat.

Status Muhaimin sebagai pegawai pun masih belum ada hitam putih.. Tetapi kenapa begitu tergesa-gesa nak ugut tarik zakat? Zakat tu milik hang ka? Catatan daripada blog Us Hairul berbunyi..

Lepas tu mulalah Muhaimin ini yang sedang mendapatkan hitam putih secara rasmi sebagai pegawai ugut kawan-kawan Perak bahawa mereka akan disekat zakat.

Ermm.. Saya mengakui, sejak duduk di Iskandariah ini, terdapat beberapa maklumat yang terlepas pandang tentang tanahair sendiri. Cuma, apa yang disangka, memang Muhaimin ni datang nak buat "transformasi", tetapi apakah transformasi yang dicanangkan itu sehinggakan mengugut ditarik zakat?

Dengar cerita, rumah pegawai jadi port hisap rokok? Betulkah? Jangan sangka tiada saksi dan bukti. Sudah banyak penghuni Rumah Perak mengadu.. Saya tak nampak Muhaimin yang hisap rokok, mungkin kengkawan dia yang lain.

Tapi, agak memalukan apabila "Rumah Pegawai" jadi tempat hisap rokok. Isu rokok dari rumah Perak, sampai ke Iskandariah.. Apa cerita? Nak kata tak tabayun, dah jenuh..

Kita kembali ke tajuk asal, tentang ugutan tarik zakat. Satu soalan cepuemas, zakat ni milik siapa? Muhaimin hafal al Quran kan? Tahu tak dalil "mereka yang berhak dapat zakat?".. Kenapa hak ini anda ingin pertikaikan?

Wahai sahabatku, tiada siapa yang akan redho "ugutan tarik zakat" ini. Tanyalah mana-mana mahasiswa yang ngaji agama, pasti mereka akan mengeji ugutan tarik zakat. Siapa yang ajar enta mengugut orang ni? Sebelum ni sembang baik je.. Kenapa la ni nampak lain macam? Siapa yang ajar enta semua perangai ini?

Soalan lagi, wahai mahasiswa, adakah anda suka dengan ugutan ini? Pastinya tidak!.. Tetapi "beberapa orang" suka dengan ugutan ini. ... Kata mereka.. "Padan muka, lepas ni tahulah korang .. sapa yang kena tarik zakat.." Inikah yang dikatakan sebagai "pengampu"? Fikirlah sendiri..

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

8 comments:

محمد حكيمى بن عبد المطلب on May 17, 2010 at 5:58 PM said...

Sapa yg nak jadi samseng sgt tuu?

http://menjejakharapan.blogspot.com/

aCiK iMaH on May 17, 2010 at 6:39 PM said...

masa saya first time dtg sini 2007,pun kena ugut gak kena tarik zakat...sape yg x join kursus kat obour(utk pelajar selangor,waktu tu pegawainya en.deris),zakat kena tarik...nak xnak kena g..sebab masa tu baru lg..xtau ape2...siap suruh isi borang umno lg..huhu...smpai skrg menyesal x sudah................huh!

ahmad hisyam on May 17, 2010 at 7:28 PM said...

Mereka ni melihat dunia spt mrka yg punya. Semua benda dieorg blh bt. Aku peduli apa! Pelik2.

AWOLscholar on May 18, 2010 at 2:57 AM said...

garang gak cik muhaimin ye...salam satu Malaysia..

suara perak on May 18, 2010 at 4:13 AM said...

pelik la lagak si muhaimin nih..sombong ar,macam la dunia ni dia yg pny??ingat la,allah maha melihat..allah bg manusia mata tuk buat segala kebaikan..tolong la ahli perak,buka mata,jangan jadi buta sebab duit..ujian allah yg pertama je korg da kalah..ingat pada persatuan kita,marilah kita bersatu menentang muhaimin laknatullah!!!!!

mental on May 18, 2010 at 4:35 AM said...

Pasal zakat ni bw ke Sultan la..senang

mental on May 18, 2010 at 4:52 AM said...

Pasal muhaimin ni...aku pelik sgt.

Hangpa pi tgk negeri lain. semua pegawai baguih dok ada. Ni mai2 huru hara semua. Nak tau lagi pi tanya KBMK. depa bg tau mmg dia tak da autoriti lg. Tapi budak yg nak ampu ni memang x reti bahasa.bedai ja..sapa mai kira ok...

Abu Iman on May 18, 2010 at 11:47 AM said...

lepas ni korang dah tak payah nak hormat kat muhaimin tu lagi. suka hati umi abi dia je nak tarik zakat org. drpd tarik zakat budak yang joim pmram baik tarik zakat budak samseng ngan yang isap rokok tu. bdk join pmram guna duit zakat utk wat program dakwah. budak isap rokok guna duit zakat utk beli rokok. saya pesan kat kengkawan yang lebih senior drpd muhaimin al-tarik zakat tu xpayah nak ber"encik" atau ber"ustaz" ngan dia korg panggil je muhaimin atau ber"ana" nta je ngan dia. aku dah hangin satu badan dengar salah laku pegawai macam muhaimin tu.

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal