06 May 2010

Motivasi : Pesanan Buat Mahasiswa Mesir


kiriman : Ustaz Rezza Khanafiah (link)

Di kesempatan ini, saya cuba ingin berkongsi sesuatu bersama teman-teman di luar sana, ianya suatu yang biasa namun bisa melahirkan satu semangat luar biasa dicelah-celah masalah yang tertimpa kepada teman-teman kita di bumi barakah ini. Kita harus bangkit dari lamunan, jangan alpa di atas sikap diri sendiri, senang kita bukan nikmat bahkan mungkin satu musibah seperti belati membunuh secara tiba-tiba. Ramai yang sangka, kesusahan itu menyulitkan.. benar, namun terlebih bahaya bila mana seseorang hamba itu berada di dalam kesenangan, kerana tanpa ikhlas dan syukur kesenangan tersebut tersalut padanya ujian dahsyat.

PENAT... kita semua penat. Bila penat, sudah pasti tuntutan kerja lebih luas berbanding masa diperuntukkan. Kita berusaha lebih gigih, lebih tekun untuk langsaikan semua tuntutan tadi dengan penuh dedikasi, modus operandi pula ialah ikhlas, lillahi Taala, tidak harapkan balasan, dan buat rasa tanggungjawab. Jauh lebih redha daripada golongan kedua, rajin tapi kurang ikhlas, kerja dibuat bagaikan melepas batuk di tangga, serasa dipaksa, kalau bukan kerana upah, sudah pasti pahat tidak bisa bergerak.

Muthu Ravi, seorang petani di sebuah ladang estate. Beliau telah lama mengusaha ladang getah, dari pokok kecil hinggalah matang, semua itu adalah hasil usaha, jerih perih, dan tekun yang tidak pernah kenal erti malas, jenuh, dan paksa. Peluh yang meleleh keluar dari liang-liang kulit, dirembes penuh teruja, cahaya matahari sentiasa membumbung kepala, menagih kudrat. Sudah lebih 20 tahun beliau menabur keringat di atas pemurnian mulia ini, dia sentiasa yakin rezeki baik itu datang daripada Pemilik Rezeki.

Ahmad juga seorang petani, hidup berjiran dengan Muthu Ravi di perumahan kos rendah khas buat para peladang estate. Ahmad juga melaksanakan kerja seperti jiran baiknya itu, berpagi-pagian lagi ke ladang getah. Selepas tahun, demi tahun minat Ahmad pada pertanian makin pudar, hasil pendapatan tidak begitu baik. Mutu kerjanya makin hari, makin malap, ditambah lagi keperluan di pasaran sudah susut, harga getah jatuh mendadak. Tiada lagi sebunjut ikhlas tergalas di bahu, tinggal lagi rasa satu bebanan.

Maka terputuslah harap si Ahmad pada rahmat Allah.

Saya percaya, ramai juga teman di luar sana, adakala sering diserang perasaan, mehnah seperti ini, tapi tidak tahu apa perlu dibuat, dilakukan tatkala tiada lagi sebuah harapan tersisih, lupa pula kepada Tuhan Pemberi Harapan.

JUJUR, IKHLAS

Dunia adalah tempat berusaha mengenal dan mencari keredhaan-Nya, dan segala Qadha’ dan Qadar telah ditentukan melalui Sunnah-Nya, iaitu cara kerja kita, tadbir kita sebelum datangnya takdir. Akhirat pula adalah tempat kita diberikan ganjaran, keputusan dan balasan, atas segala usaha yang kita lakukan.

Apa, kenapa dan bagaimana, yang akan menjadikan kita mencapai klimak kenikmatan di akhirat nan abadi, bukanlah isu utama yang perlu dibincangkan siapa salah dan siapa benar, kerana Sunnah-Nya, bergantung pada cara kerja kita, kelak akan memungkinkan apa sahaja yang dipinta.

Muthu Ravi seorang manusia biasa, Ahmad juga begitu. Membedakan mereka bukan kerana si Muthu Ravi rajin ke kuil, atau si Ahmad malas ke masjid, tapi ikhlas. Usaha, tekun belum tentu lagi seseorang itu ikhlas. Petanda ikhlas tidak terkesan sama dengan suasana, waima keadaan selalu meleset daripada sebuah pengharapan dipinta, tapi ikhlas mengatasi segala-galanya. Tiada rasa cepat mengeluh, jauh sekali mengalah.

Keperibadian Muthu Ravi, dan sifat ikhlas bagaikan sudah mendarah-daging. Ibarat dua insan sedang bercinta, kelautan api diredah bersama, iaitu membawa makna luaran tidak penting apa yang mereka berdua lakukan, yang penting nikmat bersama. Seorang muslim perlu berbangga, kerana dia mempunyai satu Tuhan untuk disembah, tiada dua, mahupun tiga. Kebergantungan kepada Allah Taala itu selepas usaha, tekun adalah tanda ikhlas kita. Paling penting ialah kebersamaan kita dengan Pencipta, sebagaimana ibarat dua insan bercinta tadi, dan perlu diingat tiada kenikmatan di dunia setanding yang di SANA.

Benar, ikhlas...

Akhirat itu dimensinya sangat berbeza dengan kehidupan di dunia. Seolah-olah di akhirat nanti kita membawa keinginan, pemikiran, kemahuan dan nafsu yang sama. Justeru apa yang menimbulkan perbalahan di dunia, mahu diheret juga ke akhirat. Kita lupa pula bahawa Allah itu Tuhan dan kita adalah hamba.

Hamba yang banyak karenah dan sangat berkira.

Sebab itu asas agama ialah mengajak manusia menjadi hamba. Bukan hamba pada sifat luaran, material tapi hamba kepada Allah, hamba Tuhan.

BERSANGKA BAIK

Manusia matang bukan kerana berubah pada aspek luaran, berubah itu hanya sebagai petanda kita sudah tidak lagi budak, tidak lagi kecil, namun kita harus ingat gelaran ‘budak hinggusan’ tetap sahaja sebati andai kita tidak pernah matang akal, matang tindakan. Ujian pula adalah satu cara mematangkan cara kita bertindak, mahupun berfikir.

Ramai manusia, lebih-lebih lagi di kalangan orang muslim selalu bersangka buruk dengan takdir tertimpa ke atas dirinya, keluarga. Ujian sebenarnya adalah habuan kalian bila berhadapan pelbagai karenah dunia, ibarat cermin sisi melihat jauh ke belakang tapi matlamat kita memancu laju ke hadapan. Ujian itu adalah medan kita melihat, menilai.

Manusia alpa di persinggahan sementara ini, mereka akan terus hanyut dibawa arus membadai. Ibarat juga, seorang pemandu di kenderaan off-road yang tidak dapat melihat sekeliling, apabila tanah penuh menyeliputi cermin, dia seronok memandu ke sini sana. Melainkan dia mempunyai wiper yang berkesan membersihkan cermin bagi melihat arah pancuannya. Malangnya pembersih roh tidak semudah analogi membersih cermin kereta tadi.

Kalau kita jadi seperti Muthu Ravi, serasa memang ada kesulitan, sukar untuk diungkapkan dan dibicarakan kepada mereka yang tidak merasa. tapi atas hikmah tarbiyyah yang dilalui, atas kekebalan hati untuk terima kehendak-Nya dengan redha merupakan satu mujahadah yang menghasilkan pahala, maka hati kita tetap terpujuk, dan tidak akan terpukul sama.

Wahai teman...

Sejauh mana hati kita lunak dengan pujian manusia, atau asyik dengan ujian ketabahan dan kekebalan hati yang Allah Taala beri, kita yakin ada lagi perkara lebih besar yang bakal berlaku dalam hidup ini. Jadi apa sahaja perkara ‘kecil’ yang berlaku, tidak akan memberi kesan yang serius dalam hidup kita, kerana matlamat kita adalah akhirat.

Allah Taala berfirman;

Bermaksud: “Oleh itu (tetapkanlah akan kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertakan kemudahan. Sesungguhnya (sekali lagi ditegaskan) bahawa tiap-tiap kesukaran itu disertakan kemudahan” ash-Sharh (94:5-6)

Jadilah hamba kepada satu Tuhan untuk dipersembahkan keikhlasan beribadat, melakukan kebajikan, bukan kerana untuk membahagiakan ‘tuhan-tuhan’ kecil semata-mata kerana habuan dunia.

Kita akan tewas selama-lamanya sebelum sempat berjuang.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal