30 June 2010

Video Dewan Rakyat Membangkitkan Isu Qiraat, STAM dan Sukan 1 Malaysia

Sila lihat video ini pada minit ke 5.00.. Beberapa isu Mesir dibangkitkan.. Antaranya ialah isu Qiraat, isu kelulusan sijil STAM, isu Sukan 1 Malaysia.. dan lain-lain. Sebarkan satu dunia! Inilah masalah JPMK yang harus diperbetulkan. Datang Mesir takkan nak makan gaji buta sahaja.

Baca seterusnya

Beberapa Persatuan Bersiap Sedia Untuk Merebut Mahasiswa Baru?

Tidak lama lagi, mahasiswa baru akan tiba di bumi Mesir. Heboh cerita tentang kewujudan beberapa “pertubuhan” yang dikenali, akan bertindak merebut mahasiswa baru. Lebih dari satu pertubuhan tersebut.

Selama ini, Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) telah diberi mandat oleh kerajaan negeri masing-masing untuk menguruskan mahasiswa baru. Tetapi ada juga usaha-usaha untuk menyusahkan BKAN..

- ibnuirfadzil.blogspot.com
Baca seterusnya

Duit Sukan 1 Malaysia, Apa Cerita? Takkan Nak Lesap Juga?

Sepertimana yang telah saya post kan sebelum ini, Sukan 1 Malaysia telah dimaklumkan terbatal atau tertangguh. Maka, saya tertanya-tanya dari sudut duit sebanyak LE setengah juta yang telah diperuntukkan untuk program ini.

Saya juga menimbulkan pertanyaan tentang duit LE 10 yang dibayar oleh setiap peserta. Ke manakah kewangan ini akan disalurkan? Adakah dipulangkan semula? Atau di”bawa” untuk program akan datang?

LE Setengah Juta pula bagaimana? Adakah akan dibawa ke program akan datang? Atau ia dikikis? Ada juga angin-angin sepoi bahasa yang mengatakan bahawa JPMK telah mengeluarkan LE 30 000 khas untuk program ini. Betulkah?

Kalau betul, ke manakah duit ini digunakan? Semoga pertanyaan-pertanyaan ini boleh dijelaskan.

- ibnuirfadzil.blogspot.com
Baca seterusnya

Diskusi Kitab Cebisan Hati Manusia Di Tanta

Petang tadi, selesai diskusi buku Cebisan Hati Manusia, bermula jam 2.44 petang sehingga jam 6.32 petang, di Tanta. Berhenti solat pada jam 4.20 petang, sehingga jam 5.08 petang.

Sedikit perkongsian untuk para sahabat, buku Cebisan Hati Manusia ini, adalah karya pertama saya yang diterbitkan. Saya agak terkejut apabila mendapati bahawa penulisan ini hanya memakan masa seminggu sahaja.

Setelah seminggu menulis.. saya tertanya kepada diri sendiri.. eh.. dah siap dah.? Dan sepanjang penulisan ini, saya merasa agak mudah untuk mendapat pelbagai rujukan. Alhamdulillah.

Insya Allah, karya kedua dan ketiga akan menyusul.

Karya kedua, buku Akidah, Kefahaman dan Pemikiran, yang sudah diedarkan di sebahagian BKAN dan DPM. Manakalah karya ketiga ialah Kacamata Melayu, yang sedang dicetak. Insya Allah beberapa hari lagi akan terbit di pasaran. Doakan.

- ibnuirfadzil.blogspot.com
Baca seterusnya

Dengar Kata, Ada Orang Sedang Tempat Mercedes


Beberapa hari lalu, sampai di telinga ini, menceritakan bahawa ada seseorang yang baru sampai Mesir tidak sampai setahun, sudah pun menempah Mercedes sebijik. Wah.. Tak hairanlah ada seorang lagi yang sedang menunggu BMW 5 Series.

Huhu.. banyak duit ye. Ada juga yang sedang memodify kereta mercedes miliknya.. Wah.. orang-orang kaya baru. Apabila saya melihat mahasiswa kita, pergi ke kuliah naik bas dengan tambang 50 sen.

Dalam masa yang sama, tekanan hidup disebabkan melambungnya sewa rumah. Harga kitab yang mahal. Mungkin inilah yang mendidik mahasiswa kita. Saya tidak suka mahasiswa kita dididik dengan kemewahan, kerana kemewahan inilah yang memusnahkan kita.

Semoga kereta-kereta yang dalam proses tersebut, diperolehi daripada hasil yang halal. Kalau tak halal, saya doakan agar ia rosak dalam tempoh 2 bulan ia digunakan, dan membawa kerugian kepada empunya kereta tersebut.

- ibnuirfadzil.blogspot.com
Baca seterusnya

29 June 2010

Kenapa Perlu Tiru Barat?

Habis la duit kalau macam ni!!


Hari ini, mata saya agak rasa tak best apabila melihat beberapa orang muda berbangsa Mesir sedang berjalan dengan menggayakan fesyen barat. Sebelum ini, apabila melihat televisyen, sering disebutkan perkataan “Amerika” sebagai tanda kebanggaan. Contohnya,

“Ayah saya adalah business man di Amerika”

Ayat ini banyak diulang-ulang di dalam siaran televisyen Mesir.

Apabila saya berjalan-jalan di kedai-kedai, dan institusi pembelajaran, saya dapati terdapat unsur-unsur seperti ini, antaranya Sekolah Rendah Jerman, Kedai Baju Fesyen Itali, Hospital Jerman, Pusat Perabot Amerika... dan banyak lagi.

Kenapa ya, saya melihat bangsa Mesir begitu suka menggunakan perkataan-perkataan “negara barat”? Apa nak dihairankan, di Malaysia juga lebih kurang. Kenapa kita perlu melihat barat sebagai contoh?

Entah.. Apabila melihat siaran televisyen Malaysia melalui internet, saya akan dapati perkara yang sama. Style-style yang ditonjolkan oleh pengacara televisyen, kadangkala terlalu ketinggalan.

Rambut sengaja “diserabaikan”.. Tidak disikat.. seluar berkedut.. baju keluar sebelah.. Kenapa selekeh ini yang ditonjolkan? Kenapa style ini yang dipublisitikan? Entahlah.. Mungkin anda boleh berfikir sejenak.

- ibnuirfadzil.blogspot.com
Baca seterusnya

Sehari Tak Tengok Internet, Seperti Ketinggalan..


Inilah salah satu ungkapan, yang ada kalanya boleh pakai, dan adakalanya tak boleh pakai. Sebelum ini, dunia media dikuasai oleh televisyen, tetapi pada hari ini, televisyen “sepatutnya” diletak tepi, kerana media televisyen hampir semuanya tak boleh pakai.

Apa yang bagus di dalam televisyen, diselit-selit sahaja seperti janggut udang di dalam mee. Hanya sekadar selingan. Tetapi isi kandungnya, lebih banyak membawa kepada “merapu” dan tidak bermanfaat.

Hari ini, orang tengok Piala Dunia menggunakan televisyen. Tetapi anda jangan lupa, komputer dan internet lebih banyak digunakan untuk melihat perkembangan Piala Dunia. Hari ini internet sudah boleh dilayari dengan menggunakan handphone. Begitu mudah. Internet ada di mana-mana.

Televisyen pula, nak dapat siaran kengkadang je. Cuma, apa yang ingin disampaikan di sini ialah, dunia internet ini penuh dengan kebaikan dan keburukan. Apabila ia digunakan ke arah keburukan, maka penggunaan tersebut telah disalagunakan.

Internet mungkin boleh jadi racun, dan mungkin boleh jadi ubat. Maka, anda perlu menjadikannya ubat.

- ibnuirfadzil.blogspot.com
Baca seterusnya

Dick Cheney Antara Watak Utama Kejadian 11 September


Di dalam web Era Muslim bertarikh 29 Jun 2010, mendedahkan bahawa antara "watak" yang terlibat dalam kes 11 September 2001 ialah Dick Cheney, ketika sedang mewakili Presiden AS.

Antara yang disebutkan dalam berita tersebut :

Dalam pertanyaan mereka tersebut, dinyatakan bahwa Wakil Presiden AS pada saat itu, Dick Cheney adalah salah satu dalang dalam serangan tersebut. Komunitas ini dalam statemennya lebih lanjut memepersoalkan kinerja Komite Pencari Fakta Serangan 11 September seraya mendesak komite tersebut untuk menjawab serangkaian pertanyaan keluarga para korban yang sampai saat ini masih belum terjawab.


Selain itu, berita ini juga menyebut :

Teori yang dipaparkan oleh pemerintah AS terkait peristiwa serangan teror 11 September 2001 sampai saat ini telah ditolak oleh lebih dari 120 perwira tinggi militer, intel, polisi dan pejabat pemerintahan di AS sendiri, juga oleh lebih dari 500 arsitek, lebih dari 100 pilot dan pakar kedirgantaraan serta lebih dari 200 dosen di AS.

Hasilnya, kita jelas mendapati bahawa peristiwa pelanggaran WTC ini bukanlah salah satu "jihad" Islam sepertimana yang didakwa oleh mereka sendiri untuk mencetuskan kebencian terhadap umat Islam.

Peristiwa tragis penyerangan gedung WTC pada 11 September 2001 lalu telah menimbulkan pro-kontra dikalangan umat Islam sendiri, sebagian besar mengecam dan menolak aksi tersebut dianggap sebagai bagian dari Jihad dan menyatakan bahwa peristiwa itu merupakan "by design" Yahudi alias ada konspirasi yang menyelimutinya, namun tidak sedikit kalangan pro Jihad menganggap peristiwa itu sebagai keberhasilan para 'mujahidin' melaksanakan misi sucinya menyerang jantung Amerika dan simbol kesombongan Amerika.

sumber
Baca seterusnya

4 Penguatkuasa Imigresen Dicekup Di Pusat Urut Ketika Solat Jumaat!


PUTRAJAYA: Ketika umat Islam khusyuk menunaikan solat Jumaat, empat anggota penguat kuasa Jabatan Imigresen termasuk seorang pegawai dicekup ketika berada dalam sebuah pusat urut dipenuhi ‘cewek’ Indonesia yang dipercayai turut menawarkan khidmat urut batin dan seks.

Ketika dicekup pada jam 2.15 petang Jumaat lalu, keempat-empat penguat kuasa yang berusia 25 hingga 30 tahun itu memberi alasan memantau pendatang asing tanpa izin di premis berkenaan kira-kira 100 meter dari sebuah masjid di pusat bandar Klang.

Penolong Pengarah Bahagian Perancangan dan Strategik, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Shahrom Maarop berkata, pihaknya meragui alasan itu kerana ketika ditahan, mereka dalam keadaan sedang ‘menanti sesuatu’ di ruang tamu premis berkenaan.

“Penguat kuasa terbabit ditahan dan diambil keterangan selepas pihak Jais curiga dengan kehadiran mereka di premis maksiat itu ketika umat Islam sedang mendirikan solat Jumaat dan premis itu pula hanya kira-kira 100 meter dari masjid,” katanya.

Beliau berkata, serbuan dilakukan selepas orang awam melaporkan premis itu dipercayai menjadi tempat umat Islam melakukan kegiatan maksiat dan melampiaskan nafsu serakah terutama pada waktu solat Jumaat.

“Kita percaya mereka (penguat kuasa Jabatan Imigresen yang ditahan) menganggap anggota penguat kuasa Jais tidak melakukan serbuan untuk tempoh dua jam umat Islam mendirikan solat Jumaat.

“Namun, mereka silap kerana sepanjang waktu solat Jumaat penguat kuasa wanita Jais mengambil alih tugas memantau kegiatan premis terbabit sebelum penguat kuasa lelaki melakukan serbuan sejurus selesai solat Jumaat,” katanya.

Shahrom berkata, pihaknya tidak menerima alasan mereka memantau pendatang asing tanpa izin warga Indonesia di premis urut berkenaan memandangkan pemantauan itu dilakukan ketika umat Islam mendirikan solat Jumaat.

“Walaupun ketika serbuan mereka ada di ruang menunggu, apa yang sahih mereka tidak mendirikan solat Jumaat walaupun masjid hanya kira-kira 100 meter dari premis maksiat itu.

“Kami tidak tahu sama ada empat lelaki itu sudah diberikan ‘khidmat’ oleh tukang urut warga Indonesia di premis urut itu atau sebaliknya,” katanya.

Shahrom berkata, keempat-empat penguat kuasa Jabatan Imigresen terbabit turut diminta hadir di ibu pejabat Jais di Shah Alam, semalam untuk diambil keterangan dan diberikan kaunseling.

Dalam serbuan sama, Shahrom berkata, pihaknya menahan seorang tukang urut wanita warga Indonesia yang sedang memberikan khidmat urut ‘ghairah’ tanpa pakaian kepada seorang pelanggan bukan Islam yang juga tidak berpakaian.

Beliau berkata, lapan lagi rakan cewek itu yang dipercayai tukang urut di premis sama juga diambil keterangan sebelum diberi kaunseling berkaitan kerja maksiat dilakukan itu.

“Siasatan mendapati, premis itu dilengkapi bilik khas untuk pelanggan diberikan khidmat urut ghairah selain beberapa lorong bagi memudahkan mereka melarikan diri jika diserbu pihak berkuasa.

“Kami percaya tukang urut wanita yang berbogel itu tidak mendapat maklumat daripada rakan lain menyebabkan dia tidak sempat melarikan diri ketika serbuan dilakukan,” katanya.

Shahrom berkata, warga Indonesia terbabit ditahan mengikut Seksyen 29 (1)(a)(b), Enakmen Jenayah Syariah Selangor kerana melakukan maksiat.

Menurutnya, Jais mengingatkan umat Islam di negeri itu supaya tidak menggunakan tempoh dua jam ketika umat Islam mendirikan solat Jumaat untuk melakukan maksiat dan kerja terkutuk kerana penguat kuasa Jais tetap melakukan pemantuan di premis yang dikenal pasti.

“Kami meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kegiatan maksiat supaya memberikan maklumat lengkap bagi membolehkan serbuan dilakukan,” katanya.

Baca seterusnya

Doktor Paling Muda, Berumur 21 Tahun


LONDON - Rachael Faye Hill yang baru berusia 21 tahun mencipta sejarah apabila dia menjadi doktor paling muda di Britain selepas memperoleh ijazah sarjana muda bidang perubatan daripada Universiti Manchester pada 14 Julai depan, lapor sebuah akhbar semalam.

Rachael 'merampas' gelaran itu daripada Heenal Raichura yang berjaya menamatkan pengajiannya di Universiti St. George pada tahun 2008 ketika berusia 22 tahun.

Kebanyakan institusi pendidikan tidak akan menerima pelajar memasuki bidang perubatan sehingga pemohon berusia 18 tahun.

Tempoh pengajian pula memakan masa selama enam tahun menyebabkan graduan bidang itu biasanya berusia 23 atau 24 tahun.

Namun, Rachael dibenarkan untuk mengikuti pengajian perubatan hanya beberapa minggu selepas ulang tahun kelahiran ke-17.

Tidak lama lagi, Rachael akan memulakan latihan selama dua tahun di Hospital Royal Preston.

"Ibu saya merupakan seorang doktor veterinar. Tetapi saya rasa lebih sesuai membantu manusia. Akhirnya saya memohon menyertai sekolah perubatan di England ketika berusia 15 tahun," jelasnya.

Pada mulanya, Rachael belajar di Kolej Colegio Hispano Britanico di Lanzarote sebelum guru-gurunya mengenal pasti potensi dan membenarkannya untuk 'lompat kelas' selama beberapa tahun. - Agensi

Baca seterusnya

Makan Setiap 15 Minit, Tetapi Masih Kurus


GAMBAR menunjukkan Lizzie Velasquez duduk di atas meja dipenuhi dengan makanan ringan.

AUSTIN - Seorang gadis yang menjadi pelajar sebuah universiti di Amerika Syarikat (AS), Lizzie Velasquez makan 60 kali sehari tetapi memiliki berat badan seperti kanak-kanak berusia lapan tahun, lapor sebuah akhbar semalam.

Velasquez menghidap penyakit Sindrom Neonatal Progeroid (NPS), menyebabkan dia cepat tua, hilang lemak dan tisu badan.

Untuk kekal bertenaga, pelajar perempuan berusia 21 tahun itu makan setiap 15 minit dalam sehari dengan pengambilan tenaga bersamaan 5,000 hingga 8,000 kalori tetapi berat badannya tidak pernah melebihi 27.4 kilogram.

"Saya selalu menimbang berat saya dan saya akan teruja jika berat saya bertambah walaupun cuma 0.4 kilogram," kata Lizzie yang memiliki ketinggian 157.5 sentimeter.

"Saya makan sedikit kerepek, gula-gula, coklat, piza, kek, donut, ais krim, mi dan kuih sepanjang hari dan saya sedih apabila orang mendakwa saya kurus kerana menghidap aneroksia," tambahnya.

Lizzie dilahirkan empat minggu pramatang dengan berat cuma 1.1 kilogram dan kesihatannya sering terganggu.- Agensi

Baca seterusnya

Peluru Berpandu Scorpone Bernilai 36 Juta Euro


Tian Chua (PKR-Batu) hari ini mengemukakan usul tergempar untuk membincangkan pembelian senjata yang dipercayai terlalu mahal untuk dua kapal selam Scorpene Malaysia.

Ini ekoran pendedahan kerajaan baru-baru ini bahawa perolehan peluru berpandu 40 Exocet SM-39 laut ke udara dan 30 torpedo Black Shark yang berjumlah 219 juta euro.

Menurut usul Chua, Kementerian Pertahanan telah membayar 20 peratus lebih daripada harga pasaran, selepas membandingkan perolehan yang serupa oleh negara-negara lain.

"Menurut rekod perolehan Pakistan, kos SM-39 ialah 3.07 juta euro setiap satu, manakala Portugis membeli Black Sharks pada harga 2 juta setiap satu," kata Chua.

Berdasarkan angka-angka tersebut, maka jumlah kosnya ialah 182.8 juga euro - berbeza 20 peratus (36 juta euro) daripada apa yang telah dibayar oleh Malaysia.

Tian juga memetik sebuah laporan oleh badan pemikir berpengaruh - Foreign Policy in Focus (FPIF), yang menyebut dalam laporan tahun 2005 bahawa banyak pembuat senjata pada umumnya digunakan rakyat Malaysia yang ada berhubung baik, sebagai pelobi mereka untuk mendapatkan kontrak.

"Komisyen dibayar kepada wakil-wakil berkenaan, dianggarkan berkisar antara 10 hingga 20 peratus," kata Tian dalam usulnya yang memetik laporan FPIF.

Dalam usulnya itu, Tian menggesa Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjelaskan kepada Dewan Rakyat sama ada orang tengah atau ahli politik terlibat dalam pembelian torpedo dan peluru berpandu itu.

Baca seterusnya

Presiden Panama Dibicarakan Di Paris, Adakah PM Malaysia Senasib?

Berita Satu

"NORIEGA BEKAS PRESIDENT PANAMA DI BICARAKAN DI PARIS"

Manuel Noriega akan di bicarakan di mahkamah Paris - Guardian Mantan presiden Panama, Manuel Noriega, akan di bicarakan di mahkamah di Paris hari ini di awal persidangan atas tuduhan cuba untuk membersihkan harta hasil dari perdagangan haram di Perancis. Sebelum ini isterinya, felicidad, yang dihukum kerana dakwaan ini secara "in absentia" oleh mahkamah Perancis pada tahun 1999 telah dihukum 10 tahun penjara dan denda sebanyak € 11.2m (£ 9.2m) .

Manuel Noriega diekstradisi dari Miami pada April melalui surat perintah penahanan antarabangsa.sekarang telah terbukti bagai mana beliau cuba untuk membersihkan hartanya dari perdagangan haram apabila hasil penjualan Kartel kokain Medellín yang berharga € 2.3m dari melalui bank BCCI pada tahun 1980-an digunakan untuk membeli tiga apartmen mewah di Paris sebelum di kesan oleh kerajaan Perancis.

Berita Dua

Scorpene: Polis Perancis serbu pejabat DCNS

Jun 2, 10 12:29pm

Polis Perancis menyerbu pejabat pengeluar senjata DCNS dan kumpulan industri Thales berhubung siasatan terhadap penjualan kapal selam kepada Malaysia, demikian menurut sumber kehakiman semalam.

Dokumen-dokumen dirampas dalam serbuan tersebut minggu lalu, tambah sumber itu.

Thales enggan mengulas perkara itu, manakala DCNS memberitahu AFP bahawa ia "tidak mengesah atau menafikan maklumat tersebut."

"Satu siasatan sedang dijalankan dan kami tidak boleh memberi sebarang komen."

Mac lalu, Pejabat pendakwaraya Paris memulakan siasatan terhadap penjualan kapal selam tersebut pada tahun 2002 ekoran aduan yang dibuat oleh badan hak asasi manusia dari Malaysia, Suaram.

Suaram mendakwa Armaris - anak syarikat Thales dan DCN - telah membayar komisyen sebanyak 114 juta euro kepada syarikat Malaysia Perimekar, yang dikaitkan dengan individu yang rapat dengan Perdana Menteri sekarang, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Najib merupakan merupakan menteri pertahanan pada tahun 2002 dan bertanggungjawab dalam rundingan kontrak tersebut.

Sejak tahun 2000, bayaran komisyen bagi kontrak yang berkaitan dengan pemimpin asing merupakan satu rasuah di bawah undang-undang Perancis.

Pada 2002, The DCN menyertai Thales dan kumpulan pembinaan Navantia dalam kontrak untuk menjual tiga kapal selam kepada Malaysia pada sekitar harga satu bilion euro

Baca seterusnya

10 Julai : Dr Asri Jelas Kedudukan Sebenar Di Kota Bharu


KOTA BHARU, 29 Jun: Setelah ura-ura Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyertai Umno bersama kelompok ulama muda tidak menjadi kenyataan, bekas Mufti Perlis itu akan dibawa ke Kelantan bagi menjelaskan perkara sebenar yang berlaku.

Orang ramai di sini dijangka berpeluang mendengar sendiri penjelasan Dr Asri, sejauh mana dakwaan terhadapnya konon berminat menyertai Umno.

Beliau diundang pada siri wacana perdana yang akan dianjurkan kerajaan negeri pada 10 Julai ini bertempat di Balai Islam, Lundang bermula jam 9 malam.

Wacana itu bertajuk ‘Bolehkah Melayu Bersatu?’ turut mengundang dua Exco Pemuda Umno Malaysia, Ustaz Afandi Yusof dan Lokman Noor Adam. Selain itu anggota parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa.

Manakala Prof Madya Dr Muhammad Agus Yusof akan bertindak sebagai moderator.

Pengarah program berkenaan, Ahmad Baihaki Atiqullah berkata, pemilihan tajuk tersebut sesuai dengan pelbagai tafsiran dibuat berkaitan kedudukan orang Melayu di negara ini sekarang.

”Ada tafsiran yang optimis, dan ada pula yang pesismistik, namun begitu negara ini telah melalui pelbagai bentuk perubahan politik, ekonomi, dan sosial yang memberi kesan kepada masyarakat Melayu,” katanya di sini.

Wacana tersebut merupakan beberapa siri forum diadakan di Kelantan sejak 2008. Wacana itu pernah mempertemukan Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa.

Bekas pengarah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia, Datuk Nakhaie Ahmad juga pernah diundang ke wacana berkenaan sebelum ini.

Wacana itu dianjur dengan kerjasama Perbadanan Menteri Besar Kelantan, Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan, Air Kelantan Sdn. Bhd. Selain itu Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam, Kelantan TV (KTV) dan Galeri Al-Mizan.

Sebelum ini Setiausaha Kerja Umno, Datuk Abdul Rauf Yusoh mendakwa kira-kira 100 ulama muda berkelulusan tinggi akan menyertai Umno termasuk Dr Asri.

Bagaimanapun beberapa hari selepas itu hanya 40 sahaja sahaja ulama muda dilaporkan menyertai Umno tanpa kehadiran Asri pada majlis yang dihadiri presiden parti itu, Datuk Seri Najib Razak.

Berdasar kepada jumlah itu hanya seorang sahaja iaitu Dr Fadlan Mohd Othman berkelulusan sehingga PhD.

Baca seterusnya

28 June 2010

Sukan 1 Malaysia Dibatalkan Kerana Perasmi Tak Dapat Datang?


Ada tak sesiapa yang tahu tentang Sukan 1 Malaysia? Ada satu cerita yang mengatakan bahawa Sukan 1 Malaysia dibatalkan kerana “perasmi program” tak dapat datang pada tarikh tersebut. Saya harap, ada sesiapa yang boleh jelaskan.

Cuma, sekiranya benar apa yang disampaikan ini, maka saya menanggapnya sebagai kisah lawak.. dan cerita yang paling tak logik. Disebabkan perasmi program tak dapat datang, habis program bernilai LE 0.5 juta dibatalkan!

Sebelum ini, perasmi yang dijemput ialah Dato Shabery Cheek.. Sila lihat artikel di bawah


Adakah disebabkan beliau tidak dapat hadir, program bernilai setengah juta tersebut perlu dibatalkan (atau ditunda)?

Inilah antara siri lawak kisah Sukan 1 Malaysia. Jelas berbeza dengan Fiesta Kelantan yang sepatutnya dirasmikan oleh PM sendiri, tetapi diwakilkan kepada Dato Seri Mustapha Mohamed… perasmian dengan menggunakan healer (pembesar suara) akibat degil cakap Tok Guru.

Namun, ketika hujan turun, bekalan elektrik terputus, penyertaan tak laku, program tersebut tetap berjalan.. nak gagah juga.. Tapi Sukan 1 Malaysia ni, lawak sikit. Disebabkan perasmi tak dapat datang, program bernilai separuh JUTA dibatalkan. Apa punya lawak.

Saya harapkan penjelasan daripada mereka yang terlibat.

Artikel berkaitan :

Sukan 1 Malaysia Dibatalkan? Mohon Penjelasan

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

Isu Militan : Kerajaan Cuba Sembunyikan Udang Di Sebalik Mee


KUALA LUMPUR, 28 Jun: Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub (gambar) mendakwa kerajaan cuba menyembunyikan sesuatu di sebalik isu Jemaah Islamiah (JI) yang ditimbulkan baru-baru ini apabila meminta pihak polis merahsiakan segala maklumat mengenai isu itu.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan Speaker Dewan Rakyat menolak di dalam kamar usulnya mengenai JI yang dihantar minggu lalu atas alasan ianya telah dijawab oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) minggu lalu.

Katanya, kedua-dua kementerian itu tidak menjawab isu sebenar mengenai dakwaan wujudnya anggota JI di negara ini.

"Saya merasakan jawapan itu tidak langsung menjawab isu pokok yang sebenarnya yang mana kenyataan terkini menteri dalam negeri iaitu meminta polis merahsiakan maklumat mengenai JI ini. Apa yang nak dirahsiakan? Kalau dia merahsiakan ini apa muslihatnya?" katanya yang juga Naib Presiden PAS.

Beliau ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini juga berkata, tindakan kerajaan menyembunyikan isu itu dan mendakwa beberapa tokoh ulama di negara ini terlibat dengan JI semakin menimbulkan tanda tanya di kalangan rakyat.

Dakwaan itu juga, katanya akan menjejaskan iklim pelaburan negara dan mendatangkan ancaman kepada keselamatan negara.

"Kerajaan perlu mendedahkan kepada rakyat dan masyarakat antarabangsa apakah benar negara ini menghadapi ancaman JI. Dalam taklimat sebelum ini Ketua Polis Negara mengaitkan fahaman Wahabi, Salafi, dengan JI dengan keganasan yang tidak ada asas langsung.

“Kemudian mengaitkan pula beberapa tokoh ulama seperti Dr Asri dan Ahli Parlimen Marang. Ini akan terus menjadikan isu ini sebagai polemik yang sangat berbahaya kepada keselamatan negara dan juga kepada iklim pelaburan dalam negara kita," katanya.

Justeru, beliau sangat kecewa dengan penolakan usul itu kerana berpandangan Parlimen merupakan tempat terbaik untuk membincangkan isu itu.

"Sebab itu saya minta usul ini dibahaskan supaya ia dapat dijelaskan dalam tempat yang paling berautoriti dan sekaligus dapat menjawab persoalan yang menjadi keraguan dan kebimbangan rakyat sama ada Malaysia atau peringkat antarabangsa dan iklim pelaburan antarabangsa sangat bergantung kepada kestabilan politik negara kita. Oleh itu, mesti diperjelaskan,” ujarnya.

Beliau juga mencabar kerajaan membawa isu itu ke mahkamah jika benar dakwaan mereka itu.

"Kalau ada bukti mengenai JI ini bawalah ke mahkamah untuk diambil tindakan. PAS tidak akan sesekali berkompromi dengan keganasan termasuk saya sendiri," katanya.

Baca seterusnya

Kenyataan Media Berhubung Sandiwara 40 Orang Ulama


KENYATAAN MEDIA BIL 4 (28 JUN 2010)

DPPNT merasa sangat dukacita apabila pendedahan beberapa orang ustaz muda lepasan pengajian agama dari Jordan mendedahkan bahawa mereka ditipu sehingga berlakunya peristiwa penyerahan borang Umno kepada Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Salah seorang daripada mereka, Ustaz Hosni Mubarak Abdul Hamid, 27, telah menafikan dakwaan yang dibuat bahawa 40 Ulama muda menyertai Umno Barisan Nasional.

Sila lihat kenyataan beliau di bawah:

“Kami dibawa masuk melalui bangunan sebelah Mall, naik escalator, pusing-pusing tiba-tiba sudah berada di dalam Bangunan Umno di PWTC, diminta beratur menyambut Najib datang dan bersalaman, ketika itu gambar diambil bertalu-talu.

“Kemudian diumumkan kepada media bahawa inilah 40 ulama muda yang menyertai Umno, benar ada yang menyertai Umno tetapi ramai yang tertipu melihat kepada reaksi mereka yang asyik menunduk sahaja,” jelasnya ketika ditemui selepas berucap pada majlis itu.

Ternyata memang Umno memasang perangkap terhadap mereka yang tidak tahu menahu adanya majlis penyerahan borang keahlian Umno. Kami merasa dukacita kerana Umno sanggup memperdaya golongan agama demi memperkukuhkan perjuangan sesat Umno.

Kami juga menyelar kenyataan Datuk Abdullah Mat Zin yang menyokong kemasukan kononnya 40 orang ulama muda ke dalam Umno yang dibuatnya semalam(27 Jun 2010) di Besut yang disiarkan dalam portal Bernama. Ini memperlihatkan kebodohan beliau yang sentiasa dipergunakan oleh Umno untuk menghalalkan perjuangan batilnya.

Justeru, DPPNT menyeru beberapa kerat ‘ulama muda’ yang tersalah masuk Umno agar membuat pengisytiharan keluar semula dari Umno dan menyertai perjuangan PAS untuk mewujudkan negara yang adil dan berkebajikan terhadap rakyat seluruhnya.

Kami juga ingin mengingatkan rakyat seluruhnya khususnya bagi negeri Terengganu bahawa kalaulah terhadap ulama pun mereka boleh berbohong, apa lah sangat dengan kita rakyat awam negeri Terengganu.

Akhirnya, peristiwa tersebut menjadi bukti yang sangat jelas bahawa memang Umno merupakan parti bohong dulu, kini dan selamanya.

ISLAM ADIL UNTUK SEMUA
MURNIKAN PERJUANGAN, MAKNAKAN KEMENANGAN

Yang benar,

MOHD NOR HAMZAH
Ketua Dewan Pemuda Pas Negeri Terengganu

Baca seterusnya

UMNO Perlu Menguar-Uarkan Semua Kelemahan Parti Pembangkang - The Star


REMBAU: Pemimpin dan anggota Umno perlu menguar-uarkan semua kelemahan parti pembangkang agar rakyat tahu tembelang mereka, kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Sembilan Datuk Mohamad Hasan.

Di samping itu, katanya pemimpin Umno yang menganggotai Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta dilantik Anggota Majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) perlu lebih lantang menyuarakan isu-isu disuarakan rakyat kepada pentadbiran kerajaan.

"Langkah berkenaan akan meningkatkan sokongan dan kepercayaan rakyat terhadap Umno selaku parti yang menjaga kesejahteraan mereka," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian serentak Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno Bahagian Rembau 2010 di Dewan Serbaguna Institut Latihan Perindustrian Pedas dekat sini, hari ini.

Mohamad yang juga Menteri Besar Negeri Sembilan berkata pembangkang cuba mengaburi mata rakyat dengan menyebarkan fitnah untuk melemahkan parti.

Katanya tindakan itu merupakan strategi mereka untuk menutup segala kelemahan di negeri-negeri di bawah pentadbiran pembangkang.

Sementara itu, beliau yang juga Ketua Umno Bahagian Rembau meminta semua pemimpin dan anggota Umno di Bahagian Rembau supaya bersama-sama memainkan peranan dalam menjayakan misi parti 'menyerang' pembangkang.

"Selama ini, pembangkang kelihatan seperti bermaharajalela melemparkan pelbagai fitnah dan tohmahan tidak berasas terhadap pemimpin kerajaan termasuk Umno.

"Kini, sudah tiba masanya pemimpin dan anggota Umno terutamanya di Bahagian Rembau bangkit dan menunjukkan taring mereka kepada pihak lawan. Dalam bola sepak, serangan adalah bentuk pertahanan yang terbaik.

"Jangan biarkan sahaja pembangkang menyerang kita. Umno akan lemah sekiranya kita tidak membalas balik omong-omong kosong pihak lawan," katanya.

Majlis itu turut dihadiri Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang juga Anggota Parlimen Rembau, Ketua Wanita Umno Bahagian Rembau Senah Peral, Ketua Puteri Umno Bahagian Rembau Zuliana Mohd Ridzuan dan barisan kepimpinan Umno Bahagian tersebut. - BERNAMA

p/s : Apa pandangan anda? Ada rasa apa-apa yang pelik?

Baca seterusnya

Siri Lawak Dunia Politik Dan Isu Militan Yang Makin Sejuk


Kes penangkapan Us Zulkifli baru-baru ini telah dimomokkan dengan isu militan. Bahkan, di dada-dada akhbar mendakwa bahawa penangkapan beliau “disyaki” terlibat dengan militan. Entah kenapa, angin takda, tiba-tiba pokok bergoyang. Rupa-rupanya ada beruk duk bergayut kat atas nun.

Eh, ada tak sesiapa perasan bumi Mesir sedang dilanda militan? Ada tak sahabat-sahabat saya yang membaca blog ini, merasai isu militan bangkit di Mesir. Oh, lawaknya berita militan ini. Bertambah lawak apabila ia dimomokkan oleh akhbar Malaysia ... akhbar Mesir, tidak pula kelihatan momokan ini.

Tapi, sejak 2 3 hari ini, tidak pula kedengaran isu militan. Adakah sedang cuba disejukkan? Atau ia disejukkan disebabkan penyertaan 40 orang ulama? Adakah mereka yang tidak join UMNO akan digelar militan? Tok Guru Haji Hadi digelar militan.. adakah kerana disebabkan tidak menyertai UMNO?

Lawaknya dunia politik ini.. macam-macam kerenah

ibnuirfadzil.blogspot.com
Baca seterusnya

Sandiwara 40 Ulama : Reputasi Ulama Muda Dijatuhkan.. Kesal


SHAH ALAM, 28 Jun: Empat ulama muda nafi menyertai Umno Jumaat lepas seperti dihebohkan media arus perdana sebaliknya mereka dijemput hadir kerana dikatakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ingin bertemu dengan lepasan Jordan.

Salah seorang daripada mereka, Ustaz Hosni Mubarak Abdul Hamid, 27, (gambar) dari Sungai Buloh berkata demikian ketika berucap menafikan perkara itu di majlis Pentas Pemuda Pakatan Rakyat anjuran Pemuda PAS Shah Alam di TTDI, dekat sini malam tadi.

“Kami dibawa masuk melalui bangunan sebelah Mall, naik escalator, pusing-pusing tiba-tiba sudah berada di dalam Bangunan Umno di PWTC, diminta beratur menyambut Najib datang dan bersalaman, ketika itu gambar diambil bertalu-talu.

“Kemudian diumumkan kepada media bahawa inilah 40 ulama muda yang menyertai Umno, benar ada yang menyertai Umno tetapi ramai yang tertipu melihat kepada reaksi mereka yang asyik menunduk sahaja,” jelasnya ketika ditemui selepas berucap pada majlis itu.

Hosni menamatkan pengajiannya di Markaz Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat Negeri Selangor di Jugra pada 2003 dengan mendapat diploma dalam bidang itu.

Bermula 2004, beliau belajar di Universiti Al-Albayt, Mafraq, Jordan dan 2009 mendapat Ijazah Sarjana Muda Fiqh dan Usul di Kuliah Syariah dan kini bersedia menyambung pengajian Master di sebuah universiti tempatan.

Anak ketiga daripada empat beradik ini sangat kesal dengan kejadian menipu oleh Umno kerana masyarakat telah memandang serong dengan paparan media yang secara langsung menjatuhkan reputasinya sebagai pewaris ilmu.

“Saya dan tiga lagi sahabat lepasan Jordan, Mohd Fakhruzzaman, 37, dari Shah Alam, Mohd Akram An-Nazilin, 27, (Putrajaya) dan Mohd Jalaluddin Tahir, 26 (Sungai Petani) menafikan kami berbuat demikian sebaliknya Umno yang menipu,” tegasnya.

Majlis tersebut turut disertai Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kayat, Ketua DAPSY, Anthony Look dan Exco Selangor, Dr Yaakob Sapari.

Mengulas kejadian itu, Idris berkata, jika ulama pun Umno tipu, apatah lagi rakyat biasa sambil menegaskan PAS tidak gentar dengan penyertaan seberapa ramai ulama kerana rakyat lebih tahu sama ada PAS baik atau Umno sudah gelisah.

Baca seterusnya

Tok Guru Nasihatkan Mahasiswa Tidak Jadi Ulama "Dunia"


"Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

بسم الله الرحمن الرحيم
شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
- سورة آل عمران:18

Yang bermaksud :

Allah menyatakan bahwasanya tidak ada Tuhan melainkan dia (yang berhak disembah), yang menegakkan keadilan. para malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu). tak ada Tuhan melainkan dia (yang berhak disembah), yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Terima kasih kepada saudara pengerusi majlis

• Presiden Pesatuan Mahasiswa Kelantan Universiti Malaysa (PMKUM) bersama ahli-ahli jawatankuasanya

• Pengarah Program, Majlis Anugerah Darul Naim (MADANI 10) bersama ahli-ahli jawatankuasa urusetia program

• Saudara saudari mahasiswa mahasiswi yang dikasihi sekalian

Alhamdulillah, terlebih dahulu marilah kita sama-sama memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kita ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah izin-Nya, kita dapat berkumpul di Majlis Anugerah Darul Naim (MADANI 10) yang dianjurkan oleh Persatuan Mahasiswa Kelantan Universiti Malaya (PMKUM) pada pagi ini. Kalungan tahniah saya rakamkan kepada urusetia program yang telah berjaya melaksanakan program ini. Tidak lupa saya mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kerana dijemput untuk hadir seterusnya menyampaikan ucapan perasmian pada pagi ini.

Saudara-saudari, mahasiswa dan mahsiswi yang dikasihi sekalian.

Saya difahamkan bahawa majlis hari ini diadakan khusus untuk menyampaikan anugerah kepada individu-individi yang telah banyak merencana aktiviti bermanfaat demi pembangunan persatuan dari semua aspek. Saya yakin bahawa individu yang terpilih untuk menerima anugerah pada hari ini telahpun membuktikan segala komitmen dan mencurahkan kesungguhan yang tidak berbelah bahagi di dalam memastikan aktiviti persatuan berjalan dengan lancar ke arah akhirnya meraih keredhaan daripada Allah SWT.

Suka saya nyatakan bahawa pemberian anugerah bukanlah satu perkara yang asing di dalam Islam. Allah SWT telah memperkenalkan budaya apemberian anugerah di atas kemuliaan dan kecemerlangan serta ilmu yang dimiliki. Ini disebut di dalam al-Quran apabila Allah SWT memerintahkan para malaikat sujud kepada Nabi Adam as di atas kelebihan ilmunya mengatasi para malaikat.

Firman Allah SWT :

وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (31) قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (32) قَالَ يَا آَدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ (33) وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآَدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (34) – سورة البقرة

Yang bermaksud : Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya, Kemudian mengemukakannya kepada para malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu mamang benar orang-orang yang benar!" Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang Telah Engkau ajarkan kepada Kami; Sesungguhnya Engkaulah yang Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana." Allah berfirman: "Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini." Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama benda itu,

Allah berfirman:

"Bukankah sudah Ku katakan kepadamu, bahwa Sesungguhnya Aku mengetahui rahasia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan?" Dan (Ingatlah) ketika kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam," Maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir.

Di dalam ayat ini, Allah SWT telah menceritakan bagaimana Nabi Adam AS telah diajar dengan pelbagai jenis ilmu oleh Allah SWT sebagai nikmat pertama yang diterima oleh manusia. Kemampuan untuk belajar dan mengajar ini merupakan keistimewaan yang hanya ada pada manusia dan tidak ada pada makhluk yang lain hatta para malaikat.

Binatang ternakan contohnya, boleh diajar untuk mematuhi perintah tuannya, tetapi tidak boleh mengembangkan ilmu tersebut kepada binatang yang lain. Berbeza dengan manusia, sedikit ilmu yang diperolehinya mampu untuk dikembangkan dengan lebih meluas. Berasaskan kepada kelebihan inilah, Nabi Adam AS telah menerima aanugerah daripada Allah SWT berupa perintahNya kepada para malaikat supaya sujud kepada Nabi Adam.

Ini merupakan anugerah yang pertama yang diterima daripada Allah SWT kepada manusia bagi menunjukkan pengiktirafan terhadap kebolehan manusia menerima dan menyampaikan ilmu. Ayat yang saya bacakan di awal ucapan tadi juga menunjukkan pengisytiharan daripada Allah SWT bahawa penyaksian bahawa Dialah Tuhan yang layak disembah diakui olehNya sendiri, para malaikat serta orang-orang yang diberikan ilmu pengetahuan.

Ia menunjukkan ketinggian golongan yang diberikan ilmu oleh Allah SWT. Bagaimanapun, saya ingin mengingatkan, apa jua anugerah yang diterima pada hari ini bukanlah sesuatu yang hakiki. Semahal manapun anugerah yang diberikan, ia tidak dapat menandingi anugerah yang paling besar yang menanti di akhirat kelak iaitu syurga Allah SWT. Oleh yang demikian, belajarlah, bekerjalan dan berilah sumbangan bukan untuk anugerah yang diperolehi di dunia tetapi untuk anugerah yang dijanjikan di akhirat.

Jika ini berjaya diyakini oleh kita semua, Insya-allah, kita tidak kecewa jika tidak diberikan anugerah, tidak merajuk jika sumbangan tidak dihargai, tidak lari jika usaha kita dinafi. Bukankah kita sering membawa firman Allah SWT di dalam surah at-tin :

قَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ (4) ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ (5) إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ (6)

Yang bermaksud : Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya . Kemudian kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya (neraka), kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh; Maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya.

Saudara-saudari, mahasiswa dan mahsiswi yang dikasihi sekalian.

Ilmu, kemahiran dan segala macam pemberian yang datang daripada Allah SWT tidak hadir secara percuma. Ia datang dengan tanggungjawab. Ilmu yang diberikan oleh Allah SWT menuntut untuk diamalkan. Oleh yang demikian saya ingin mengingatkan agar kita semua sentiasa meneguhkan niat untuk melakukan amal yang soleh sesuai dengan ilmu yang kita miliki. Ilmu yang tinggi tanpa disertai dengan amalan yang soleh tidak akan bernilai di sisi Allah SWT.

Selain menjadi seroang yang soleh, kita juga dituntut menjadi seorang yang musleh (مصلح). Soleh ertinya baik, musleh ertinya mendatangkan kebaikan kepada orang lain. Menjadi soleh barangkali tidaklah terlampau payah, tetapi menjadi seorang yang musleh bererti menempah kesukaran dan kepayahan di dalam hidup.

Saya menyatakan peringatan ini kerana saudara-saudari masih di alam pengajian, masih belum terserempak dengan onak ranjau yang merintangi perjuangan, masih belum terjumpa duri-duri tajam yang melukakan sepanjang perjalanan, masih belum bersua dengan binatang-binatang buas yang sentiasa menanti masa membaham mangsa.

Demi Allah yang merajai kerajaan Langit dan Bumi, telah terbukti di dalam lembaran sejarah, para ulama yang diberikan ilmu yang tinggi oleh Allah, akhirnya berpaling ke belakang menjadi duri dalam daging mengoyakkan helaian ilmu yang dimiliki dan menjual prinsip demi sedikit habuan. Ada juga golongan ulama yang kurang bijak dalam mengatur siasah, akhirnya tertipu dengan mainan politik murahan golongan sekular, lalu menjadi alat politik tanpa mereka sedari. Saya mengungkapkan pesanan ini agar saudara-saudari tidak terjerumus di dalam lembah yang penuh ranjau itu. Kerana sekali saudara-saudari terjebak ke dalam, sukar sekali untuk bangkit dan bangun kembali.

Saudara-saudari, mahasiswa dan mahasiswi yang dikasihi sekalian.

Sejarah telah menukilkan bahawa telah lahir golongan yang berada di barisan hadapan menentang Rasulullah SAW sedangkan merekalah yang diberikan ilmu pengetahuan oleh Allah SWT. Justeru, al-Imam al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya Ulumuddin telah membahagikan ulama kepada ulama akhirat dan ulama dunia atau ulama su’. Golongan ulama su’ inilah yang menjadi penghalang kepada perjuangan Islam.

Pada zaman Rasulullah SAW, telah muncul ketua munafik seperti Abdullah bin Ubay, yang mengepalai golongan munafiqin merosakkan dakwah Rasulullah SAW sedangkan mereka tahu dengan sebenar-benarnya bahawa invididu yang mereka tentang ialah nabi yang diutuskan oleh Allah SWT. Lalu lahirlah daripada silibus perjuanga munafiq ini projek-projek yang lahirnya nampak baik dan murni namun hakikatnya bertujuan untuk memusnahkan Islam.

Muncullah projek Masjid Dhirar yang diperintahkan oleh Allah SWT untuk dimusnahkan. Walaupun namanya masjid, tetapi tujuannya untuk memecahbelahkan. Lalu menjadi tanggungjawab para ilmuwan sekalian untuk mengenal dengan pasti yang mana satukah projek masjid dhirar dan yang mana pula tidak. Ini penting agar para ilmuwan yang akan muncul sebagai golongan ulama tidak terperangkap dengan politik dhirar tanpa disedari.

Saudara-saudari, mahasiswa dan mahasiswi yang dikasihi sekalian.

Akhir kata, saya berharap supaya saudara-saudari sekalian dapat memanfaatkan masa dan peluang yang diberikan oleh Allah SWT pada hari ini untuk menimba ilmu dan juga pengalaman sebanyak mungkin. Dunia hari ini tidak lagi menuntut lahirnya mahasiswa yang menggenggam segulung ijazah semata-mata, tetapi mahasiswa yang mampu berinteraksi dengan masyarakat.

Segulung ijazah hanyalah merupakan pengiktirafan akademik namun belum membuktikan saudara-saudari mampu menyumbang kepada masyarakat. Oleh yang demikian, bahagikanlah masa sebaik mungkin di antara tuntutan akademik dan aktiviti-aktiviti lain yang bertujuan mengasah kepimpinan dan kemahiran urus tadbir. Semoga segala usaha yang kita lakukan mendapat ganjaran di sisi Allah SWT.

Saya sudahi dengan

أقول قولي هذا وأستغفر الله العظيم لي ولكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

TEKS UCAPAN
YANG AMAT BERHORMAT TUAN GURU DATUK MENTERI BESAR KELANTAN
- PERASMIAN MAJLIS ANUGERAH DARUL NAIM (MADANI 10) -
PERSATUAN MAHASISWA KELANTAN UNIVERSITI MALAYA

PADA : 27 JUN 2010
BERTEMPAT DI HOTEL RAUDHAH, KOTA BHARU, KELANTAN
JAM 10.30 PAGI

Teks dibacakan oleh YB Dr Mohd Fadzli bin Dato Haji Hassan, Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi Negeri Kelantan

sumber : http://www.facebook.com/nikaziz
Baca seterusnya

Larikan Anak Dara : Dibelasah Sehingga Rosak Buah Pinggang Dan Kemaluan


JOHOR BAHRU: Akibat melarikan anak dara jiran yang masih di bawah umur untuk dijadikan isteri, seorang kelindan lori kini bertarung nyawa selepas dibelasah sekumpulan lelaki dipercayai saudara gadis berkenaan sehingga buah pinggang rosak dan kemaluannya hampir hancur.

Kejadian berlaku beberapa hari selepas mangsa bersama gadis berusia 14 tahun yang juga kekasihnya melarikan diri dari rumah mereka di Tebong, Melaka ke kediaman seorang kenalan di Jementah, Segamat, untuk melangsungkan perkahwinan secara rahsia.

Ibarat mencurah minyak ke dalam api, keluarga gadis berkenaan yang terkilan dengan perbuatan pasangan kekasih itu bertambah berang apabila mendapati mereka sudah berkahwin.

Difahamkan, mangsa, R Vijendren, 20, dan gadis berkenaan dibawa pulang ke kampung halamannya di Melaka sebelum dibelasah kira-kira 30 lelaki pada minggu lalu.

Mangsa dimasukkan ke Hospital Segamat sebelum dipindahkan ke Hospital Muar. Abang mangsa, R Suresh, 26, berkata keadaan adik bongsu daripada lima beradik itu kini masih kritikal.

Menurutnya, ketika kejadian, dia turut berada di tempat kejadian, tetapi tidak dapat berbuat apa-apa kerana kumpulan terbabit seolah-olah hilang kawalan ketika membelasah Vijendren.

“Kami tidak menyangka keluarga gadis berkenaan menyerang adik secara tiba-tiba. Saya cuba menghalang, tapi turut mengalami kecederaan sehingga terpaksa menerima enam jahitan di kepala.

“Gadis berkenaan dibawa pergi oleh keluarganya manakala adik saya ditinggalkan dalam keadaan menyayat hati,” katanya.

Suresh berkata, lebih membimbangkan, Vijendren kini terpaksa bergantung pada rawatan dialisis buah pinggang seumur hidup berikutan kecederaan parah pada organ berkenaan.

Katanya, buat masa ini, adiknya masih mendapatkan rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital berkenaan dan keluarganya sudah membuat dua laporan polis, masing-masing di Balai Polis Segamat, pada 17 Jun lalu dan kelmarin pula di Balai Polis Muar.

“Selain buah pinggang, kemaluan adik saya juga hampir hancur. Kami akui kesilapan adik melarikan gadis berkenaan namun tindakan pihak terbabit melampaui batas menyebabkan masa depannya hancur,” katanya.

Baca seterusnya

Tekanan Tak Boleh Berhenti Kerja, Bunuh Orang Sebelum Bunuh Diri


AMPANG: Tertekan tidak dibenarkan berhenti kerja, seorang lelaki mengamuk dan bertindak kejam mengetuk kepala rakan serumah abangnya hingga maut sebelum dia yang bersembunyi di bumbung sebuah rumah kedai di Jalan Bandar 3, Taman Melawati, di sini terjun dari bangunan itu, semalam.

Lelaki itu turut mencabar anggota polis menembaknya kerana mendakwa mahu mati dan sempat melambaikan tangan sebelum terjun daripada ketinggian 15 meter dalam keadaan dirinya berlumuran darah selepas menikam perutnya sendiri. Ketua Polis Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abd Jalil Hassan (gambar) berkata, suspek bekerja di sebuah kolam ikan di Ipoh, Perak datang ke rumah sewa abangnya sejak dua hari lalu.

“Suspek menyatakan hasrat berhenti kerja kepada abangnya, tetapi dihalang sebelum berlaku perselisihan faham.

“Rakan serumah yang menyewa di situ turut menasihatinya supaya tidak berhenti kerja membuatkan dia tidak berpuas hati,” katanya.

Menurutnya, sehari sebelum itu, suspek turut mengamuk namun tiada kejadian yang tidak diingini berlaku.

Bagaimanapun, kira-kira jam 9 pagi semalam, dia dikatakan tidak dapat mengawal kemarahan sebelum mengamuk dan nekad mengetuk kepala rakan serumah abangnya itu.

“Abang suspek bersama beberapa rakan cuba menenangkannya namun gagal sebelum dia yang mengesyaki berlaku perkara buruk kemudian membuat laporan polis selepas melihat perut adiknya berdarah kira-kira dua jam selepas itu.

“Sepasukan polis dari Balai Polis Taman Melawati kemudian bergegas ke lokasi kejadian yang terletak berhampiran rumah terbabit sebelum menemui seorang mangsa yang berlumuran darah di tingkat dua kediaman itu,” katanya.

Menurutnya, siasatan kemudian mendapati suspek bersembunyi di atas bumbung bangunan itu dan polis terpaksa memanjat untuk memujuk lelaki terbabit menyerah diri.

“Bagaimanapun, usaha memujuk suspek yang mengambil masa kira-kira 10 minit itu sukar berikutan dia membawa sebatang besi panjang berbentuk T dan cuba untuk terjun dari bangunan itu serta cabar dengan meminta polis menembaknya,” katanya.

Baca seterusnya

Purata 10 Pesakit Barah Payu Dara Setiap Bulan


NIK MUNIRAH menunjukkan imej X-ray pesakit barah payu dara di HUSM, Kubang Kerian, Kelantan semalam.


KOTA BHARU - Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) di sini merekodkan purata 10 pesakit barah payu dara setiap bulan dengan kira-kira separuh daripada jumlah itu meninggal dunia tidak lama kemudian, kata Penyelaras Pusat Sumber Kanser Payu Dara HUSM, Dr. Nik Munirah Nik Mahdi.

Beliau berkata, lebih membimbangkan sebahagian besar pesakit baru yang menerima rawatan itu dikesan di tahap keempat dan sukar untuk dirawati lagi.

"Ini sebenarnya menyebabkan penyakit barah sukar untuk dirawati apabila berada di tahap keempat dan kronik baru hadir untuk menerima rawatan di hospital.

"Mereka lebih percayakan bomoh atau dukun dengan alasan lain malu untuk menerima rawatan awal di hospital dan sikap inilah yang sangat mendukacitakan," katanya kepada pemberita di pusat itu di sini semalam.

Baca seterusnya

Rumah Kebajikan Didik Seks


VIJAYA (tengah) menunjukkan luka dipercayai kesan penderaan yang dialami seorang kanak-kanak pada sidang akhbar di pejabatnya di Jalan Cheng Perdana, Melaka semalam.


MELAKA - Seorang peguam wanita tidak menduga tindakannya membawa pulang tiga kanak-kanak dari sebuah rumah kebajikan di Sungai Gemas, Negeri Sembilan pada hujung Mei lalu membongkar satu rahsia mengenai kediaman itu.

Rumah kebajikan itu didakwa bukan saja dipercayai tidak berdaftar tetapi ia juga mempunyai persekitaran hitam apabila disyaki berlaku penderaan seksual dan penderaan fizikal terhadap kanak-kanak yang mendiami rumah itu.

Peguam itu, B. Vijaya Kumari, 57, mendakwa, rahsia itu terbongkar apabila dia membawa pulang tiga kanak-kanak untuk tinggal bersamanya sepanjang musim cuti sekolah minggu lalu.

Tiga kanak-kanak yang dibawa tinggal bersamanya di Cheng, Melaka pada pertengahan Jun lalu membabitkan dua kanak-kanak perempuan masing-masing berusia sepuluh dan sembilan tahun dan seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun.

Baca seterusnya

Batal Judi Sukan : BERJAYA Lepaskan Ascot


Berjaya Corporation Bhd (B-Corp) telah menggugurkan cadangannya untuk mengambilalih 70 peratus kepentingan dalam Ascot Sports Sdn Bhd

Ini adalah susulan daripada keputusan kerajaan untuk tidak mengeluarkan semula lesen pertaruhan sukan kepada Ascot Sports walaupun sebelumnya telahpun memberikan persetujuannya bagi pengeluaran semula lesen berkenaan.

Dengan demikian, cadangan terbitan hak berdasarkan kepada RM1.00 nilai nominal lapan peratus saham pinjaman tanpa cagaran boleh tukar tak boleh tebus (ICULS) untuk setiap lapan saham B-Corp yang dipegang, juga akan digugurkan, kata syarikat dalam satu kenyataan hari ini.

Meskipun dengan keputusan kerajaan itu, pihak lembaga pengarah B-Corp akan meneruskan usahanya untuk mengembangkan aktiviti portfolio perniagaan teras syarikat.

"Sektor pertaruhan akan kekal menjadi antara fokus utamanya untuk potensi perolehan tinggi dan kami akan meneruskan usaha-usaha penerokaan seumpamanya di dalam dan luar negara," katanya.

Baca seterusnya

Hubungan dengan Israel akan Pulih Dengan 4 Syarat - Erdogan


Dalam wawancara dengan surat kabar Toronto Star, Perdana Menteri Erdogan, yang menghadiri KTT G-20 di kota Toronto Kanada, mengatakan, "hubungan dengan Israel akan tetap tegang sampai Israel memenuhi empat syarat:

1. Israel harus meminta maaf atas serangan pasukan komando mereka pada tanggal Mei 31 terhadap kapal Turki yang merupakan bagian dari armada kebebasan yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza,

2. Israel harus membayar kompensasi kepada para keluarga dari 10 orang yang tewas dalam serangan itu, sembilan orang Turki dan satu warga Turki-Amerika,

3. Israel harus setuju untuk dilakukannya penyelidikan internasional, sebagaimana yang diminta oleh Sekretaris Jenderal PBBBan Ki Moon-atas insiden ini (bukan dengan penyelidikan yang dilakukan oleh Israel sendiri),

4. dan yang terakhir Israel harus mengangkat embargo atas Jalur Gaza.

Mengingatkan bahwa Israel telah mengumumkan pengurangan embargo, Erdogan mengatakan, "kami telah mendengar laporan itu tapi tidak ada langkah-langkah konkrit yang telah diambil Israel. Pernyataan tersebut serupa dengan yang pernah dilakukan israel di masa lalu."

Israel pekan lalu mengatakan mereka telah melonggarkan blokade di Jalur Gaza pada setelah kelompok-kelompok HAM dan dunia internasional sikap Israel yang telah menyebabkan krisis kemanusiaan di wilayah yang terkepung tersebut.

Erdogan juga mengatakan bahwa Turki sedang merencanakan untuk menuntut Israel atas nama para korban yang tewas maupun terluka oleh serangan brutal pasukan komando militer Israel.

Erdogan mengatakan armada bantuan ke Gaza diselenggarakan oleh organisasi-organisasi non-pemerintah, yang membawa relawan dari puluhan negara, bersama dengan bantuan kemanusiaan yang terdiri dari makanan, obat-obatan, mainan, dan bahan konstruksi.

"Armada itu diserang di perairan internasional, 72 mil dari perairan teritorial Israel Sayangnya, israel menggunakan senjata dan senapan dan peluru plastik untuk menyerang para relawan. Kami telah akrab dengan argumen Israel bahwa mereka berhak untuk mempertahankan diri. Tentu saja, Anda dapat melindungi perbatasan Anda terhadap orang-orang bersenjata atau melawan musuh militer, dan Anda dapat mempertimbangkan aksi tersebut dalam batas-batas negara anda sendiri. Tapi Anda tidak punya hak untuk melakukan itu di perairan internasional. Saya menafsirkan hal ini adalah sebagai teror negara."

Erdogan menegaskan beberapa orang yang mati telah ditembak dari jarak dekat, dari dada ke atas, dari belakang leher. "Jika tujuannya bukan untuk membunuh, peluru plastik bisa ditembakkan di bawah lutut, " katanya menegaskan. (fq/agenceies)

Baca seterusnya

27 June 2010

Pelik : Budak 6 Tahun Juga Disyaki Militan


Dalam isu militan yang melanda di Malaysia, saya tertarik untuk menyentuh sebuah berita yang disampaikan di dalam Era Muslim bertarikh 27 Jun. Berita tentang seorang budak berumur 6 tahun, ditahan daripada membuat penerbangan ke luar Amerikan Syarikat.

Ketika itu, budak perempuan yang bernama Alyssa Thomas bersama ibu bapanya untuk ke luar Amerika, tetapi tidak dibenarkan kerana senarai nama Alyssa Thomas yang berumur 6 tahun tersebut, terdapat di dalam senarai yang disyaki militan.

Ha.. amacam? Orang Malaysia jangan terkejut. Tok Guru agama pun dianggap sebagai militan. Sebelum ini, budak 11 tahun jadi mangsa.. Entah, adakah satu hari nanti, keluar satu berita “unsur militan terdapat di sekolah rendah pula”.


Ibnuirfadzil.blogspot.com
Baca seterusnya

60 Kapal Misi Bantuan Bersiap Untuk Ke Gaza


Tersiar di dalam Hidayatullah, bertarikh 26 Jun, memberitakan bahawa 60 kapal yang sarat diisi dengan muatan untuk dihantar ke Gaza, sudah bersiap sedia untuk bergerak. Konvoi ini disertai seramai 300 orang.

Berita penuh, sila rujuk (di sini)

Ibnuirfadzil.blogspot.com
Baca seterusnya

Fiqh Tawaqqu' : Perancangan Strategi Menjaga Maqasid Syariah


Oleh : Abezuh (link)

Kesinambungan daripada fiqhul khamsah diteruskan lagi dengan beberapa ilmu senjata semasa, di antara yang terawal untuk difahami ialah fiqh tawaqqu'. Mungkin ramai yang masih tidak mengenali fiqh tawaqqu' bahkan tidak pernah tahu akan kewujudan fiqh tawaqqu' ini.

Walaubagaimana pun fiqh tawaqqu' ini merupakan istilah moden yang diberikan oleh para ulama dan pemikir namun intipati ilmu dan kefahaman di dalamnya sudah diterokai dan dicerna sejak sekian lama.

Fiqh tawaqqu' merupakan suatu ilmu di dalam merancang suatu jangkaan bagi masa depan, di dalam meraikan penjagaan maqasid syariah atas tunjang utama iaitu dharuriyat khamsah iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan harta. Iaitu fiqh tawaqqu' merupakan suatu ilmu khusus merancang bagi para alim dan pemikir dengan beberapa kaedah tertentu.

Dr Wahbah Az-Zuhaily menyatakan bahawa fiqh tawaqqu' merupakan penelitian di dalam mengeluarkan hukum daripada usul syariat bagi menjaga maslahat, menolak mudharat, dan menetapkan kaedah yang yang tepat yang dipraktikkan bagi kaedah sad zarai' . Dan keistimewaan di dalam fiqh tawaqqu' merangkumi ilmu fiqh iftiradi .

* Fiqh iftiradi ialah meletakkan suatu hukum bagi perancangan masa hadapan dengan jangkaan semata-mata tanpa ada panduan ke atas hukum yang sama yang berlaku semasa. Imam Abu Hanifah menyifatkan bahawa fiqh iftiradi sebagai persediaan awal dalam menghadapi sebarang kemungkinan yang tidak dijangka.

Dr Muhamad Kamal Imam, pengajar di Universiti Al-Azhar, Iskandariah menyifatkan fiqh tawaqqu' merupakan ilmu perancangan di dalam menggambarkan sesuatu situasi yang bakal berlaku di masa hadapan, dan menggunakan kaedah feqah bersesuaian usul dan maqasid syariah sebagai suatu persediaan menghadapi sebarang kemungkinan.

Contoh situasi yang dinyatakan di dalam Al-Quran berdasarkan fiqh tawaqqu' ialah larangan mencela sembahan kaum musyrik kerana melihat kepada maslahat yang lebih utama dijaga kelak, iaitu mencegah celaan kepada Allah disebabkan celaan kepada sembahan mereka.

Begitu juga dengan larangan menjual senjata kepada mereka yang memusuhi Islam kerana bagi menjaga keselamatan dan keamanan orang Islam daripada serangan musuh tersebut apabila memiliki senjata.

Selain itu, seperti bank susu yang dibahaskan oleh para ulama semasa , yang mengharamkan bagi menjaga beberapa maslahat yang besar di antaranya percampuran nasab yang tidak terkawal.

Kesemua hukum tersebut adalah bagi sekiranya ia berlaku, iaitu di masa hadapan kerana menjaga maslahat berdasarkan hukum semasa atau jangkaan semata-mata berdasarkan kaedah yang sesuai dan tepat.

Maka inilah ilmu perancangan dan penyusunan strategi yang diajarkan oleh Islam bagi mejaga maslahat dan menolak dharurat berdasarkan maqasid syariah yang dituntut.

Justeru, Islam bukan sekadar terhenti atau kuno dengan zaman atau situasi yang terdahulu tanpa memikirkan suatu jangkaan di masa hadapan dan juga Islam tidak sewenang-wenangnya memberikan ruang merancang tanpa etika di dalam merujuk penjagaan maqasid syariah.

Ilmu-ilmu ini tidak mungkin dimiliki oleh mereka yang semata-mata menadah telinga dan hafal ilmu tanpa mencernakan ilmu dan apa jua yang dipelajari dalam bentuk memikir dan praktikal.

Jelas kita lihat hari ini, berapa banyak hukum kontemporari yang terhasil hasil jangkaan ulama di masa silam seperti bayi tabung uji, percampuran nasab melalui susuan, zakat ke atas matawang zaman ini dan sebagainya.

Maka, fiqh tawaqqu' merupakan ilmu yang penting dan penguasaan ilmu ini ialah : -

- fiqhul khamsah

- maqasid syariah

- pemahaman konsep sad zarai'

- fiqh maalat : penelitian ke atas kesan dan hasil daripada hukum bagi sesuatu cabang hukum syariat

P/S : setelah diteliti dan perbincangan bersama-sama sahabat-sahabat BP yang lain, baru sedar bahawa terlalu banyak permata atau ilmu senjata semasa yang sudah ditinggalkan oleh mahasiswa Islam zaman sekarang.
Baca seterusnya

318 al Quran Dirampas Kerana Tak Lepas KDN.. ?


KOTA BHARU: Kementerian Dalam Negeri (KDN) Kelantan merampas 318 naskhah teks al-Quran bernilai RM4,800 kerana menyalahi Akta Percetakan Teks al-Quran sejak operasi dilakukan sekitar Januari hingga Mei lalu.

“Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks al-Quran atau bahagian (PQ) satu bahagian penting di dalam KDN. Bahagian ini berfungsi mengawal dan memastikan segala bentuk bahan bacaan al-Quran.

“Ia termasuk bahan yang dicetak, diterbit, diimport dan diedarkan di Malaysia tidak mengandungi bahan negatif atau kesilapan,” katanya ketika merasmikan Program Dialog AMCP 1984 dan APTQ 1986 bersama penerbit, pencetak dan pengedar buku serta majalah di sini, semalam. Hadir sama, Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad dan Ketua Polis Kelantan, Datuk Abd Rahim Hanafi.

Pada majlis itu seramai 85 penerbit, pencetak dan pengedar buku serta majalah menyertai sesi dialog dengan KDN untuk membincangkan pelbagai isu berbangkit, termasuk penjualan naskhah al-Quran yang dibenarkan.

Peserta juga mengajukan soalan mengenai garis panduan penjualan naskhah al-Quran yang dibenarkan, selain tidak melanggar peraturan ditetapkan KDN untuk mengelak dirampas.

Dalam program terbabit, peserta juga diberi peluang melihat beberapa barangan yang dirampas KDN, termasuk majalah hiburan dari luar negara dan berunsur lucah cuba diseludup melalui pintu masuk negara.

Baca seterusnya

3000 "Pembantu Rumah" Masuk Ke Malaysia Setiap Bulan


Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing (PAPA) membawa masuk antara 2,000 dan 3,000 pembantu rumah warga asing sebulan dari beberapa negara lain bagi memenuhi permintaan majikan di negara ini sejak Indonesia membekukan perkhidmatan itu ke Malaysia setahun lepas.

Presidennya Alwi Bavutty berkata sejak pembekuan pembantu rumah dari Indonesia pada Jun tahun lepas, PAPA mula membawa masuk pembantu rumah dari Kemboja, Vietnam dan Filipina bagi memenuhi permintaan.

Bagi mendapatkan khidmat mereka, beberapa agensi yang menyediakan perkhidmatan pembantu rumah asing Malaysia dibawa ke negara berkenaan untuk melatih calon pembantu rumah dengan kerjasama agensi tempatan sebelum mereka dibawa masuk ke negara ini.

"Kita perlu memastikan mereka berkelayakan sebelum dibawa bekerja ke negara ini," katanya ketika dihubungi Bernama di Kuala Lumpur.

Menurutnya pada ketika ini, terdapat kira-kira 300,000 pembantu rumah Indonesia yang masih bekerja di Malaysia.

Alwi berkata kebanyakan pembantu rumah dari Kemboja, Vietnam dan Filipina bukan beragama Islam kerana sebahagian besar permintaan untuk mendapatkan pembantu rumah ini adalah dari kalangan kaum Cina.

"Walaupun masih kurang cekap jika dibanding dengan pembantu rumah Indonesia yang dahulunya mendominasi pekerjaan ini, saya percaya mereka akan mahir jika terus dilatih," katanya.

Kerajaan Indonesia menghentikan penghantaran pembantu rumah ke Malaysia berikutan beberapa insiden penderaan amah selain ketiadaan faedah pekerjaan seperti gaji minimum dan hari rehat.

Indonesia mencadangkan untuk menetapkan gaji minimum sebanyak RM800 manakala Malaysia tetap berpendirian gaji perlu berdasarkan pasaran selain perbincangan antara majikan dan pembantu rumah terbabit.

Menyokong keputusan gaji berasaskan faktor pasaran, Alwi berkata penetapan gaji perlu menguntungkan kedua-dua pihak iaitu majikan dan pembantu rumah, selain berdasarkan kualiti perkhidmatan serta kelayakan pendidikan pembantu rumah berkenaan.

"Secara purata, gaji pembantu rumah kini ialah RM500 ke atas serta bergantung perbezaan tempat sama ada di bandar ataupun di luar bandar. Namun jika pembantu rumah mempunyai kualiti kerja yang baik, majikan boleh menimbangkan gaji lebih tinggi," katanya.

Diminta mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Sumber Manusia Terengganu Ahmad Razif Abd Rahman bahawa Terengganu akan memperkenalkan skim latihan pembantu rumah selama tiga bulan untuk hampir 2,000 ibu tunggal di negeri itu pada 20 Jun lepas, pihak PAPA menyambut baik cadangan itu.

"Kita menyokong cadangan itu kerana ini secara tidak langsung dapat membantu mereka di samping menambah pendapatan mereka sebagai ibu tunggal.

Alwi berkata Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat perlu mengambil inisiatif bagi memantau perkara tersebut dan kita boleh melatih mereka walaupun ia mengambil masa.

Sementara itu, beberapa agensi perkhidmatan pembantu rumah dari sekitar ibu negara dan Selangor ketika dihubungi untuk meminta pandangan berpendapat ketiadaan pembantu rumah Indonesia tidak memberi impak kepada perniagaan mereka kerana masih terdapat ramai pembantu rumah asing yang mahu bekerja di negara ini.

Bagaimanapun, agensi-agensi pembantu rumah tersebut mengalu-alukan penarikbalikan pembekuan pembantu rumah dari Indonesia sejak pertengahan Jun tahun lepas apabila kedua-dua negara akan menandatangani satu Memorandum Persefahaman (MoU).

Pada 20 Jun lepas, Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S. Subramaniam berkata MoU itu akan ditandatangani pada Julai apabila isu penstrukturan kos seperti kos pengambilan dan kos membawa masuk pembantu rumah Indonesia diselesaikan.

Beliau berkata kebanyakan isu utama telah diselesaikan dan isu penstrukturan kos masih dibincang antara pegawai kedua-dua buah negara.

Baca seterusnya

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal