10 May 2010

Mahasiswa Perlu Tahu Bezakan Antara Hitam Dan Putih


Musim peperiksaan semakin tiba. Namun, isu hak mahasiswa yang semakin dinafikan cuba "disejukkan" oleh peperiksaan yang semakin hampir ini. Di hujung sana, suara mahasiswa Tahun 1 Qiraat masih lagi belum berputus asa untuk memperjuangkan hak mereka, dan hak kita.

Sampai bilakah akan jadi begini? Saya masih lagi merasa tidak selesa dengan segelintir manusia yang masih lagi tidak merasakan kebersamaan dalam menyelesaikan perkara ini. Antara tutur kata mereka

"Buat apa sibuk-sibuk, yang tu masalah qiraat, hang bukan qiraat pun..."

"Enta susahkan diri sendiri nak tulis itu ini.. Padahal takda kaitan pun dengan enta.."

Dan bermacam-macam lagi. Bahkan ada pula yang mengutuk, dengan mengatakan bahawa saya ni hanya tahu fitnah sahaja.. Entahlah. Apabila saya bertanya kepadanya, "Dalam artikel mana yang ana fitnah tu?" sampai sekarang saya masih lagi menanti janjinya untuk menyatakan yang mana satu fitnah di dalam penulisan saya.

Bertambah rungsing apabila diri ini begitu selesa menghadapi peperiksaan, sedangkan di luar sana beberapa orang masih lagi gagal menduduki peperiksaan. Adik-adik yang berada di bawah agen, masih ramai lagi yang belum naik nama..

Qiraat pun belum naik nama walaupun mereka memang berkelayakan untuk menyambungkan pengajian di sini. Kenapa sampai begitu sekali? Pelik apabila orang yang cuba menuntut hak mereka inilah yang dikatakan pencetus huru-hara, buat fitnah dan sebagainya.

Manakala orang yang merampas hak orang lain, dibiarkan sahaja. Inikah yang dinamakan kebenaran? Saya bertambah pelik apabila masih lagi wujud golongan yang hendak membela Khairi walaupun dengan jelas dia telah menafikan hak mahasiswa. Kenapa?

Mahasiswa sudah tidak tahu membezakan mana baik dan mana buruk? Mahasiswa sudah tidak tahu membezakan antara hitam dan putih? Kesal..

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

1 comments:

رضوان on May 10, 2010 at 11:30 AM said...

Terima Kasih ustaz Mujahid kerana banyak membantu kami student qiraat..moga Allah membalas jasa ustaz..

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal