17 May 2010

Angin Samseng Dari Bumi Perak Di Mesir - Us Hairul


sumber : Us Hairul Nizam (link)

Semua sedia maklum, kerajaan UMNO yang merampas kerajaan Perak daripda pakatan rakyat adalah kerajaan ala lanun. Memerintah tetapi takut untuk menghadapi kenyataan dan rakyat. Gaya mereka gaya lanun, tarik jubah speaker, tangkap orang dan macam-macam lagi. Itulah kerajaan Lanun Baru Perak yang takut untuk menyerahkan mandat pemerintahan sekali lagi kepada rakyat Perak. Takut untuk membiarkan Dun Perak dibubar dan diserahkan sepenuhnya kepada rakyat dalam menentukan siapakah pilihan mereka. Samseng.

Siapa sangka, angin samseng itu rupanya singgah sebentar di rumah Perak di Mesir. Sebelum ini anak-anak Perak tenang di wisma penempatan mereka tanpa ada pegawai rumah negeri yang mentadbir. Baru-baru ini pegawai untuk rumah Perak akhirnya datang.

Saya bukanlah anti pegawai. Cuma selalunya para pelajar akan sedikit tegang apabila beberapa pegawai anak negeri sebelum ini akan memberikan tekanan, ancaman dan ugutan potong zakat kepada persatuan dan ahli.

Malam Jumaat lepas (13 Mei 2010) selepas sahaja pulang dari pengajian di Masjid al-Azhar al-Sharif, saya singgah sebentar ke Rumah Perak untuk menjemput isteri yang menghadiri majlis dialog yang menampilkan pegawai baru dan Yang Dipertua Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM). Walau bagaimanapun, pegawai berumur 24 tahun ini tidak dapat hadir atas sebab-sebab tertentu. Sedang saya dan kawan-kawan menjamu selera selepas majlis tamat, kami dikejutkan dengan kedatangan pegawai baru ini yang datang dalam keadaan marah dan terus meminta seorang pelajar Perak yang ada di situ untuk terus bertemu dengan dia dalam bilik pegawai. Semua terkejut. Datang dalam gaya marah-marah. Rupa-rupanya ada kawan-kawan yang tak ada kerja telah menghantar laporan penuh secara segera kepada pegawai berkenaan secara sukarela. Terima kasih buat budak-budak tak ada kerja itu.

Dari malam itu bermulalah gaya lanun dan gangster di Rumah Perak. Malam itu juga sekitar jam dua pagi, pintu rumah YDP KPIPM diketuk bertalu-talu oleh pegawai dan dua rakannya dalam keadaan lagaknya seperti gangster. Alamak. Macam style duduk asrama masa time sekolah menengah dulu la. Style panggil orang tengah-tengah malam.

Apa ini! Mau jadi gangster ker? Rumah Perak diserang gangster ker? Dengarnya dah ada dah budak Perak yang membelasah pelajar Buuth dalam asrama. Waw. Menarik. Nak buat cara budak tak matang. Nak belasah-belasah orang pula. Saya rasa pegawai kena ambil tindakan dengan gangster kampong dusun ini. Mana boleh biar ada orang belasah dan pukul orang lain. Ini bukan budaya budak-budak Mesir. Budak budaya pelajar agama! AMBIL TINDAKAN!!!! Saya cadang YDP laporkan kes pukul ini kepada ibu bapa pelajar yang dipukul. Hampeh. Ingat dia seorang sahaja yang ada penumbuk.

Lepas tu mulalah Muhaimin ini yang sedang mendapatkan hitam putih secara rasmi sebagai pegawai ugut kawan-kawan Perak bahawa mereka akan disekat zakat.

Ugut sekat Zakat? Saya memang pantang bila ada orang yang main-main dalam masalah Zakat. Dulu saya dan kawan-kawan Selangor pernah menerima ancaman bodoh macam ni. “Kalau awak tak nak ikut saya, awak akan kena potong zakat”. Inilah slogan yang pernah dimainkan oleh pihak penguasa dulu time UMNO memerintah Selangor. Ada pelajar Selangor yang dipotong zakatnya hanya semata-mata ikut PMRAM. Ingat zakat tu mak bapak dia punya yang sampai boleh main-main nak sekat zakat kawan-kawan pelajar?!!

Paling saya kesal, ada juga dua tiga ketul budak-budak Perak yang seakan suka bila ada kawan-kawan yang lain diugut dipotong zakat. Ada yang tulis dalam status YM masing-masing yang menggambarkan kegembiraan mereka bila ada yang kena dipotong zakat. “Kita tengok lepas ini siapa yang kena potong zakat” dan macam-macam lagi status hampeh yang dibuat. Ada juga spesis manusia yang bergembira apabila ada kawan-kawan diancam dengan ugutan seperti ini!!

Saya seru pada kawan-kawan Perak untuk bersabar dengan tekanan di musim peperiksaan ini. Kepada YDP sendiri, saya harap anda tabah melayan tekanan tidak matang ini. Teruskan study dan kawal emosi. Kalau ada orang yang nak minta suruh jumpa jam itu jam ini, sebut sikit: “Saya nak periksa”.

Semua kena sedar, zakat milik Allah. Jangan khianati hak Allah. Kepada yang suka sangat nak ugut orang dengan potong zakat; “Kalau zakat mak bapak korang punya, tak kesahlah. Tapi kalau zakat itu milik Allah, agak-agak kalau nak kena sumpah dan doa orang yang dizalimi oleh anda dan nak try rasa hidup dimurkai Allah, silakan.”

Perangai ugut zakat ni memang perangai budak UMNO. Hampeh

0 comments:

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal